Tegnap járt le annak a megbízásnak az első része, amelyet a kormány egy londoni kommunikációs tanácsadó cégnek adott Magyarország „gazdasági és politikai pozicionálására, illetve befektetői vonzerejének növelésére”. A 32 millió forint értékű szerződés alapján készülő tanulmányt a kormány csak részben tárja majd a nyilvánosság elé.
Március 31-én járt le az a két hónapos, határozott idejű szakértői és tanácsadói tevékenységről szóló szerződés, amelyet a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) országmárkáért is felelős háttérintézménye, a Balassi Bálint Intézet (BBI) írt alá a londoni Project Associates (PA) nevű céggel. A cég 32 millió forint értékű fontért vállalta, hogy segíti a magyar kormányzati kommunikációs stratégiák kialakítását, az ország külső kommunikációját, illetve márkaépítési céljainak elérését. Ezenkívül a PA feladatai közé tartozott, hogy „közreműködjön az európai és nemzetközi médiastratégia tervezésében, a kiemelt üzenetek közvetítésében, illetve a nemzetközi véleményformálók révén a magyar kultúra népszerűsítésében is”.
A PA-nek elvileg máig kellett elkészítenie azt a tanulmányt, amely összefoglalja a kéthónapos munka eredményeit, és javaslatokat is tesz egy lehetséges kommunikációs stratégiáról. A KIM csütörtök délután még nem kapta meg a tanulmányt – mondta a hvg.hu-nak Kovács Zoltán, a tárca kormányzati kommunikációért felelős államtitkára, aki szerint a BBI és a minisztérium várhatóan két hétig értékeli majd a jelentést, amint megérkezik. A teljes tanulmányt várhatóan nem, csak egyes részeit hozzák majd nyilvánosságra a KIM szándékai szerint, két héten belül – tette hozzá az államtitkár, aki megerősítette, hogy a tanácsadó kiválasztásához nem írtak ki nyilvános közbeszerzési pályázatot, részben a megbízás bizalmas volta miatt. A mostani szerződés után újabb megállapodást köthetnek a PA-vel.
A KIM március elején jelentette be, hogy szerződést kötöttek egy londoni kommunikációs tanácsadó céggel. A tárca akkor arról is beszámolt, hogy a PA – amely munkájába egy másik londoni céget, a politikai és pénzügyi tanácsadással foglalkozó Financial Dynamics (FD) ügynökséget is bevonta – azonosítani fogja a kiemelt véleményvezéreket (kereskedelmi partnereket, pénzügyi szolgáltatóipart, pénzügyi elemzőket, befektetőket és tanácsadóikat) és „értékeli azon lehetőségeket, amelyek Magyarország brandjének kiemelt üzeneteit közvetítik a piacon”. A Financial Times, amely már néhány nappal korábban beszámolt a szerződéskötésről, szerkesztőségi blogjában korábban azt írta, hogy a tanácsadók Magyarország „ütött-kopott imázsát” hivatottak feltámasztani, illetve az is a feladatuk, hogy meggyőzzék a befektetőket, jó úton halad a magyar gazdaságpolitika. A magyar kormány egyes intézkedéseit, például az új médiatörvény és az ágazati különadók bevezetését külföldön heves kritikával fogadták.
Kovács Zoltán szerint a brit cég az elmúlt két hónapban „szisztematikus háttérmunkát” végzett, amiből nem akart kiemelni konkrét elemeket. Annyit azonban elárult, hogy a közelmúltban a PA-vel zajló együttműködés keretében járt Londonban és az Egyesült Államokban is. Utóbbi útján – ahogy az a KIM közleményéből is kiderül – Szapáry György washingtoni követtel tartott munkareggelit, ahol a magyar médiatörvény koncepcióját, illetve a törvényben az Európai Bizottság technikai kifogásai alapján végrehajtott változtatásokat ismertette. Az államtitkár akkor megismételte a kormány álláspontját, hogy a médiatörvény az „európai kontinentális médiaszabályozás modelljét követve készült” és elemei megtalálhatók más uniós országok hasonló szabályozásában. A munkareggelin az államtitkár úgy vélekedett, hogy a külföldi bírálatok a törvény tartalmának konkrét ismerete nélkül születtek.