Martonyi János külügyminiszter decemberben magángépen repült Líbiába. A Népszabadság szerint a gépet nem a Külügyminisztérium, hanem a csődközeli helyzetben lévő Vegyépszer fizette ki, ám a társaság cáfolja az értesülést.
Martonyi János külügyminiszter egy Bombardier Challenger 601-es repülőgépen utazott karácsony előtt Líbiába. A hírről sem a Külügyminisztérium, sem az MTI nem számolt be, miközben a hírügynökség munkatársa a gépen utazott – írja a lap, melynek információit végül Tóth József külügyi szóvivő erősítette meg.
A szóvivő szerint 400 ezer forintot fizettek ülésenként, és így olcsóbban jött ki az út, mint ha első osztályú repülőjegyet váltottak volna kétszer, hiszen Tripoliba csak átszállással lehet eljutni Budapestről.
A Népszabadság által megkérdezett repülési szakértő szerint ez jutányos ár, hiszen egy 10-12 személyes Bombardier Challenger 601-es repülés óránként 3-3,5 ezer euróért bérelhető. Budapest-Tripoli oda-vissza mintegy hatórányi repülőút, tehát nagyjából hatmillió forintba került a kétnapos útra a gép.
A lap értesülései szerint a gépet nem a Külügyminisztérium, hanem a csődközeli helyzetben lévő Vegyépszer bérelte ki, és a fedélzeten volt Nagy Elek, a cég tulajdonosa, illetve a Mol kutatási igazgatója is. A Vegyépszer csütörtökön azt közölte, hogy a különgép bérleti díját nem a csődvédelem alatt álló Nemzetközi Vegyépszer fizette, hanem a résztvevők önállóan fizették meg a költségeket. A társaság egyik részvényesét képviselő Nagy Elek szintén maga fizette a rá eső utazási költséget, írják.
Az anyavállalat Vegyépszer Hungária tavaly nyári csődje után november 30-án rendelte el a Zala Megyei Bíróság a Nemzetközi Vegyépszer csődeljárását, alig két héttel a líbiai út előtt. A Vegyépszer Hungária végül csődvédelembe menekült, a számára adott ideiglenes fizetési haladék 2012. május 14-én jár le.