Még kérdéses, merre építik tovább az M35-ös autópályát
Több éve tiltakoznak a derecskei gazdák az ellen, hogy a földjeiken haladjon át az M35-ös autópálya folytatása. Talán van remény, most egy új nyomvonaltervet vizsgálnak – olvasható a dehir.hu-n.
Az M35-ös autópálya most 44 kilométer hosszú, az M3-ast köti össze Debrecennel. Régóta tervezik, hogy a hátralévő 22 kilométeres szakaszt is megépítik, így a gyorsforgalmi úton Berettyóújfaluig lehetne eljutni. A hosszú távú tervek szerint az M35-öst összekötnék a még tervezés alatt álló M4-essel, ami az észak-erdélyi sztrádához csatlakozna, így akár Bukarestig el lehetne jutni autópályán.
Egyelőre nemcsak a kivitelezés, hanem még maga a nyomvonal is kérdéses. Nem tudni például azt, merről kerülje meg a sztráda a Debrecen melletti Derecskét. Ha a nyugati elkerülő épül meg, akkor Derecske határában a termőföldeken keresztül vezetne az út. A területen le kellene állítani a mezőgazdasági termelést, és körülbelül 100 gazdálkodó megélhetése kerülne veszélybe. A gazdák régóta tiltakoznak, szinte minden fórumon, és mellettük áll a derecskei önkormányzat is.
Az eredetileg tervezett keleti nyomvonal viszont legelőkön és védett területeken haladna keresztül, ezért a Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség nem azt, hanem a gazdák földjeit érintő útvonalat támogatta. A nyugati nyomvonalváltozat rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel, azaz akár el is kezdődhetne az építkezés, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nél azonban meghallgatásra talált a gazdák kérése.
A dehir.hu cikke szerint közbeszerzést írtak ki az új keleti nyomvonal környezeti hatástanulmányának elkészítésére, valamint a környezetvédelmi engedélyezési eljárásban való közreműködésre. A csaknem – bruttó – 10 millió forintos megbízást a budapesti UTIBER-TURA TERV Konzorcium nyerte el.
A hatástanulmány a tervek szerint december 15-ére készül el, ezután a NIF benyújtja azt az engedélyező hatóság felé vizsgálatra. A hatóságnak 90 napja van értékelni a beadott dokumentumokat, így legkésőbb ennek a lejárta után véleményezi a nyomvonalváltozatot – mondta a Loppert Dániel kommunikációs vezető.
Ha az új keleti nyomvonaltervre is rábólint a hatóság, a NIF-nél döntenek arról, hogy nyugatról vagy keletről kerülje-e el Derecskét a pálya. A kivitelezést a tervek szerint 2015-ben kezdenék el, és ha minden jól halad majd, 2017-ben átadnák a forgalomnak az M35 autópálya Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakaszát.