Jön a karácsony: fogyasztóvédelmi tanácsok
A vásárlók mellett a kereskedőknek és szolgáltatóknak is jó tanáccsal szolgál a karácsonyi bevásárláshoz a Fogyasztóvédők Országos Egyesülete (FOE).
A vásárlóknak érdemes tájékozódniuk, hogy az eladó akkor is vállalja-e a megvásárolt termék kicserélését, ha a többi között a színe, a mérete vagy a márkája nem tetszik a megajándékozottnak. A jogszabályok nem segítik a vásárlót, ha hibátlan árut szeretne kicserélni, ilyenkor csupán a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott hibátlan árut kicseréli-e másik fajtájúra, típusúra, vagy esetleg levásárolhatják az árát az üzletben - közölte az egyesület az MTI-vel.
A szokásos jótállási szabályok alapján minden kereskedőnek ki kell cserélnie a hibás árut,- ez az akciós termékekre is vonatkozik - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról. Nem helyes az a kereskedői magatartás, amely az "akciós árut nem cserélünk" feliratként is megjeleníti. Az adott hiba miatt leértékelt termék cseréjét a vásárló nem kérheti, más olyan hiba miatt - amelyről a vásárláskor nem tudott - viszont élhet az említett jogával. A csere iránti igény a vásárlást követő három munkanapon belül a vásárlás helyén érvényesíthető, ezt a vállalkozás nem utasíthatja el, helyette felajánlva a javítást.
Egyre több kereskedő ad lehetőséget - karácsony után egy meghatározott időszakban - a nem használt termékek cseréjére, vagy az áru értékének levásárlásra. A FOE javasolja, hogy ezt a többletvállalást, illetve annak pontos tartalmát a kereskedők egyértelműen jelezzék az üzletben, illetve lehetőleg a vásárlást bizonyító dokumentumon is a fogyasztóknak. Például a blokk hátuljára írják rá, hogy cserelehetőség 2010.12.30-ig, és azt bélyegzővel hitelesítsék.
A termék hibájára vonatkozó fogyasztói reklamáció esetén a minőségi kifogásról minden esetben gondoskodjanak jegyzőkönyv felvételéről, amivel később saját érdekükben is igazolhatják a fogyasztó érdekeinek érvényesítését. Amennyiben a vásárlók könyvébe bejegyzés történik, ne felejtsenek el arra lehetőleg azonnal, de ha ez nem lehetséges, legkésőbb harminc napon belül írásban válaszolni. A fogyasztókat a megfelelő és valós információkkal kell ellátni, hogy ne téves feltevésben vásároljanak, hanem az akaratuknak megfelelő, valós információkon alapuló döntést hozhassanak.