Szeitler András két éve BKV-ellenőr, vagy ahogy most nevezik BKK-ellenőr. Legutóbb július közepén bántalmazta egy utas a Bosnyák téren. Azt mondja, nincs olyan nap, hogy ne szidnák a felmenőit az utasok, de többször előfordult, hogy megütötték. Szerinte egy idő után mindenkinél elszakad a cérna, van olyan eset is, amikor az ellenőr is üt.
hvg.hu: Van, aki erre a pályára vágyik? Egyáltalán hogyan lesz valakiből ellenőr?
Szeitler András: Régebben könnyű volt ide bekerülni, de ez ma már nem igaz. Tévhit, hogy 8 elemivel lehet valaki ellenőr, ugyanis minimum középfokú végzettség szükséges. Nekem szakközépiskolai érettségim van, elvégeztem egy technikumot és középfokú kosárlabdaedzői végzettségem is van, de akad köztünk diplomás tanár is.
hvg.hu: Megéri ellenőrnek lenni?
Sz. A.: Mint mindennek, ennek is megvan a hátulütője. Jelenleg minimálbért keres egy ellenőr, és ehhez jön még a teljesítményalapú bérkiegészítés, amit a csekkes pótdíjazás után kapunk, ez bruttó 250 forint büntetésenként, ami nekem bruttó 25 ezer forintos pluszt jelent hónap végére. Bár ez az összeg valamivel az átlag felett van, a hátránya, hogy lassan többet járok rendőrségre és bíróságra, mint haza. Számtalanszor kerültem már összetűzésbe, de én nem hagyom magam megalázni. Ilyenkor szó szót követ, és van, amikor tettlegességig fajul a dolog, több alkalommal is megütöttek már, legutóbb a Bosnyák téren alig három hete, szóval nem könnyű.
hvg.hu: Melyik volt a legextrémebb eset, ami önnel történt?
Sz. A.: Velem az eddigi két évem alatt már annyi minden történt, hogy nem is igazán tudnék kiemelni extrémebb esetet. Emlékezetes történet, amikor a belvárosban külföldi utasokat kellett pótdíjaznom. Mivel elég jól beszélek angolul, nem is volt semmi gond, megbeszéltünk mindent, a turisták elismerték a hibájukat. Egy magyar hölgy jött oda és ordítozni kezdett, hogy „milyen suttyó parasztok vagyunk”, amiért a külföldiekre rámászunk. Szó szót követett, a hölgy aztán pofon vágott és térden rúgott, amiből végül rendőrségi ügy is lett.
hvg.hu: Volt olyan eset is, amikor ellenőr vert utast. Ezt minek tulajdonítja?
Sz. A.: Amikor nyolc órán keresztül a felmenőivel együtt szidják, megalázzák az embert, kést rántanak rá, akkor kinél nem pattanna el a cérna? Volt olyan eset is, amikor a kolléganőmet egy férfi ököllel gyomorba vágta. Egy idő után mindenkinél elfogy a tolerancia. A konfliktusok abból is adódnak, hogy az emberek általánosan feszültek és fáradtak.
hvg.hu: Ha jól tudom, van a konfliktuskezelésre pszichológiai oktatás. Tudják ezt alkalmazni a gyakorlatban?
Sz. A.: Húsz-harminc embernek szoktak egyszerre oktatást tartani, de ha felszáll az ember például a 99-es buszra, ott nem mindig lehet hasznosítani a tanultakat. Az utasok különbözőképpen reagálnak a számonkérésre. Van aki elismeri, hogy hibázott, van, aki eleve ingerülten és obszcén szavak kíséretében beszél velünk, de – ahogy azt már említettem – olyan is akad, aki kést ránt.
hvg.hu: A közterület-felügyelők növelték az ellenőrzés hatékonyságát?
Sz. A.: Részben igen. Ameddig csak közfeladatot ellátó személyekre vonatkozó jogkörünk van, ha nincs mellettünk közterület-felügyelő, vagy a közelben rendőr, akkor az utas leszállhat és elsétálhat. Egyébként jogkör ide vagy oda, nagy valószínűséggel egy 45 kilós kolléganő nem tudna visszatartani egy nagydarab férfit, még testi kényszer alkalmazásával sem. Előfordult már, hogy leütöttek mellettem egy közterület-felügyelőt is. Általában azért, aki meglátja a felügyelőt és van nála jegy, az igyekszik kezelni azt, persze mindig vannak olyanok, akik még ennyire sem hajlandóak, „mert nekik jogaik vannak”.
hvg.hu: Ezt hogy érti?
Sz. A.: Általában a tehetősebb réteg a problémás, mivel ők gyakran példálóznak azzal, hogy a rossz járművek miatt „elvből nem vesznek jegyet”. El lehet dönteni, hogy valaki akarja-e használni a járművet, vagy sem.
hvg.hu: Mit gondol a pótdíjak összegéről? Valóban visszatartó erő ez a bliccelésnél?
