Itthon Kósa András - M. László Ferenc 2013. március. 04. 20:50

„Majd azt mondjuk, hogy a k… anyád?” - kibuktak az MSZP-ben a párt kampányvideóján

Még a párt ismert politikusai közül is többen keményen kritizálták az MSZP új videóját, ami az alkotók szándékai szerint az ország valós állapotát mutatja be Orbán Viktor sikerpropagandájához képest. Többen szóvá tették, hogy a korán indított negatív kampány visszaüthet a párt támogatottságára. Más források szerint a napi politikai ügyekkel és a szombati nagy erődemonstrációnak szánt gyűlés előkészítésével foglalkozó Mesterházynak egyelőre nem jutott ideje a kampánystáb összehangolására, ami "kezdeti hibákhoz" vezethet.

„Ha már most ezzel a filmmel indítunk, akkor egy év múlva, amikor nyakig úszunk a kampányban, mit fogunk majd csinálni? Kiállunk, és csak azt hajtogatjuk majd, hogy a k…a anyád"? Ez lesz a kampánystratégiánk” – ez csak az egyik volt az általunk megkérdezett szocialista politikusok által elmondott kritikákból, mellyel a képviselők egy része az MSZP vasárnap bemutatott videófilmjét fogadta.

A majdnem 19 perces film az ilyenkor bevált módszerekkel, tipikusnak gondolt magyar választók (egy trendi tanárnő, egy meghatározatlan foglalkozású, szomorú és molett házaspár, és egy szürke konyhában ülő, szürke garbós nyugdíjas szerepeltetésével) szemüvegén keresztül, grafikonokkal, és egyéb ábrákkal illusztrálva, a Fideszt a Jobbikkal és a Magyar Gárdával összemosva, timelapse látványtrükk alkalmazásával feldobva mutatja be, hogy „az Orbán-kormány hogyan tette tönkre Magyarországot”, majd természetesen jön konklúzió: „Magyarországnak az az érdeke, hogy korai nyugdíjba küldje Orbán Viktort”. (A film egyébként tökéletes illusztrációja lehet Charlie Brooker angol újságíró, humorista How to Report The News című, a videómegosztókon nagy karriert befutott paródiájának.)

Volt olyan befolyásos elnökségi forrás, aki szerint a párt középvezetői az utóbbi hónapokban elkényelmesedtek, abban bíztak, hogy az MSZP magától fog emelkedni a közvélemény-kutatásokban, így a szűkebb pártvezetésre maradt a kampány előkészítése, és ebben sem érkezett túl sok ötlet "alulról". Viszont forrásunk szerint, amikor a formálodó stáb hibázik, a Fidesz hónapok óta zajló negatív kampányára negatív kampánnyal reagál, sokan a "páholyból zsűriznek".   

Nem ezt várták

A videó nyilvánosságra kerülése első körben biztosan nem a párt által várt módon tematizálta a közbeszédet: az RTL Klub ugyanis, melynek híradó felvételeiből a készítők többet is a csatorna megkérdezése nélkül használtak fel, tiltakozott, és szerzői jogsértést emlegetett. Ugyanígy tiltakozott a filmben megjelenített Puskás Ferenc özvegye, Bartók Béla szerzői jogainak örököse, valamint a Terrorelhárítási Központ is, utóbbi azért, mert a TEK akcióiról készített felvételeket (köztük egy józsefvárosi rajtaütést kábítószer kereskedőkön) a „hatalom erőszakosságának” alátámasztására használták fel a készítők.

A kritikusok egy része szerint egy ilyen kampány csak a "hívő párttagokra" hat
Stiller Ákos

Akikről egyébként egyelőre semmit nem tudni. Megkeresésünkre Török Zsolt pártszóvivő is csak annyit mondott, hogy az alkotók „fiatal, kreatív művészek”, akik azonban egyelőre nem akarják felfedni kilétüket, bár „elképzelhető, hogy később mégis a nyilvánosság elé lépnek”. Az általunk megkérdezett MSZP-sek közül senki nem tudta megmondani, ki készíthette a filmet: volt, aki Horn Gábort, és/vagy az általa vezetett Republikon Intézetet vélte a háttérben, megkeresésünkre azonban Horn Gábor csak annyit mondott, hogy „bár a Republikon Intézet nagyon sokrétű tevékenységet folytat, és sokaknak nyújt tanácsadói szolgáltatást, filmkészítéssel azért nem foglalkozunk". Török Zsolt a tiltakozásokra, és szerzői-jogi kritikákra csak annyit mondott, hogy szerintük semmilyen jogszabályt nem sértettek a videómegosztókon bárki által hozzáférhető filmek, képek (köztük a HVG több címlapjának) felhasználásával, de újravágják a filmet.

„A legtöbben még nem is látták a filmet, nem tudnak róla semmit, csak annyit, hogy tiltakozik miatta az RTL Klub, és Puskás Öcsi özvegye. Ez ám a reklám! Remélem, legalább nem került sokba” – mondta ezzel kapcsolatban egy volt kormánytag. (Török Zsolt szerint a film elkészítése az Orbán Viktort, Hoffmann Rózsát, és Matolcsy Györgyöt ábrázoló „tönkretesszük az országot” plakátkampánnyal együtt 15-16 millió forint volt.) A párton belüli kritikusokat az újravágás valószínűleg nem győzi meg, közülük ugyanis többen a film koncepciójával sem értenek egyet. A cikkünk elején idézett, korábbi kampányok kiötlésében részt vett szakpolitikus szerint „aki egy kicsit is jártas a politikai kampányokban, tudhatja, hogy egy negatív kampány csak rövid távon hatásos. Több mint egy évig ezt nem lehet csinálni, mert ez egy lefelé mutató spirált indít be, egyre durvább üzenetek kellenek, ha pedig tartósan ezt kapják a választók, az előbb-utóbb már inkább taszít, mint mozgósít”.

