Margit híd: kerékpáros nyom már lesz péntektől, kerékpárút még nem
Úgynevezett kerékpáros nyomot alakítanak ki Budapesten a Margit híd északi és déli szélső forgalmi sávjában, amit péntektől használhatnak a biciklisek. Az útra csütörtök éjjel festik fel a biciklis piktogramokat – közölte a Budapesti Közlekedési Központ. Végleges, kétirányú kerékpárutat az átkelő északi járdáján alakítanak ki. A déli járdán közös gyalog- és kerékpárút lesz.
2010 őszén, a Margit híd felújításának felülvizsgálatakor kiderült, hogy a korábbi tervek a kerékpározás szempontjából elfogadhatatlanok, ezért átdolgozták őket. Ennek részeként döntött a piktogramokról is a Fővárosi Közgyűlés.
A forgalmi sávokban felfestett sárga jelek az indoklás szerint felhívják majd a figyelmet a hídon kerékpározókra és segítik a kölcsönös odafigyelést. A piktogramok megmutatják a kerékpárosok részére a haladás nyomvonalát és irányát, valamint megkönnyítik a hídra történő szabályos felhajtást, a sofőrök számára pedig figyelemfelhívó hatásúak.
Emellett megkezdték a közös gyalog- és kerékpárút kialakítását a híd déli járdáján. Az északi járdán vezetett kétirányú kerékpárút kapcsán a rámpákkal kapcsolatos jogos kritikák miatt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elrendelte a rámpák szélesítését és átépítését – közölték szerdán. A forgalmi sávok jobb szélén szabályosan lehet majd kerékpározni péntektől, a járdán azonban a felújítás befejezéséig és a járdán vezetett kerékpárutak átadásáig csak tolni szabad a biciklit – hívták fel a figyelmet.
A Margit hídon 40 kilométer/órás sebességkorlátozást is bevezetnek, hogy növeljék a forgalom biztonságát. Az átkelő felújítását még nem fejezték be, így azon továbbra is lehet forgalomkorlátozás.
A BKK szerdai közleményéből nem derül ki, hogy a péntektől használható kerékpáros nyomok ideiglenesek vagy sem. Sinka Károly, a Critical Mass kerékpáros mozgalom szervezője a hvg.hu-nak azt mondta: az északi, vagyis a Margitsziget felőli járdán kétirányú kerékpárút lesz, amelyet valamilyen módon elválasztanak majd a gyalogosok helyétől. Ha ez elkészül, már nem lesz szükség arra, hogy az aszfaltot használják a biciklisek, így valószínűleg a kerékpáros nyomra sem lesz szükség.
A Cyclechic blog június végi beszámolója szerint a híd déli oldalán elkészült már az osztatlan járda-kerékpárút, de a négy közgyűlési határozatban megígért fel- és lehajtóknak még nem volt nyomuk. Az északi oldalon, ahol osztott járda-kerékpárút miatt kiszélesítették a hidat, az eredeti tervektől eltérően megépített lámpasor és leendő plusz korlát miatt pedig a bővítés is szinte értelmét vesztette. A blog szerint így egy méter elveszett a bővítésből, ami miatt a kerékpárútra kényszerített bringások (a biciklis szervezetek kérése ellenére a főváros nem járult hozzá, hogy az úton legyen kerékpársáv) elé folyamatosan betévednek majd az egymást kikerülő sétálók.