Börtön után most mopedautó-húzással demonstrál
Százhúsz kilométeren át kézi erővel húzza Törökszentmiklósról Budapestre különleges, három és félmázsás gépjárművét a Mopedautók és Segéd-motorkerékpárok Magyarországi Érdekvédelmi Egyesületének elnöke, Bander Ferenc így demonstrál a mopedautók magyarországi – véleménye szerint az uniós közösségi joggal ellentétes – hatósági megítélése ellen.
Az érdekvédő az akció előtt az indulás helyszínén, Törökszentmiklóson az MTI-nek elmondta: a menet körülbelül öt napot vesz majd igénybe. Ennyi idő alatt szeretné 350 kilogramm tömegű, a robogókéhoz hasonló teljesítményű, dízel járművét elhúzni Budapestre. A 4-es főúton haladva a lehető legtöbb lakott települést igyekszik útba ejteni, hogy minél többen csatlakozzanak tiltakozásához.
A maratoni gyaloglást megkönnyítendő, a férfi házilag a gépkocsi két első kerekéhez rögzített vonórudat barkácsolt. Ezzel irányítja, sőt fékezni is tudja a mopedautót.
Úticélja a fővárosban az infrastruktúráért felelős államtitkárság Akadémia utcai épülete, amit azzal indokolt, hogy amíg korábban elég volt az ilyen járművek alkalmasságát a forgalmazónak tanúsítani, addig ezt 2009-ben egy miniszteri rendelet egyetlen tollvonással hatályon kívül helyezte.
A férfi elsők között kezdte el a négykerekű, kis teljesítményű, zárt terű, Európa számos országában segédmotoros kerékpárnak minősített mopedautók forgalmazását Magyarországon. Ezeket azóta már itthon is használják olyan emberek, akik egészségügyi problémájuk miatt személygépkocsit nem vezethetnek, vagy nincs szükségük nagy teljesítményű járműre. Autópályán vagy autóúton ugyan nem közlekedhetnek vele, de lakott területen, valamint a települések összekötő útjain igen.
„Hiába definiálja a KRESZ segédmotoros kerékpárként ezt a közlekedési eszközt, ha eközben a személyautók fenntartására vonatkozó kötelezettségeket rója a tulajdonosokra" – hangsúlyozta Bander Ferenc, aki 10 éve küzd a szabályozás megváltoztatásáért.
A jogvédő az elmúlt években az említett szigorításokat figyelmen kívül hagyó mopedautósok rendőrségi feljelentései közül – saját bevallása alapján - több száz ügyet vitt már bíróság elé, amelyek túlnyomó többségét megnyerte. Ebben a témában korábban Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa is vizsgálódott, aki jelentésében megállapította: a közlekedési hatóság jogértelmezése nem tekinthető jogszabálynak, az a rendőrség számára sem kötelező érvényű. Az uniós közösségi jog alapján pedig a mopedek segédmotoros kerékpárnak minősülnek.
Ezzel szemben a Nemzeti Közlekedési Hatóság állásfoglalása rámutat: a mopedautók sokkal inkább gépkocsira, semmint a motorra hasonlítanak. Szerintük ezért a személygépkocsira vonatkozó feltételeket kell teljesíteni, vagyis vezetésükhöz B kategóriás jogosítvány szükséges, és a járműveket rendszámmal kell ellátni.
Ezt tükrözi az a 2009-ben hatályba lépett miniszteri rendelet is, mely a négykerekű segédmotoros kerékpárok - quadok, illetve mopedautók - esetében kötelezővé tette az új, a forgalomban való részvételre alkalmas járművek rendszámmal való ellátását. A mopedautók vezetéséhez B kategóriájú jogosítvány és minimálisan 17 éves életkor szükséges.
Bander Ferenc 2008-ban kilenc napot börtönben is ült tiltakozásképpen, ugyanis nem fizette be az akkori 18 ezer forintos bírságot, így büntetése elzárásra változott. Később pedig újabb másfél hónapos börtön fenyegette az ismételt szabálysértések miatt kirótt, összesen 98 ezer forintos büntetése miatt, melyet tüntetőleg bíróságok előtt, 100 forintonként koldult össze.
„Mostani kezdeményezésemmel utoljára próbálom felhívni a figyelmet a jogbiztonság hazánkban uralkodó hiányára. Egyszersmind lezárom magamban a mopedautók körüli hercehurcát. A folyamatban lévő ügyeket még végigviszem, azután valószínűleg kiköltözöm Németországba” – jelentette ki Bander Ferenc.