Itthon MTI 2011. december. 07. 05:13

Atkári: súlyosabb a helyzet, mint a Moody's mutatta

Ha nagyon rövid időn belül nem oldódik meg a BKV válsága, akkor csődbe megy a cég, ami magával rántja a 4-es metrót, az pedig Budapestet és ez még csak a lánc eleje – mondta Atkári János, a főpolgármester pénzügyi főtanácsadója a Népszabadság szerdai számában. Atkári azt is elmondta, hogy a Budapestet is leminősítő Moody's beszámolójából nem is látszik, mennyire súlyos a város helyzete.

Atkári János szerint Budapest néhány hónapon belül fizetésképtelenné válhat, ha a kormány nem rendezi a BKV pénzügyi helyzetét, illetve mozgásterének bővítésével nem segíti hozzá a várost, hogy erről maga gondoskodhasson. Bármelyik elmaradása néhány héten belül a BKV csődjéhez vezet, ami a 4-es metró beruházásának ellehetetlenülését okozza. A 180 milliárd forintos uniós támogatás visszafizetése bedöntené Budapestet is. A város csődje pedig könnyen magával rántaná az országot.

A BKV válsága addig nem ér véget, amíg a cég nem kapja meg a megrendelt szolgáltatások teljes ellenértékét - állítja Atkári János. Ez a menetdíjbevételeken, a fogyasztóiár-kiegészítésen, valamint az állami és önkormányzati támogatás jelenlegi értékén felül évi 40-50 milliárd forint. Az elmúlt években ezt az eszközök felélésén keresztül belső eladósodással, illetve hitelekből teremtették elő. De a kölcsönöket egyszer vissza kell fizetni. Most eljött ez az idő. Csakhogy a bankok egy része még állami garanciavállalás mellett sem hajlandó újabb hitelt nyújtani.

Fazekas István

Atkári szerint ugyanakkor Budapest leminősítése semmilyen hatással nincs a város jövő évi költségvetésére, mivel nem kíván új hiteleket felvenni. Sőt az önkormányzat pénzügyi fegyelméről a Moody's olyan elismerően nyilatkozott, hogy abból nem is látszik, milyen súlyos a helyzet valójában - tette hozzá.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.