A Főpolgármesteri Hivatal szerint az Alstom értelmezhetetlen rágalmakat fogalmazott meg a metrókocsik ügyében.
"Semmi és senki nem mentesítheti az Alstomot az értelmezhetetlen rágalmai miatt" - írta a Főpolgármesteri Hivatal közleményében. A hivatal a francia cég pénteki közleményére reagálva vetette fel, hogy ha az Alstom szerelvények valóban készen vannak, akkor két és fél éve miért nem szállították le, Magyarországon miért nem láthatta senki őket?
A Főpolgármesteri Hivatal közleménye szerint a szerelvényeket csak hatósági engedélyek birtokában gyárthatták volna le. Az Alstom megjegyezéseit kizárólag a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak címezheti, hiszen hatósági engedély a mai napig nincs, és végleges engedély soha nem is volt - tették hozzá.
A francia cég pénteken azt közölte, hogy a BKV jogtalanul próbálta lehívni a metrókocsi-szerződésben foglalt teljesítési garanciát. A Budapest számára gyártott metrószerelvények átfogó tesztelésen estek át, a 2-es vonalra megrendelt Metropolisok készen vannak, és értékük meghaladja a BKV által fizetett 50 százalékos előleg összegét. Egy független vasúti vizsgáló szervezet szerint a Budapest számára gyártott metrószerelvények fékrendszere bizonyítottan megfelel az unió fékszabványának - jelentették ki.
Tarlós István főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján számolt be arról, hogy a szerdai franciaországi bírósági meghallgatáson több rágalom is elhangzott, amelyre a magyar fél nem reagálhatott, ezért rágalmazásért és hatóság félrevezetéséért valószínűleg beperlik az Alstomot. Közölte azt is, hogy várhatóan új tendert írnak ki a metrószerelvények gyártására.
A versailles-i fellebbviteli bíróság szerdán tartott másodfokú meghallgatást az ügyben, de döntést nem hozott. Két kimenetel lehetséges: vagy helybenhagyják az első fokon eljáró nanterre-i bíróság december 21-ei döntését, amelyben megtiltották a szerződés teljesítésére garanciát vállaló banknak az összeg, 130 millió euró kifizetését, vagy hatályon kívül helyezik az elsőfokú ítéletet, és ideiglenes intézkedésként a pénz kifizetésére kötelezik a bankot.
Korábban a nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében megtiltotta, hogy a pénzintézet átutalja a BKV-nak a bankgaranciát, ezt a közlekedési vállalat megfellebbezte, most másodfokon folyik a per. A BKV tavaly október 20-án bontotta fel az Alstommal a szerződést, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt. A Nemzeti Közlekedési Hatóság október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis kocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak, mint akkor, ha a magyar járműszabályzat szerint gyártották volna őket.