Városházi és BKV-s forrásaink a BKK-val való szakmai konfliktusokat sejtik Kocsis István lemondásnak álcázott menesztése mögött. A közlekedési központhoz közeli informátorunk szerint viszont az MVM-es ügyek miatt vált tarthatatlanná a távozó vezérigazgató.
Jóllehet a különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja a nyomozás végkimenetelétől függetlenül nem mutat majd jól Kocsis István önéletrajzában, még egy héttel ezelőtt is úgy tűnt, a gyanúsítás nem veszélyezteti Kocsisnak a BKV-nál betöltött vezérigazgatói posztját. A főpolgármester – legalábbis eleinte – nem akarta meneszteni a vezérigazgatót, és információink szerint Kocsisnak esze ágában sem volt lemondani.
Bár Tarlós István a Magyar Nemzetnek a múlt hónap végén adott interjújában azt mondta, nem védi meg Kocsist, a főpolgármester tulajdonképpen mégiscsak ezt tette, amikor úgy fogalmazott: "nem vonzó számomra, ha hirtelen ráugranak csapatostul valakire, mert úgy vélem, amíg tényszerűen be nem bizonyosodik, hogy bármi is Kocsis István terhére róható, és amíg a BKV ügyeiben nem érintett, addig nincs ok rá, hogy felmentsem".
Tarlós az interjúban elismerően szólt Kocsis Istvánnak a közlekedési vállalatnál végzett tevékenységéről is, jelezve, hogy a vezérigazgató komoly szerepet játszott a BKV-s ügyek tisztázásában, és az Alstom-szerződés tető alá hozásában is. Azt se feledjük, hogy Kocsis volt az egyetlen vállalatvezető a fővárosban, akit Tarlós a megválasztása után nem rúgott ki azonnal. Igaz, egyes információk szerint azért ez nem elsősorban az újonnan megválasztott főpolgármester döntése volt.
Könnyű préda
Bár a hivatalos közlés szerint Kocsis közös megegyezéssel távozik, azt lapunknak több forrásunk is egyértelművé tette, hogy a vezérigazgató nem önszántából megy az Akácfa utcából. Kocsis Istvánt 2008-ban öt évre nevezték ki a közlekedési vállalat élére, és mandátumát ki is akarta tölteni. Ebbéli szándékában az MVM-es meggyanúsítás sem ingatta meg, és erre utal az is, hogy kihallgatása után hosszú közleményben védte meg magát.
Forrásaink szerint az MVM-ügy inkább csak alkalmat adott a korábban érinthetetlennek tűnő vezérigazgató eltávolítására, Kocsis távozásának hátterében valójában szakmai konfliktus áll. Többen állították: a BKV vezérigazgatójának hónapok óta rossz volt a viszonya Vitézy Dáviddal, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetőjével. "Miközben a BKV menedzsmentjének hatásköreit a BKK sorra magához gyűjtötte, a szervezet szakmailag gyenge lábakon állt" – mondta a hvg.hu-nak egy városházi forrásunk.
Az is konfliktusforrás lehetett, hogy a fejlesztési döntéseket már a BKK-nál hozzák, a nagy pénzekről azonban még mindig a BKV-nál döntenek. Egy BKV-s informátorunk – épp a fenti konfliktusok miatt – Vitézy Dávidot sejti a döntés hátterében. Forrásunk arra számít, hogy Kocsis távozása után "levadásszák" a volt vezérigazgató embereit, már csak azért is, mert rendszeresen bírálták a BKK elképzeléseit.
A BKK-hoz közel álló forrásunk szerint viszont igenis az MVM-es gyanúsítás miatt kellett Kocsisnak távoznia. Szerinte a főpolgármester a nyilatkozatával meg is védte Kocsist, meg nem is. Mint mondta: Tarlós eleve óvatosan nyilatkozott, és amikor látta, hogy a nyilvánosság a vezérigazgató fejét követeli, meghozta a döntést.
Kiszivárgott
Több forrásból is úgy értesültünk, hogy Tarlós múlt szerdán egy nem nyilvános rendezvényen már jelezte, Kocsis Istvánnak mennie kell a BKV-tól, majd ezt városházi irodájában személyesen közölte a vezérigazgatóval. Abban állapodtak meg, hogy a döntést hétfőig nem hozzák nyilvánosságra, aztán vasárnap valaki mégis kiszivárogtatta a Magyar Nemzetnek.
Kocsis István 2008-ban pályázaton nyerte el a BKV vezérigazgatói posztját. Elképzelései között szerepelt egyebek mellett a közlekedési vállalat holdinggá alakítása, ezer új autóbusz beszerzése, valamint a társaság adminisztrációjának csökkentése, nagyszabású terveiből azonban nemigen valósult meg semmi.
A BKV vezetését ideiglenesen Várszegi Gyula, a társaság igazgatóságának elnöke veszi át. Várszegi nem rutintalan közlekedési ügyekben: vezető pozíciókat töltött be korábban a MÁV-nál és a Metróbernél. A szakmát ismerő forrásaink szerint egyébként Várszegi jó szakember, és kinevezését az sem nehezítette meg, hogy évtizedek óta bizalmas viszony fűzi Tarlós Istvánhoz.