Szűkös lehet a közvetlen haszna azoknak a több százmilliót érő reklámbannereknek, amikért Hódmezővásárhely egy volt iskolaépületet adott cserébe egy helyi vállalkozónak.
“A banner fekvő, hosszú téglalap alakú hirdetés. A banner név napjainkban leggyakrabban az interneten fordul elő, ahol web bannereken jelennek meg a hirdetők, átkattintással átcsábítva az internetezőket a weboldalukra.” Ezeket a fontos tudnivalókat osztotta meg Hódmezővásárhely önkormányzata a város honlapján a lakossággal idén márciusban. A sajátos ismeretterjesztésre azért lehetett szükség, mert egyre többen firtatják, mi értelme is volt annak a négy éve született bartermegállapodásnak, amelynek értelmében a város egy kihasználatlan iskolaépületet adott át a helyi illetőségű Generál Média Kft.-nek hatszázmillió kattintásnyi virtuális reklámcsíkért cserébe.
Havranek Ferenc, a Zöld Baloldal helyi képviselője például tavaly novemberben akarta elérni az ügyletet helyben hagyó belső ellenőri jelentés felülvizsgálatát, legalábbis a közgyűlés napirendjére tűzni, miután a privatkopo.hu firtatni kezdte az internetes reklámkampány megtérülését. A HVG legutóbbi száma arra hívta fel a figyelmet, hogy 2009-ben a Generál Média 60 millió forint hitelt kapott a Szegvár és Vidéke Takarékszövetkezettől az ingatlanra, noha az önkormányzat által felkért ingatlanszakértő becslése mindössze harminchét és fél milliósra taksálta az értékét.
Az önkormányzat ugyanakkor ennek az értékbecslésnek köszönhetően állíthatja, hogy a végleges vételár – áfástul negyvennyolcmillió-kettőszáznegyvenezer forint – a piaci érték felett van, tehát a fideszes Lázár János polgármester vezette testület jó boltot csinált. (Itt olvashatja a HVG hetilapban megjelent portrét Lázár Jánosról.)
Mindez nem tűnik ennyire magától értetődik, hiszen barterüzletről van szó. Érdekesség, hogy a kialkudott vételár pontosan öt év alatt havi tízmillió bannert ért a Generál Médiának: ezek a meglepően kerek számok arra utalnak, hogy a vételárat inkább a bannerek száma, mintsem a költségvetési forintok alapján határozták meg.
Banneralapú társadalom
Az igazi kérdés az lenne, hogy az internetes reklámbannerek és a felhasználásukkal elért haszon megfelel-e a ház valódi értékének, illetve hogy a Generál Média oldalán megjelenő reklámokra van-e akkora kereslet, hogy azokat másnak is el tudták volna adni, ha nem jön össze az önkormányzattal kötött üzlet.
A Holman János és Holman Endre tulajdonolta Generál Média érdekkörébe tartozó több oldalon is önhirdetéseket talált a hvg.hu. A kupongyűjtő oldalukat például a divattal foglalkozó és a híraggregátor szájtjukon is hirdetik, ami azt is jelentheti, hogy az érintett reklámhelyekre most éppen nem akadt külső vásárló.
Az is kérdéses, hogy az önkormányzatnak megérte-e a barter. Nyilvánosan az önkormányzat a szerződés eddigi teljesülését pozitívan értékeli, ha nem is kifejezetten pénzügyileg: “az internetes kampány következtében jelentősen megnőtt azoknak a száma, akik megismerték Hódmezővásárhely városát, rendezvényeit, kultúráját és figyelembe véve a tendenciát, várhatóan ez a jövőben is így fog folytatódni”. Ez pedig azért lenne így, mert a “legnagyobb számban megjelentetett hirdetés, az Emlékpont Múzeum hirdetési kampányának eredményeként az Emlékpont honlapjának látogatottsága közel a tízszeresére ugrott a korábbi látogatottsági adatokhoz képest”.
2010 során az addig összesen kéthónapnyi üresjárat mellett két éven át folyamatosan havi tízmillió bannerrel futtatott emlekpont.hu a szerződő felek elszámolásához kijelölt hitelesítő szerepét is betöltő Webaudit adatai alapján havonta mindössze négyezer-valahányszáz látogatót fogadott. Ez önmagában, de a szerződés szerint havi nyolcszáznégyezer foritos áron elkelt tízmillió bannerhez viszonyítva is nagyon alacsony szám. Különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy az önkormányzati hirdetmény is az Emlékpont Múzeum honlapjának látogatottságával mérné a kampány sikerét.
Milyen felújítás?
Újabb furcsaság az ügyben az ingatlan mai napig be nem fejezett felújítása. Az eredeti, 2007. novemberi szerződésben a Generál Média kötelezettséget vállalt, hogy a volt iskolaépületet 2008. december 31-ig “a kor színvonalának megfelelő” irodaházzá alakítja át, ahol hetven embernek ad majd munkát. Az átalakítás befejezése a mai napig várat magára. A kétszer módosított szerződés átírása mindkét alkalommal arra szorítkozott, hogy ezt a dátumot időben odébb tolja – jelenleg 2011 végéig van haladékuk a Holman testvéreknek. Lázár János úgy írta alá mindkét alkalommal a módosítást, hogy korábban arról beszélt: ha a cég nem teljesíti vállalásait, az ingatlan visszaszáll a városra.
Tudomásunk szerint erre azért nem került sor, mert a Generál Média valóban foglalkoztat – bár egy másik épületben – hetven főt Hódmezővásárhelyen. Az önkormányzat belső ellenőrzési csoporjának egy korábbi megállapítása szerint ugyanakkor “a vevő irodaház létesítésére vállalt elsősorban kötelezettséget, aminek méretét 70 fő befogadó képességében határozta meg, és nem a foglakoztatásra vállalt kötelezettséget”.
Nehezen tagadható, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben minden önkormányzat összeteheti a két kezét a hasonló nagyságrendben helyi munkaerőt alkalmazó belföldi vállalkozásokért. A Generál Média viszont már 2007 júliusában, az ingatlan-banner csere előtt álláshelyenként félmillió forintos támogatást nyert el a hódmezővásárhelyi önkormányzattól.
Nincs válasz |
Holman Jánossal, a Generál Média Kft. résztulajdonosával telefoninterjút készítettünk cikkünkhöz. Kérte, hogy a cikk közlése előtt átnézhesse a beszélgetés felhasznált részleteit. Miután ezeket eljuttattuk neki, jelezte, hogy a megjelentetést “az általunk jelzett formában” nem engedélyezi, és alternatív szöveget javasolt. Ennek közlésétől a hvg.hu inkább eltekint. Hódmezővásárhely városának szerdán délelőttre ígért tájékoztatása délután öt órakor érkezett meg: a szűk félnapos csúszás ellenére az önkormányzat azt javasolta, hogy nézzük a város honlapját, mert "ott minden információ megvan". |