Itthon hvg.hu 2011. szeptember. 05. 18:30

Kocsis nem lemondott, valójában kirúgták – mi áll a háttérben?

Városházi és BKV-s forrásaink a BKK-val való szakmai konfliktusokat sejtik Kocsis István lemondásnak álcázott menesztése mögött. A közlekedési központhoz közeli informátorunk szerint viszont az MVM-es ügyek miatt vált tarthatatlanná a távozó vezérigazgató.

Jóllehet a különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja a nyomozás végkimenetelétől függetlenül nem mutat majd jól Kocsis István önéletrajzában, még egy héttel ezelőtt is úgy tűnt, a gyanúsítás nem veszélyezteti Kocsisnak a BKV-nál betöltött vezérigazgatói posztját. A főpolgármester – legalábbis eleinte – nem akarta meneszteni a vezérigazgatót, és információink szerint Kocsisnak esze ágában sem volt lemondani.

Bár Tarlós István a Magyar Nemzetnek a múlt hónap végén adott interjújában azt mondta, nem védi meg Kocsist, a főpolgármester tulajdonképpen mégiscsak ezt tette, amikor úgy fogalmazott: "nem vonzó számomra, ha hirtelen ráugranak csapatostul valakire, mert úgy vélem, amíg tényszerűen be nem bizonyosodik, hogy bármi is Kocsis István terhére róható, és amíg a BKV ügyeiben nem érintett, addig nincs ok rá, hogy felmentsem".

MTI - Szigetváry Zsolt

Tarlós az interjúban elismerően szólt Kocsis Istvánnak a közlekedési vállalatnál végzett tevékenységéről is, jelezve, hogy a vezérigazgató komoly szerepet játszott a BKV-s ügyek tisztázásában, és az Alstom-szerződés tető alá hozásában is. Azt se feledjük, hogy Kocsis volt az egyetlen vállalatvezető a fővárosban, akit Tarlós a megválasztása után nem rúgott ki azonnal. Igaz, egyes információk szerint azért ez nem elsősorban az újonnan megválasztott főpolgármester döntése volt.

Könnyű préda

Bár a hivatalos közlés szerint Kocsis közös megegyezéssel távozik, azt lapunknak több forrásunk is egyértelművé tette, hogy a vezérigazgató nem önszántából megy az Akácfa utcából. Kocsis Istvánt 2008-ban öt évre nevezték ki a közlekedési vállalat élére, és mandátumát ki is akarta tölteni. Ebbéli szándékában az MVM-es meggyanúsítás sem ingatta meg, és erre utal az is, hogy kihallgatása után hosszú közleményben védte meg magát.

Túry Gergely

Forrásaink szerint az MVM-ügy inkább csak alkalmat adott a korábban érinthetetlennek tűnő vezérigazgató eltávolítására, Kocsis távozásának hátterében valójában szakmai konfliktus áll. Többen állították: a BKV vezérigazgatójának hónapok óta rossz volt a viszonya Vitézy Dáviddal, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetőjével. "Miközben a BKV menedzsmentjének hatásköreit a BKK sorra magához gyűjtötte, a szervezet szakmailag gyenge lábakon állt" – mondta a hvg.hu-nak egy városházi forrásunk.

Az is konfliktusforrás lehetett, hogy a fejlesztési döntéseket már a BKK-nál hozzák, a nagy pénzekről azonban még mindig a BKV-nál döntenek. Egy BKV-s informátorunk – épp a fenti konfliktusok miatt – Vitézy Dávidot sejti a döntés hátterében. Forrásunk arra számít, hogy Kocsis távozása után "levadásszák" a volt vezérigazgató embereit, már csak azért is, mert rendszeresen bírálták a BKK elképzeléseit.

A BKK-hoz közel álló forrásunk szerint viszont igenis az MVM-es gyanúsítás miatt kellett Kocsisnak távoznia. Szerinte a főpolgármester a nyilatkozatával meg is védte Kocsist, meg nem is. Mint mondta: Tarlós eleve óvatosan nyilatkozott, és amikor látta, hogy a nyilvánosság a vezérigazgató fejét követeli, meghozta a döntést.

Kiszivárgott

Több forrásból is úgy értesültünk, hogy Tarlós múlt szerdán egy nem nyilvános rendezvényen már jelezte, Kocsis Istvánnak mennie kell a BKV-tól, majd ezt városházi irodájában személyesen közölte a vezérigazgatóval. Abban állapodtak meg, hogy a döntést hétfőig nem hozzák nyilvánosságra, aztán vasárnap valaki mégis kiszivárogtatta a Magyar Nemzetnek.

Kocsis István 2008-ban pályázaton nyerte el a BKV vezérigazgatói posztját. Elképzelései között szerepelt egyebek mellett a közlekedési vállalat holdinggá alakítása, ezer új autóbusz beszerzése, valamint a társaság adminisztrációjának csökkentése, nagyszabású terveiből azonban nemigen valósult meg semmi.

A BKV vezetését ideiglenesen Várszegi Gyula, a társaság igazgatóságának elnöke veszi át. Várszegi nem rutintalan közlekedési ügyekben: vezető pozíciókat töltött be korábban a MÁV-nál és a Metróbernél. A szakmát ismerő forrásaink szerint egyébként Várszegi jó szakember, és kinevezését az sem nehezítette meg, hogy évtizedek óta bizalmas viszony fűzi Tarlós Istvánhoz.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.