Rejtélyes okokból tolódik az M0-s elkészült új szakaszának átadása
Bár már készen van, átadni mégis csak valamikor áprilisban fogják az M0-s körgyűrű M1-es és M6-os autópályákat összekötő szakaszát annak ellenére, hogy mától már használni lehetne. A halasztásról "felsőbb helyről" érkezett az utasítás a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez.
Az M0-s körgyűrű M1-es és M6-os autópályákat összekötő szakaszának szélesítése már augusztusban olyan jól állt, hogy eldöntötték: az autósok december végén irányonként három forgalmi és egy leállósávot használhatnak Törökbálint és Diósd között. Az építők tartották a menetrendet, az új betonpálya elkészült, a közlekedők látszólag ma birtokba vehetnék, a hatsávos sztráda átadását mégis elhalasztották - írja a Népszabadság.
A lap értesülése szerint az M0-s kiszélesített első 6,5 kilométerének forgalomba helyezésére előreláthatólag áprilisban lesz lehetősége a kormánynak. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél azt mondják: a halasztást az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. kezdeményezte, a gyorsforgalmi utakat üzemeltető cég szerint ugyanis az 1994-ben átadott, túlterhelt és egyre balesetveszélyesebbé váló régi pálya műtárgyainak felújítását, kátyúinak kijavítását nem lehet tovább halogatni, a legszükségesebb beavatkozásokat pedig még az útavatás előtt el kell végezni.
Ahhoz azonban, hogy a régi pálya elhasználódott hídjait, burkolatának tönkrement szakaszait az ÁAK kijavítsa, az erre közlekedőket el kellene terelni. Más út azonban itt nem vezet, csak maga az M0-s, vagyis amíg az új betonpályát nem adják át a forgalomnak, a terelésre nincs lehetőség. A meglévő szűk pályán egy ilyen beavatkozás hatalmas torlódásokat, netán baleseteket okozna.
Az ÁAK-nál nem hallottak róla, hogy éppen ők kérték volna az M0-s átadásának elhalasztását, sőt nevük elhallgatását kérő szakemberek egyenesen azt állítják, hogy kevés dolgot várnak annyira, mint az új útszakasz forgalomba helyezését. Ha ugyanis az új betonpályát átadják, legalább Törökbálint és Diósd között kisebb terhelést kap a végletekig kizsigerelt régi, aszfaltburkolatú útszakasz. Ez pedig lehetőséget ad a régóta halogatott javítások elvégzésére. Ha viszont az átadás elmarad, a javítások lehetősége a ködös jövőbe vész.
A NIF szakemberei szerint nem kell aggódni, az M0-son felújítás is lesz, és a forgalmat sem akadályozzák majd a munkagépek. Részleteket nem árultak el, de a Népszabadság úgy tudja: ha a NIF tervei szabad jelzést kapnak, a hét közepén megindítják a közbeszerzési eljárást az M0-s déli szektorában jelenleg üzemelő, régi útpálya és a hozzá tartozó hidak, egyéb műtárgyak teljes felújítására. A hírek szerint a pályázat dokumentációja elkészült, és azt az állami beruházó cég felügyelőbizottsága is jóváhagyta.
Mint ahogy feltehetőleg arról is megvan a döntés: a felújítás idejére a forgalmat az M0-s új betonpályájára terelik majd. Ami leghamarabb tavasszal válhat időszerűvé. A közbeszerzési eljárások gyakorlata alapján ugyanis biztosra vehető, hogy az M0-s meglévő pályáján a felújítások előkészítése sem kezdődhet meg a tavasznál korábban. Vagyis a régi burkolaton a szokásos kisebb-nagyobb foltozgatásnál több addig aligha történik.
Az útszakasz átadását a lap szerint azért halogatják, mert a kész betonpályáról még hiányzik valami, ami nélkül az M0-s új sávjai még az ideiglenes forgalomba helyezési engedélyt sem kaphatják meg. A bennfentesek szerint ez a „valami” nem más, mint a régi és az új pályákat egymástól elválasztó betonfal, amit a tervek szerint előre legyártott elemekből állítanak össze. Az útszakaszt építő Colas-Hungária Zrt. azonban egyelőre hiába vár ezekre a betonelemekre, mert megmagyarázhatatlan okból az M0-sra a hazai sztrádákon máshol alkalmazott elválasztó elemek helyett új, külföldi licenc alapján gyártott betontömböknek kell kerülniük. Ezek minőségbiztosítási dokumentációjának honosítása viszont nem készült el, így a gyártásuk sem kezdődhetett meg.
Senki sem tudja, az újfajta betonelemek kinek fontosak, az ügyet ismerők szerint a halasztásról nem a NIF-nél döntöttek, az utasítás „felsőbb helyről” érkezett.