A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) mentette meg a Közgép Zrt.-t egy több százmilliós fizetési kötelezettségtől – írja a Népszabadság. A társaság konzorciuma az adóhatóság új telephelyének építésére tekintettel egy év haladékot kapott a vásárosnaményi Tisza-híd átépítésének befejezéséhez. A halasztással több mint félmilliárd forint kötbér megfizetését úszták meg a lap szerint.
A 41-es főúton autózók 2008 óta várják, hogy a Tiszán Vásárosnaménynál átívelő II. Rákóczi Ferenc hidat átépítsék. A Közgép aktuális cégpartnerével először a hídszerkezet felújítására, majd egy új felépítmény megépítésére szerződött 2011 elején. Két év alatt így a megbízás összege 1,2 milliárd forintról 4,2 milliárdra ugrott.
A 2011-es munkakezdés után viszont egyre bizonyosabbá vált: nem tudják tartani a szerződésben szereplő 2012. áprilisi átadási határidőt. Úgy tűnt, hogy az új hídszerkezet 2012 végére, a kapcsolódó munkák 2013 tavaszára készülhetnek el, a cég pedig kötbért fizethet.
A 4,2 milliárd forintos építési árból és a szerződés szerint napi 0,2 százalékos kötbérből kiindulva minden elvesztegetett huszonnégy óra 8,4 millió forint kötbért termelt volna. Vagyis önmagában a hídszerkezet átadásának nyolc hónapos csúszása több mint kétmilliárd forintba kerülne. Ekkora kötbért azonban a hídépítésre kötött szerződés nem enged meg, a maximális összeg az építési ár 15 százaléka lehet, vagyis ebben az esetben körülbelül 630 millió forint.
A cikk szerint a NAV-nál idén februárban döntöttek arról, hogy a vásárosnaményi híd szomszédságában az adóhatóságnak feltétlenül szüksége van a kamionok ellenőrzéséhez egy telephelyre, amit a Tisza-híd beruházásához kapcsolódóan kell megépíteni.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem sokkal később a vásárosnaményi híd szerződésének módosítására kérte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőt. Így a 4,2 milliárd forintos beruházás szerződése kiegészült egy 29,9 millió forintos telephelyépítéssel, és ezzel köddé vált a kötbér fizetésének réme, mivel változtak a határidők is – fogalmaznak a cikkben.
Az irányonként egy forgalmi sávos új Tisza-hídnak 2012 decemberére kell elkészülnie. A kapcsolódó ártéri munkákkal, egyéb feladatokkal pedig 2013 májusára kellene végezni.
A történet ezzel azonban még nem ért véget: a környezetvédelmi hatóság tavasz óta nem ad engedélyt a NAV telephelyének építéséhez, emiatt a jövő májusi befejezés határideje is borulhat – tették hozzá.