Utazási irodák a csőd szélén
Általában az augusztus a végzetes hónap az utazási irodák számára, ezért is tűnt szokatlannak, hogy a Karya Tour utazásszervező irodát július elején törölte a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal. Az irodának előzőleg mintegy 550 utasa rekedt külföldön. A szakmán belül nem volt titok, hogy a Karya bajban van. A tapasztalt rókákat kérdeztük, milyen folyamatok vezetnek el egy-egy utazásszervező bukásáig?
“Sokféleképpen tönkremehet, vagy megroppanhat egy utazási iroda. Ha nincs elég tartaléka, vagy több csapás éri egyszerre, az végzetes lehet” - mondta Prónay Gyula, a Proko Travel ügyvezető igazgatója, akitől azt kértük, hozzon néhány példát az utazási irodákra, így az utasokra is leselkedő veszélyekre. A Proko Travel 17 éve van a piacon, elsősorban körutazásokat szerveznek, azért, “mert ezekre az utakra nem telepszenek rá a multik” - mondja Prónay. Az utazási irodák nagy része más cégek útjait is árulja jutalékos rendszerben, ezért jól ismerik egymás ajánlatait, aki pedig tud a sorok között olvasni, látja, hogy ki került bajba. Az ügyvezető azt meséli, már jóval a Karya bedőlése előtt figyelmeztette munkatársait: ne árulják az iroda útjait.
Prónay Gyula az utasok megkárosítási módjai közül elsőként a közönséges lopást említi. A szakember szerint ez legtöbbször külföldi tulajdonú cégeknél fordul elő, amikor a tulaj olyan távoli országokból származik, ahová nehéz, vagy egyenesen lehetetlen utánanyúlni. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy egy iroda egyszerűen felmarkolja a befizetett pénzt, és eltűnik. Persze valódi csőd is állhat egy-egy utazási iroda eltűnése mögött. „A legtöbben, akik nehéz helyzetbe kerülnek, önmaguknak köszönhetik a gondjaikat. Aki nagyot akar szakítani, könnyen elszámolhatja magát" - mondja az ügyvezető.
„Jelenleg is vannak irodák, amelyekről úgy tudjuk, komoly pénzügyi gondjaik vannak, nem is árusítjuk az útjaikat. Persze nem árulhatom el, hogy melyek ezek, hiszen amennyiben bezárna egy ilyen utazási iroda, arra hivatkozhatnának, hogy a nyilvános hitelrontás miatt került cégük nehéz helyzetben és ezért akár pert is indíthatnának ellenem” – teszi még hozzá a Proko Travel vezetője, de hangsúlyozza, hogy a labilis pénzügyi helyzet nem jellemző az utazási irodákra, vagy legalábbis nem jobban, mint a más ágazatok képviselőire.
Ezt tudta megerősíteni Pandurics István is, akinek cége, a pécsi Ikarosz Utazási Iroda már 20 éve a piacon van. Szerinte az utazási irodák 99 százaléka tisztességesen működik. Igaz, a kezdetek óta nagyon sokat változott a szakma. “Az utazók pénze egyre kevesebb, a piacra belépő irodák száma azonban egyre nő, ezért olykor a minőség rovására menő árharc tapasztalható, amelyben senki sem jár jól” - fogalmaz Pandurics István, aki cégével sok más utazási irodához hasonlóan “garanciában dolgozik”. Ez azt jelenti, hogy, bár olcsóbban foglalja le a szállásokat a népszerű nyaralóhelyeken, de ezeket akkor is ki kell fizetnie, ha egyetlen utast sem sikerül toboroznia az adott útra.
“Az első jele lehet annak, hogy egy-egy iroda bajban van, ha irreálisan alacsonyak az áraik, és idő előtt kezdik el az akciókat hirdetni. Ha valaki autóbusszal utazik, és főszezonban a részvételi díja 59 ezer forint, akkor ezt az utat nem szabad értékesíteni 29 900 forintért, mert ez az iroda csődjéhez vezethet, mint ezt jó néhány példa igazolja - teszi hozzá Pandurics István, az Ikarosz Utazási Iroda ügyvezető igazgatója.
Pelikán András a Zalaegerszegi Best Holiday Utazási Iroda vezetője szerint ők nem fognak csődbe menni soha, legfeljebb bezárnak, ha úgy alakul a piaci helyzet, de odafigyelnek arra, hogy túl nagy kockázatot ne vállaljanak. “Mi nem foglalunk helyeket chartergépeken, nem kötünk le a szezon előtt százával szobákat, ehhez több tízmilliós fedezetre lenne szükség, hogy baj esetén át tudjuk hidalni a problémákat. Elsősorban a nagyobb irodák útjait áruljuk viszonteladóként, ezért ha valamelyikük bedőlne, az minket anyagilag nem tesz tönkre, igaz nem vetne ránk jó fényt, ezért mi is igyekszünk kerülni azokat a partnereket, akiknek nincs jó hírük a szakmában. Jelenleg 40 irodával állunk szerződésben, és minden partnerünk stabil anyagi helyzetben van. Ha nem így lenne, annak gyorsan híre menne. Nem tudom elképzelni, hogy mi csődbe menjünk. Ha nem megy a bolt, bezárunk, de csődbe nem megyünk, az biztos. Van annyi vagyoni biztosítékunk, hogy az elegendő legyen probléma esetén - véli Pelikán András, aki cégével öt éve van jelen a piacon. Szerinte is akkor kerülnek a legnagyobb bajba az irodák, ha a szezon előtt elszámolják magukat. Rosszul tippelik meg az utazási kedvet, túl sok szállást, repülőjegyet kötnek le, és ezért a helyeket nem tudják feltölteni, ráadásul a gazdasági helyzet alakulását nehéz előre megítélni, ez nagy kockázatot jelent.
“Kizárólag buszos utakat szervezünk, európai kirándulásokat, nem kötünk le szobákat a hotelekben, ha valamilyen okból nem jönne össze egy-egy csoportra való utas, lemondjuk az utazást. Nálunk nem képződhet akkora váratlan veszteség, hogy tönkretegye a céget” - teszi hozzá Pelikán András.
Idén eddig ketten húzták le a rolót
A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) idén egy utazási vállalkozás engedélyét vonta vissza, és egyúttal törölte a hatósági nyilvántartásból azért, mert az utasok elutaztatását és hazautaztatását nem tudta biztosítani, továbbá egy utazási vállalkozás engedélyét vonta vissza és egyúttal törölte a hatósági nyilvántartásból azért, mert felszámolást rendeltek el ellene.
Lukács Balázs, a MKEH főosztályvezető – helyettesánek tájékoztatása szerint 2010-ben eddig 32 utazási vállalkozás kérte az engedélyének visszavonását és 65 vállalkozás nyújtott be új kérelmet utazásszervező és utazásközvetítő tevékenység engedélyezésére. Az MKEH által vezetett hatósági nyilvántartás adatai szerint július 29-én, amikor az adatokat megkaptuk 1161 utazási vállalkozás rendelkezik utazásszervező és közvetítő tevékenység folytatására engedéllyel.