Átszállóhely, bevásárlóközpont, park: ezt tervezik az Etele térre
A Központi Építészeti-Műszaki Tervtanács támogatta csütörtöki ülésén a Kelenföldi Pályaudvar előtti Etele tér fejlesztésének tervét, amelyet a Zoboki-Demeter építésziroda készített. Bevásárlóközpontot, úgynevezett intermodális csomópontot és parkot építenének a térre.
A terület terveinek elkészítését a Futureal csoport finanszírozta, amely egy 40 ezer négyzetméteres bérbe adható területű bevásárlóközpontot építene az Etele téren. A fejlesztő tulajdonában van a síneken túl, a vasút és az M1-M7 autópályák közös bevezető szakasza közti terület egy része is.
Az első szakaszban a bevásárlóközpont és az átszállást biztosító - intermodális - épület készülne el, az előbbi becsült költsége 120 millió euró (vagyis mostani árfolyamon körülbelül 40 milliárd forint), míg a másiké 2,5-3 milliárd forint.
A terveket Zoboki Gábor - egyebek mellett a Művészetek Palotája tervezője - ismertette. A mai Etele tér park lesz, míg a több mint százéves Kelenföldi Pályaudvar szolgáltató funkciót kap.
Az Etele tér mellett - a saját telkén - építi meg a józsefvárosi Corvin sétányt is fejlesztő Futureal a bevásárló központot. A mellette lévő intermodális épület célja az, hogy a vasút, a villamos, a BKV- és a Volán busz, illetve a 4-es metró között megteremtse a fedett helyen történő átszállást. A vasút két oldala között egy gyalogos híd teremtené meg a kapcsolatot. Nagyon távlati tervként jelölte meg az építész a vasúti sínek csarnokszerű lefedését.
Ez utóbbihoz Finta József, a terv opponense azt fűzte hozzá, hogy előnyösebb lenne egy "zöld platóval" lefedni a síneket, ezzel létrejönne a kapcsolat Kelenföld, valamint Őrmező, illetve Sasad között. Üdvözölte azt, hogy a bevásárlóközpont tetején is lesz parkoló. Miután ő maga már négy bevásárlóközpontot tervezett, úgy tapasztalta, hogy a második szint már kiesik a látogatók útvonalából, de ez a terület is felértékelődik, ha a parkolóból oda érkeznek az emberek.
A Nagy Ervin országos főépítész által vezetett vitában szinte egységesen dicsérték a felszólalók a terv "vízióját", amely egy új városközpontot hoz létre. Amit hiányoltak, az az őrmezői oldal tervének a vázlatos bemutatása, de az még csak ötlet szinten létezik. Például a Zoboki iroda egy olyan buborék alakú irodaépületet képzelt el az autópálya mellé, amelyik a sztráda hajlik.
A tervtanácsnak abban kellett döntenie, hogy támogatja-e a bevásárlóközpont engedélyezési tervét, illetve a intermodális épület elvi építési engedélyét. Mindkettő „igen” szavazatokat kapott.
Tatár Tibor, a Futureal Development Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek azt mondta: ha a piaci körülmények inspirálják a fejlesztést, képesek lesznek 2014-re felépíteni a bevásárlóközpontot. Ideálisan a két említett épületet együtt kellene építeni, de a fővárosnak nincs pénze az intermodális épületre. Miután ez utóbbiban is lesznek kereskedelmi területek, a Futureal beszállna a finanszírozásba – tette hozzá.