Ha nagyon rövid időn belül nem oldódik meg a BKV válsága, akkor csődbe megy a cég, ami magával rántja a 4-es metrót, az pedig Budapestet és ez még csak a lánc eleje – mondta Atkári János, a főpolgármester pénzügyi főtanácsadója a Népszabadság szerdai számában. Atkári azt is elmondta, hogy a Budapestet is leminősítő Moody's beszámolójából nem is látszik, mennyire súlyos a város helyzete.
Atkári János szerint Budapest néhány hónapon belül fizetésképtelenné válhat, ha a kormány nem rendezi a BKV pénzügyi helyzetét, illetve mozgásterének bővítésével nem segíti hozzá a várost, hogy erről maga gondoskodhasson. Bármelyik elmaradása néhány héten belül a BKV csődjéhez vezet, ami a 4-es metró beruházásának ellehetetlenülését okozza. A 180 milliárd forintos uniós támogatás visszafizetése bedöntené Budapestet is. A város csődje pedig könnyen magával rántaná az országot.
A BKV válsága addig nem ér véget, amíg a cég nem kapja meg a megrendelt szolgáltatások teljes ellenértékét - állítja Atkári János. Ez a menetdíjbevételeken, a fogyasztóiár-kiegészítésen, valamint az állami és önkormányzati támogatás jelenlegi értékén felül évi 40-50 milliárd forint. Az elmúlt években ezt az eszközök felélésén keresztül belső eladósodással, illetve hitelekből teremtették elő. De a kölcsönöket egyszer vissza kell fizetni. Most eljött ez az idő. Csakhogy a bankok egy része még állami garanciavállalás mellett sem hajlandó újabb hitelt nyújtani.
Atkári szerint ugyanakkor Budapest leminősítése semmilyen hatással nincs a város jövő évi költségvetésére, mivel nem kíván új hiteleket felvenni. Sőt az önkormányzat pénzügyi fegyelméről a Moody's olyan elismerően nyilatkozott, hogy abból nem is látszik, milyen súlyos a helyzet valójában - tette hozzá.