Elegük van?

„Nézzen már körül az országban, aki szerint ez jó: minden tele van „Gyurcsány és Bajnai Együtt tették tönkre az országot!” plakátokkal. Erre mi kijövünk ugyanezzel pepitában. Senki nem gondolt arra, hogy ez a választói hangulatra hogy fog majd hatni? Szerintem az nyerhet majd, aki egy kis innovációt visz a kampányba, de ez nem az” – mondta egy másik képviselő is, pikírten megjegyezve, hogy „Gyurcsány Ferenc is addig harcolt a fasizmus ellen, amíg sikerült neki behoznia ide a parlamentbe. Csak nehogy mi is így járjunk a nagy Orbán elleni küzdelmünkkel”. Egy elnökségi tag szintén arról beszélt, hogy „a minimális nagyvonalúság is hiányzik belőlünk, ha ezen a szinten hadakozunk”.

„Nem jó irányba megy a párt kommunikációja” – mondta a hvg.hu-nak az MSZP egyik befolyásos politikusa is, aki kritikusan figyeli a kampányra való ráfordulás menetét. Ő is érthetetlennek nevezte, hogy miért készített az MSZP egy 19 perces videót, ami szerinte kampányhirdetésnek túl hosszú, tévében nem adható le, de még a közösségi oldalakon is „befogadhatatlan” hosszúságú. Forrásunk szerint egyelőre koordinálatlanul működik a kommunikációs stáb, ráadásul nem egy szabadon terjedő „vírusvideó”, hanem a felvételeket maga a pártelnök mutatta be.

Még mindig nem állt össze a kampánystáb, a különféle részfeladatokat egymással párhuzamosan dolgozó, a pártelnöki kontrollt sokszor nélkülöző csoportok végzik – magyarázta a már idézett, a szocialisták több kampányában szerepet vállaló befolyásos politikus, hogyan történhetett meg, hogy ez lett a kampánynyitó egyik darabja. Több forrásból is megerősített információnk szerint az MSZP tavaly visszahívott izraeli-amerikai kampánytanácsadója, Ron Werber csak a forgatókönyvet látta, a közel 19 perces film végső változatát nem, állítólag nem is az ő stábja dolgozott rajta. „Ez is arra utal, hogy nincs megteremtve a stábon belüli összhang, ugyanis Ronnak azt ígérték, teljesen szabad kezet kap, ehhez képest egy csomó anyagot másokkal csináltatnak meg” – mondta egy, a döntéshozatalra rálátó szocialista forrás, aki úgy vélte, a március 9-i nagygyűlésre készülődő pártelnök, Mesterházy Attila csak azért állt az ügy élére, mert ez a film készült el először, amit még a gyűlés előtt be akartak mutatni. Török Zsolt azt mondta, nincs kapcsolat az izraeli kampánytanácsadó és a film között. 

Bemelegítő üzemmód

Forrásaink szerint a politikai helyzetre figyelő, a Fidesz mozgására, illetve a Bajnai Gordon fémjelezte alakuló pártra koncentráló Mesterházy még nem osztotta le a feladatokat, nem állapított meg felelősségi területeket, sőt, a kampányfőnök kinevezése is késik. Bár Molnár Zsolt, az MSZP budapesti elnöke koordinálja az időközi választások kampányait, a feladatköre állítólag nem terjed ki a központi kampány szervezésére – forrásaink szerint az utóbbi időben egyébként sem feszültségmentes a viszonya a pártelnökkel.

„Ez egy Fidesz-logikájú film, amely nem viszonyul önkritikusan a 2002-2010 közötti időszakra, és nem reflektál a társadalom mai valós problémáira, a vidék gondjaira” – kritizálta egy befolyásos politikus a filmet, ám rögtön hozzátette, az ügy szerinte rövidesen le fog csengeni, a pártvezetés már felismerte, hogy hibázott, amikor bevette a hivatalos kampányban, így ki is fog kerülni onnan, nem fogják erőltetni a dolgot.

Végül a kritikák harmadik vonala a film elkészültének körülményeit illette: többen szóvá tették, hogy senki semmit nem tudott előzetesen a filmről, még arról sem, hogy ilyen felkérés van bárki felé is a pártvezetés részéről, a már elnökségi tag szerint ilyen kérdéseket azért „legalább nagyvonalakban” megvitattak korábban. Ezzel szemben egy másik befolyásos, a döntéshozatalban részt vevő MSZP-s politikus azt mondta, az előkészületekről volt szó az elnökségben, a választmányban, sőt a frakcióban is, így a forrás szerint "igazán visszajelezhettek volna", ha tényleg ennyire rossznak találták az ötletet, nem kellett volna az ügyben magár hagyni a tagság és a tábor felrázására törekvő pártelnököt. Török Zsolt ezzel kapcsolatban kérdésünkre csak annyit mondott, hogy az "MSZP elnökének környékén lévő stáb" döntött a film megrendeléséről.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.