2012. március. 23. 16:58 MTI Utolsó frissítés: 2012. március. 23. 18:22 Itthon

A világ legnagyobb berendezésével dolgoznak Szajol és Püspökladány között

A világ legnagyobb vasúti alépítmény-javító berendezésével megkezdődött a Szajol és Püspökladány közötti vonalszakasz felújítása – jelentette be projekt vezetője a munkálatok jelenlegi helyszínén, Törökszentmiklós-Bartapusztán.

Az összességében 161 milliárd forintos beruházás részeként, 2015. végéig megvalósuló felújítás célja a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, a menetidő csökkentése, valamint a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése. Befejeztével az új pályán óránként akár 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek majd a szerelvények.

A teljes projekt az Európai Unió támogatásával, a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként, az Új Széchenyi Terv keretében valósul meg. A bruttó 161 milliárd forint mintegy kétharmadát fordítják a 70 kilométeres pályaszakasz felújítására, a többit biztosítóberendezések telepítésére és más feladatokra.

Dudás István a munkálatok helyszínén elmondta: a pályatesten a világ legnagyobb, 1000 tonna súlyú, 270 méter hosszú, PM 1000 URM típusú berendezése dolgozik, amely naponta megközelítőleg egy kilométeres alépítmény (vágány ágyazat) felújítására képes.

A szerkezet műszaki érdekességeit bemutatva jelezte: az elején és a végén egy-egy mozdonnyal mozgatott teljes szerelvény hossza eléri az 1,1 kilométert. A szerelvényen láncszerűen elhelyezett gépeket dízelmotorok hajtják, amelyek összteljesítménye 5450 lóerő, fogyasztásuk pedig óránként mintegy 700 liter.

A technológiát ismertetve elmondta: a berendezés alig fél nap alatt telepíthető egy adott munkaterületre. Használata számottevően nem olcsóbb a hagyományos megoldásokénál, ám lényegesen gyorsabb munkavégzést tesz lehetővé – fogalmazott.

A szerkezet úgy építi át a vágány ágyazatát, hogy magát a sínpárt közben megemeli. A szakember szerint ez olyan bravúr, mintha egy ház teljes alapozását az épület lebontása nélkül cserélnék ki.

Dudás István jelezte: az idén előreláthatólag Kisújszállásig eljutva a 70 kilométer hosszú Szajol-Püspökladány vonalszakasz felével végeznek. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a vasúti közlekedés a rekonstrukció ideje alatt zavartalan lesz.

A beruházás által érintett szakasz része a Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony vonalnak, amely a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódik, az ötös számú páneurópai közlekedési korridor alternatív útiránya.

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

Hirdetés
hvg360 Földes Márton 2025. január. 23. 12:53

A franciák kivonulásával megszűnik a Magyar Honvédség csádi védőhálója – interjú Marsai Viktor biztonságpolitikai szakértővel

Franciaország és az USA csádi kivonulása után a Magyar Honvédségnek újra kell értelmeznie az ambícióit a Száhel-övezet megváltozott geopolitikai viszonyai között – mondta a HVG-nek Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója, a Nemzetközi Kapcsolatok és Diplomácia Tanszék docense.