Itthon HVG 2012. december. 19. 16:21

A média közgépei

Olykor profi, de rosszakaró, a legtöbbször dilettáns és tenyérbe mászó – így minősítik szakemberek a közpénzből finanszírozott propagandát. A tíz legnagyobb állami hirdetőtől tízmilliárdnál is több forint landolt Fidesz-közeli cégeknél.

Már októberre überelte tavalyi egész éves árbevételét a reklámszakma Közgépje, az I.M.G. Inter Media Group Kft. A Kantar Media – listaárakon alapuló – becslése szerint az idei első tíz hónap tíz legnagyobb állami hirdetője összesen 10,5 milliárd forintot költött, ebből 4,6 milliárdot az I.M.G.-nél. Holott a 90 százalékban Patonai Péter egykori MFB-vezér – e minőségében 1999–2001-ben Simicska Lajos Fidesz-közeli oligarchának, az állami bank akkori stratégiai szakértőjének közvetlen munkáltatója – tulajdonában álló cég tavaly is jól szerepelt: a négymilliárdos forgalom 200 millió forint osztalékot hozott. A kincstári ügynökségként számon tartott I.M.G.-nél is jobban futott a nemzetközi Publicis Groupba tartozó – a Starcom és Zenith Optimédia összeolvadásával létrejött – Vivaki-csoport: listaárakkal számolva 4,7 milliárdot kaszált.

Az állami reklámok színvonaláról, illetve az ilyen propagandában rejlő üzletről a HVG év végi dupla számában olvashatnak.

Hirdetés