A világ legnagyobb berendezésével dolgoznak Szajol és Püspökladány között
A világ legnagyobb vasúti alépítmény-javító berendezésével megkezdődött a Szajol és Püspökladány közötti vonalszakasz felújítása – jelentette be projekt vezetője a munkálatok jelenlegi helyszínén, Törökszentmiklós-Bartapusztán.
Az összességében 161 milliárd forintos beruházás részeként, 2015. végéig megvalósuló felújítás célja a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, a menetidő csökkentése, valamint a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése. Befejeztével az új pályán óránként akár 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek majd a szerelvények.
A teljes projekt az Európai Unió támogatásával, a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként, az Új Széchenyi Terv keretében valósul meg. A bruttó 161 milliárd forint mintegy kétharmadát fordítják a 70 kilométeres pályaszakasz felújítására, a többit biztosítóberendezések telepítésére és más feladatokra.
Dudás István a munkálatok helyszínén elmondta: a pályatesten a világ legnagyobb, 1000 tonna súlyú, 270 méter hosszú, PM 1000 URM típusú berendezése dolgozik, amely naponta megközelítőleg egy kilométeres alépítmény (vágány ágyazat) felújítására képes.
A szerkezet műszaki érdekességeit bemutatva jelezte: az elején és a végén egy-egy mozdonnyal mozgatott teljes szerelvény hossza eléri az 1,1 kilométert. A szerelvényen láncszerűen elhelyezett gépeket dízelmotorok hajtják, amelyek összteljesítménye 5450 lóerő, fogyasztásuk pedig óránként mintegy 700 liter.
A technológiát ismertetve elmondta: a berendezés alig fél nap alatt telepíthető egy adott munkaterületre. Használata számottevően nem olcsóbb a hagyományos megoldásokénál, ám lényegesen gyorsabb munkavégzést tesz lehetővé – fogalmazott.
A szerkezet úgy építi át a vágány ágyazatát, hogy magát a sínpárt közben megemeli. A szakember szerint ez olyan bravúr, mintha egy ház teljes alapozását az épület lebontása nélkül cserélnék ki.
Dudás István jelezte: az idén előreláthatólag Kisújszállásig eljutva a 70 kilométer hosszú Szajol-Püspökladány vonalszakasz felével végeznek. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a vasúti közlekedés a rekonstrukció ideje alatt zavartalan lesz.
A beruházás által érintett szakasz része a Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony vonalnak, amely a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódik, az ötös számú páneurópai közlekedési korridor alternatív útiránya.
* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.