Kiírták a közbeszerzést az új budapesti villamosokra
Összesen 37 új villamost vásárolnak Budapestre, az ezzel kapcsolatos közbeszerzési felhívásra április 3-ig tehetnek ajánlatot a gyártók. Az alacsonypadlós járművek az 1-es, a 3-as, a 19-es és a 61-es vonalon járnak majd.
A villamosok beszerzéshez szükséges forrásokat biztosító uniós támogatási szerződést Tarlós István főpolgármester, Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012 decemberében írták alá.
Huszonöt darab 32-36 méter hosszú és tizenkét darab 52-56 méter hosszú, száz százalékban alacsonypadlós villamost vásárolnak Budapestre. Az új járművekkel a tervek szerint kiválthatók lesznek a BKV flottájának legöregebb, 40 évnél idősebb villamosai.
A négy érintett vonal infrastruktúrája az 1-es és 3-as villamos pályájának fejlesztésével, valamint a budai fonódó villamoshálózat kiépítésével újul meg. A járművekhez a mostaninál magasabb, 26 centiméteres peronokat építenek, így a mozgáskorlátozottak és a babakocsival közlekedők is könnyebben felszállhatnak majd.
Az eljárással feltételes lehetőség nyílik arra, hogy a 37 villamoson túl később 87 másikat is vásároljanak, ha lesz erre pénz. Az egységes járműpark kialakítása hozzájárulna az üzemeltetés költségeinek csökkentéséhez, továbbá biztosítható lenne a járművek csereszabatossága az egyes vonalak között – olvasható a Budapesti Közlekedési Központ pénteki közleményében.
A pályázaton olyan gyártók indulhatnak, amelyek készítettek már 30 darab újépítésű, teljesen alacsonypadlós, mindkét oldalán ajtókkal rendelkező járművet az elmúlt három évben, és ezeket az Európai Unió vagy az EFTA területén helyezték üzembe.
Az ajánlatokat a járműgyártók 2013. április 3-ig tehetik meg, a szerződéskötés nyár elején lehetséges, ha minden rendben megy. Ebben az esetben az első járművek 2014 végén érkezhetnek Budapestre, míg az utolsók 2015 harmadik negyedévében állhatnak forgalomba. A járműveket a BKV üzemelteti majd.
A villamosbeszerzés része a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” nevű projektnek, ami 99,33 százalék uniós támogatás felhasználásával, összesen 43 milliárd forint értékben valósulhat meg.
A villamosok beszerzéshez kapcsolódóan felújítják a Hungária, Száva és Budafok kocsiszínt, az új járművek karbantartásához szükséges berendezéseket is telepítenek, valamint átépítik azokat a peronokat, amelyek más infrastruktúra-projektnek nem részei, például az Alkotás úton.
A projekt keretében még 24 energiahatékony, alacsonypadlós trolibuszt is vásárolnak: 14 szóló és 10 csuklós járművet. A közbeszerzési eljárás ezeknél várhatóan tavasszal indul el.