Sz. A.: Részben ez is, igen, de egy átlagos utasnál a tapasztalatok szerint 2 és 6 ezer forint között van készpénz, ezáltal a nyolcezer forintos helyszíni pótdíjat csak ritkán tudják kifizetni, a tizenhatezres csekk pedig sokaknál már egy negyed fizetés.
hvg.hu: Ha csökkentenék a jegy- és bérletárakat, ön szerint többen megvennék azokat?
Sz. A.: Nem hiszem. Amíg sokan elvből nem fizetnek, addig teljesen mindegy, hogy mennyibe kerül a jegy. Sokszor nekem szokták mondani, hogy ellopjuk az utasok pénzét.
hvg.hu: Korábban volt olyan törekvés a BKK részéről, hogy formaruhával állítaná vissza az ellenőrök tekintélyét. Ön szerint ez segítene?
Sz. A.: Ha egyenruhába öltözünk, ugyanúgy leszáll majd a bliccelő, akkor sem adja oda az iratait, egyedül a turistáknak lehet amolyan „meggyőző erő”, hogy nem álellenőrökkel van dolguk.
hvg.hu: Az utazási szabályzat szerint tilos enni és inni a járműveken. Elvárják, hogy 40 fokos hőségben is eleget tegyen az utas a tiltásnak?
Sz. A.: Éppen ezért nem is szoktunk ilyen esetben pótdíjazni – bár a szabály szerint lehetne –, csak szólunk az utasnak, hogy ne a járművön fogyasszon. Ebből nem szokott probléma lenni. A tilalom részben az utasok ruházatának épségét védi, részben pedig a konfliktusok elkerülését segíti: ha egy kechupos melegszendvicset fogok a kezembe, a jármű hirtelen fékez és én a velem szembe ülő ruhájára ejtem, akkor a károsult utána a BKV-t hibáztatja majd, mondván, miért nem tud rendesen vezetni a sofőr?
hvg.hu: Mi lenne a megoldás az ellenőrök tekintélyének növelésére?
Sz. A.: Ha mi is hivatalos személyek lennénk, akkor ugyanis nem lehetne megtagadni az igazoltatást. Szerintem csak akkor lesz rend, ha megkapjuk ezt a jogosítványt, mert addig szinte semmit nem tehetünk. Ezen mindenképpen változtatni kellene, és ez – a tekintély növekedése mellett – ráadásul több bevételt is jelentene.
A BKK szerint ellenőr sosem üt először |
Az ellenőröket ért atocitásokkal kapcsolatban a BKK sajtóosztálya a hvg.hu-nak küldött válaszlevelében azt írta, Az agressziót „a társadalom egészében feszültséget keltő gazdasági és társadalmi problémák” váltják ki, ezek pedig a közlekedésben is megjelennek. Közleményük szerint a cég „különösen nagy hangsúlyt fektet a jegyellenőrök kiválasztására és képzésére, valamint konfliktus- és stresszkezelő tréningekkel igyekszik fejleszteni problémamegoldó készségüket”. A jegyellenőrök kiválasztásánál alapfeltétel a betöltött 18. életév és a budapesti bejelentett lakcím, az érettségin kívül pedig előnyt jelent az angol vagy német nyelvtudás, valamint a kereskedelmi szakközépiskolai végzettség, vagy kereskedelmi tapasztalt. A jelentkezőknek meg kell felelniük egy orvosi alkalmassági vizsgálaton, valamint erkölcsi bizonyítvánnyal kell igazolniuk büntetlen előéletüket. Egy háromhetes tanfolyam elvégzését követően aztán elméleti és gyakorlati vizsgát tesznek az ellenőrtanoncok, azonban érdemes odafigyelni az oktatáson; sikertelen vizsga esetén a tanfolyam díját vissza kell térítenie a jelentkezőknek. Bár az interneten több videó is kering utasverő ellenőrökről, a BKK lapunknak az írta: „tudomásunk szerint ellenőreink egyetlen utasunkra sem támadtak önkényesen, legfeljebb a jogos önvédelem keretein belül védték testi épségüket”. Az egyik ilyen eset még 2008-ban történt, amikor a sértett a 906-os éjszakai járaton vitába keveredett a buszon dolgozó ellenőrökkel-biztonsági őrökkel, akik nem fogadták el menetjegyként azt a csekket, amit 20 perccel azelőtt kapott bírságként, noha a büntetési csekk a kiadás napján – a BKV sajtóosztályának akkori közlése szerint – felhasználható utazásra. A vitának a biztonsági emberek a Széna téri megállónál azzal vetettek véget, hogy megemelték és egyszerűen ledobták a buszról, majd ők is leszálltak, és ököllel verni, rugdosni kezdték. Az inzultusnak azonban egy fiatal pár és egy civil ruhás rendőr is a tanúja volt, aki értesítette kollégáit, így a helyszínre siető rendőrök egy megállóval később utolérték a buszt és eljárást indítottak az érintettek ellen. A megvert utas agyrázkódással és izomzúzódásokkal megúszta, de másnap egész nap szédült és látászavarai voltak. |