Az Audi-vezér a magyarországi tervekről – Interjú
Az Audi 900 millió eurót ruház be Győrött, ezzel ezernyolcszáz új munkahely jön létre - jelentette be csütörtök délután a Parlamentben tartott sajtótájékoztatón Orbán Viktor miniszterelnök és Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke. Rupert Stadlerrel a sajtótájékoztatót követően beszélgettünk.
hvg.hu: Amikor eldöntötték, hogy a győri gyárat bővítik, mi szólt Győr mellett? Úgy hírlik, hogy a bővítéshez szükséges telek huszonnégy millió euróba került. Romániában vagy Bulgáriában nemcsak a munkaerő, hanem a telek is olcsóbb, mint Magyarországon.
Rupert Stadler: A versenyképességi mutatók döntöttek Győr mellett. Egyrészt azt néztük, hogy mennyit kell az adott helyen befektetni, milyen ott az infrastruktúra, a munkatársak képzettsége, kompetenciája.
Körbenéztünk, hogy máshol találunk-e esetleg képzettebb munkatársakat és természetesen az is egy szempont volt, hogy hol mennyi a munkabér. A végső döntésnél ezen szempontok összessége és természetesen az elmúlt tizenöt évben szerzett, rendkívül jó tapasztalataink voltak az irányadóak.
hvg.hu: Orbán Viktor miniszterelnök azt mondta, hogy közvetlenül négyezer, áttételekkel további hatezer új munkahely jön létre az Audi új, győri beruházásával. Az önök által kiadott sajtóanyagban viszont két teljesen más szám szerepel ezzel kapcsolatban: ezernyolcszáz és tizenötezer. Melyik a helyes szám?
R. S.: A mi adataink a korrektek. Most körülbelül ötezer-nyolcszáz munkatársunk van. A mostani beruházással ez ezernyolcszáz fővel nő, és közvetve, azaz a szolgáltatóinknál és az odatelepülő beszállítóinknál fogunk majd további tizenötezer munkahelyet teremteni.
hvg.hu: A pénzügyi válság egyik legnagyobb vesztese az autóipar volt. Az Audival közös konszernbe tartozó Škoda zsolnai gyára eladási mutatói például radikálisan csökkentek. Lát-e rövid távon fényt az alagút végén?
R. S.: A prémiummárkák közül az Audi vészelte át 2008-2009-ben a pénzügyi válságot a legkisebb veszteséggel: 2009-ben csak öt százalékkal csökkentek az eladásaink 2008-hoz képest. Idén világszerte 1,08 millió járművet szállítunk ki, vagyis kétszámjegyű lesz a növekedés 2009-hez képest, és a következő évekre is ambiciózus terveink vannak.