Minden valószínűség szerint tévedés okozta a magyar és az iráni kormány között hétfőn kirobbant konfliktust - írja az Origo. Magyarország megtiltotta az iráni külügyminiszter repülőgépének, hogy átrepüljön az ország felett, de több jel is arra utal, hogy rosszul értelmeztek egy EU-s tiltólistát, amely kitiltotta az európai légtérből az iráni nemzeti légitársaság legtöbb gépét.
Az iráni külügyminiszter Magyarországon át repült volna Hollandiába egy nemzetközi konferenciára. A diplomáciai bonyodalmat okozó lépést a Magyar Külügyminisztérium technikai okokkal indokolta, mivel a tárca szerint az iráni gép "nem felelt meg valamennyi szükséges feltételnek". A magyarázatot azonban az iráni külügyminisztérium szóvivője "elfogadhatatlannak" nevezte, és hétvégén a teheráni magyar nagykövetet is bekérették, hogy magyarázatot követeljenek.
Magyarország európai uniós jogszabályokra hivatkozva tiltotta ki a légtérből az iráni miniszter repülőjét, de közben az Ali Akbar Szálehi iráni külügyminiszter útjába eső többi EU-tagállam megadta az engedélyt. A miniszter vasárnap egy olyan holland konferencián vett volna részt, ahol a vegyi fegyverek betiltásának szükségességéről tárgyaltak.
Irán budapesti nagykövetségén az Origónak azt mondták, hogy a repülőúthoz Törökország, Bulgária, Románia, Ausztria, Németország és Hollandia is megadta az engedélyt, egyedül Magyarország nem. Az AFP szintén arról számolt be, hogy ezek az országok megadták az engedélyt az irániaknak.
A Magyar Külügyminisztérium sajtófőosztálya szerint az iráni gép átrepülési kérelmét a repülésbiztonságra vonatkozó uniós szabályok alapján utasították el. Az Európai Bizottság rendelkezik egy repülésbiztonsági tiltólistával, amely felsorolja az EU légteréből kitiltott, veszélyesnek tartott légitársaságokat. Tóth József, a minisztérium sajtófőosztályának vezetője az Origónak azt mondta, hogy a miniszter gépe rajta volt a tiltólistán, és ez egyértelműen kizáró ok volt.
Az Európai Tanács repülésbiztonságra vonatkozó tiltólistáját rendszeresen frissítik, az incidens előtt utoljára november 23-án, múlt szerdán újították meg. A lista főleg harmadik világbeli légitársaságok flottáit tiltja ki az európai légtérből technikai és biztonsági okokból, de a kitiltott légitársaságok néhány megbízható gépét mentesíti a tilalom alól. A kitiltott légitársaságok mellett többnyire szerepel egy kivétellista arról, hogy mely gépek jöhetnek be mégis az EU-ba.
A tiltólistán szerepel az iráni nemzeti légitársaság, az Iran Air, amelynek a teljes flottája ki van tiltva az EU-ból. Kivételt képez a flotta 23 gépe, az EU-ba beengedhető iráni gépek azonosítókód, úgynevezett lajtsromjel szerint fel vannak sorolva a dokumentumban.
Az Origónak nyilatkozó iráni diplomata szerint a külügyminiszter egy A321-típusú, EP-AGB azonosítóval ellátott géppel repült volna Hollandiába: ez a gép nem szerepel a kivételek listáján, ezért a magyar hatóságok joggal hihették, hogy az Iran Air-re kiszabott általános tilalom vonatkozik rá, és nem szabad az európai légtérbe engedni.
Tóth József szerint az irániak által beadott átrepülési kérelemben nem volt feltüntetve üzemeltetőként a Meraj Air, és a Külügyminisztérium munkatársai a korábbi tapasztalatok alapján joggal feltételezték, hogy a gép az Iran Air flottájához tartozik. A főosztályvezető hozzátette: a közelmúltban, szeptemberben is történt hasonló eset, amikor a kitiltott légitársaság gépével akart átrepülni Magyarország fölött az iráni elnök, és akkor sem engedték át.