Itthon MTI 2012. május. 31. 15:32

Debreceni 2-es villamos: valószínűleg új kivitelezőt keresnek

Nem tudja határidőre befejezni a debreceni 2-es villamos pályájának építését a kivitelező konzorcium, az önkormányzatnak ezért minden bizonnyal új közbeszerzési eljárást kell majd kiírnia - mondta Kósa Lajos fideszes polgármester csütörtökön újságíróknak. Az új eljárás várhatóan 4 hónapot vesz igénybe, ősszel folytathatják a pályaépítést, így a 2014-es átadás sem csúszik – tette hozzá. Az Arcadom Zrt.-től, a konzorcium vezető cégétől úgy reagáltak: nem értik az önkormányzat döntését.

Csütörtök éjfélkor lejár a kivitelezés határideje, a város azután lehívhatja az egymilliárd forintnál magasabb összegű bankgaranciát és napi 10 millió forint kötbért fognak követelni az ATK-Debrecen konzorciumtól – jelezték a város vezetői.

Kósa Lajos elmondta azt is: új kivitelezővel az építkezés minden bizonnyal drágább lesz, mert a 2010-es első kiíráshoz képest egyebek mellett az üzemanyagárak és a minimálbér is emelkedett. Ez azonban az önkormányzatnak nem okoz többletköltséget, mert a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél kérvényezni fogják a fejlesztésre fordítható források emelését – ígérte.

Az új tender menetrendjéről azt mondta: felszólítást küldenek az ATK-nak, amelyben 14 napos határidőt szabnak a munkálatok befejezésére. Miután lejár a határidő, felmérik az utolsó számlázás óta elvégzett munkák értékét és ennek megfelelő összegben hívhatják le a bankgaranciát

Miután kiírják az új tendert, négy hónapon belül a nyertes felvonulhat a munkaterületre.

Kósa Lajos emlékeztetett arra, hogy az első villamos a spanyol CAF gyártótól a tervek szerint 2013 márciusában érkezik meg. Mivel a 2-es villamos pályája addigra nem lesz kész, az 1-es vonallal közös szakaszon fogja teljesíteni a prototípus a szükséges 10 ezer kilométeres próbaüzemet.

Bánkuti András

A polgármester megjegyezte: Debrecenben nem először fordult elő, hogy egy munka elvégzésére kiírt tender győztese szinte teljesíthetetlenül alacsony ajánlattal nyer, ezért félbeszakad az építkezés. Nem lehet azonban mit tenni, kötelességük a legalacsonyabb ajánlatot tevővel szerződniük – tette hozzá.

A debreceni 2-es villamos pályájának építése 2010 őszén indult. A győztes ATK-Debrecen konzorcium 7,54 milliárd forintért vállalta el a munkát. 2011-ben már több alvállalkozó sérelmezte, hogy lejárt számláikat a konzorcium nem fizeti ki. 2012 márciusában a munkálatok leálltak, az alvállalkozók pedig tüntetést is kilátásba helyeztek. A konzorcium pénzügyi vezetője, az Arcadom Zrt. közben partnereivel, a Keviép Kft.-vel és a Tóth-TD Kft.-vel szemben is tartozást halmozott fel. A Keviép időközben minden - többségében debreceni - alvállalkozóját kifizette.

Az új 2-es vonalra összesen 18 jármű érkezik majd a spanyol gyártótól.

Amíg nincs meg az új kivitelező, a város visszaveszi majd a munkaterületeket, és azt ideiglenes helyreállítja, hogy azt a tömegközlekedés és az autósok használhassák. Erre az önkormányzat 30 millió forintot különített el - írja a dehir.hu.

Az Arcadom nem érti

A debreceni 2-es villamos pályájának kivitelezését végző konzorcium vezető tagvállalata, az Arcadom Zrt. értetlenül áll a városvezetés csütörtöki döntése előtt, amely szerint a kivitelezési szerződést nem hosszabbítják meg, és valószínűleg új közbeszerzési eljárást írnak ki – írják a cég közleményében.

A társaság véleménye szerint a megrendelő számos feltételt fogalmazott meg, amelyeket az Arcadom a megbízási szerződésben foglalt határidőre rendre teljesített. Ezek sorába illeszkedett a bankgarancia és az építéshelyi kárfelelősség biztosítása, amelyet az Arcadom szintén időben, az előírásoknak megfelelően átadott.

Kifogásolják, hogy a város többször is módosította a kivitelezéssel kapcsolatos elvárásait, amelyek - szerintük - hatással voltak az eredeti határidők közös megegyezéssel történő módosítására. Ezek közül kiemelkednek a tervezési hiányosságok: többszöri áttervezésre volt szükség, mivel az eredeti tervek között több hibás volt. Ugyancsak lehetetlenné tette a projekt időbeni teljesítését, hogy a munkaterületet a megrendelő jelentős késéssel adta át - olvasható a közleményben.

További késedelmet okozott a villamoskocsik végleges kiválasztásának elhúzódása is, hiszen a pontos specifikáció hiányában az Arcadom nem kezdhette meg az előre tervezett és egyeztetett időben a pályaépítési munkálatokat. Az Arcadom egyúttal jelezte: kész a felmerült kérdések tisztázására és a munka magas színvonalú elvégzésére.

Hirdetés