LMP: körülbelül 110 millió forintba került a kampány
Az LMP - Karácsony Gergely tájékoztatása szerint - körülbelül 110 millió forintot költött a parlamenti választási kampányára és nagyjából ugyanennyit terveznek fordítani az őszi önkormányzati választásokra is. A párt kampányfőnöke az MTI-nek adott interjújában azt mondta, bár most már kapnak majd állami támogatást, a költekezés szempontjából "puritán" párt maradnak. "Kézenfekvőnek" tartaná, ha az LMP vezetné a parlament környezetvédelmi bizottságát.
"Az LMP kampánya arról szólt, hogy be kellett rúgnunk az üres kapuba a gólt" - összegzett Karácsony Gergely, aki szerint a politikai színtéren korábban kialakult helyzet óriási lehetőséget kínált a számukra. Hozzátette, hogy ezzel a lehetőséggel élniük is kellett, amit a párt a kampány alatt meg is tett.
A kampányfőnök egyelőre nem tudta teljes pontossággal megmondani, hogy mennyit költöttek a két forduló alatt, de az összeget körülbelül 110 millió forintra teszi. Ebből egyelőre mintegy ötvenmillió forintot fizettek ki, a maradék jelentős részét a következő hetekben utalják el, a beszállítókkal pedig hosszabb határidejű fizetésekben állapodtak meg. Kitért arra, hogy körülbelül 50 millió forintot az első fordulót megelőző utolsó héten költöttek el. Ezt azzal indokolta, korábban is számoltak azzal, hogy egy kisebb ismertséggel rendelkező pártnak abban az időszakban kell megnyernie a választókat, amikor azok a leginkább nyitottak a politikára és azt keresik, hogy kire szavazhatnak.
Karácsony Gergely felhívta a figyelmet arra, hogy adósságaikat nem feltétlenül a pártnak már járó állami támogatásból akarják teljesíteni. Szavai szerint ezt abból nehéz is lenne összespórolni. Úgy számolnak, hogy az LMP, mint párt idén körülbelül 110 millió forinthoz jut ebből a forrásból. Ezen felül a frakció és a pártalapítvány is kap állami támogatást, de ezeket mindenképpen a képviselőcsoport működésre, illetve a szellemi háttérre fordítják.
Egyúttal tovább folytatják a pénzgyűjtést is, ugyanis az őszi helyhatósági választásokra nagyjából szintén 110 millió forintot akarnak fordítani és ezt elő kell teremteniük. Az LMP választmánya heteken belül dönteni fog az idei költségvetésükről, "de az LMP továbbra is egy meglehetősen puritán párt marad". Karácsony Gergely meglátása szerint kampányukat könnyítette, hogy ahogy haladtak előre, végig érezték, nagyon sok támogatójuk van és valami mindig történt, ami továbbsegítette őket.
A nehézségek között említette, hogy anyagi értelemben tervezhetetlen volt a kampányuk, mert soha nem tudták pontosan, hogy meddig mehetnek el, mennyit költhetnek. Az elején 30 millió forinttal indultak, ennek közel négyszeresét költötték. Szavai szerint a legnehezebb pillanatok azok voltak, amikor úgy tűnt, hogy pénz hiányában kénytelenek lesznek leállni. Ekkor hívott össze egy sajtótájékoztatót, ahol azt kérte, hogy aki tudja, támogassa őket. Ekkor néhány nap alatt körülbelül 15 millió forint gyűlt össze néhány ezer forintos felajánlásokból.
A kampányfőnök úgy látja, hogy miután nagyon fiatal a pártjuk, ezért heterogén a szavazótáboruk összetétele. Alapvetően három nagy csoportra bontotta őket, úgymint azok a fiatal szavazók, akik 2002 után lettek nagykorúak és nem volt politikai kötődésük, az MSZP-től és az SZDSZ-től elpártolt szavazók, valamint a zöld tudatos választók. A parlamenti küszöb átlépésével az LMP-nek meg kell változtatnia az alapszabályát. Karácsony Gergely elmondta, hogy az országos tanácsuk a hétvégén is ülésezett; május közepén alapszabály-módosító kongresszust, júniusban pedig tisztújítást tartanak.
Arra a felvetésre, hogy az eddig gyakorlatilag a bázisdemokrácia mentén működő pártban nem okoz-e töréseket, hogy a frakciónak ezentúl nem tudja minden döntése előtt kikérni a többség véleményét, azt felelte, hogy ez egy létező veszély, de úgy gondolja, hogy egy olyan alapszabályban kell gondolkozniuk, amely olyan helyzetet hoz létre, hogy a frakció ne szakadjon el a párttól. Hozzátette, azt is el kell kerülni, hogy valamiféle rivalizálás jöjjön létre a párt különböző szervezetei között. Megjegyezte, hogy az LMP belül mindezek mellett működik egyfajta konszenzuskereső, bizalmi politizálás, ami a legrázósabb időszakokban is sikerült fenntartani. Véleménye szerint ez bizonyos esetekben lassítja a döntéshozatalt, ahogy erre a kampányuk alatt is voltak példák, de cserébe sikerül a komolyabb feszültségeket elkerülniük.
A jövendő, párton belüli pozíciókról azt mondta, kizártnak tartja, hogy a közlejövőben elnököt választanának, maradnak a kollektív vezetés mellett. Frakcióvezetőt viszont ki kell jelölniük, de az ő személyéről csak később döntenek. Azt viszont nem tartja valószínűnek, hogy büntetnék azokat, akik a frakció álláspontjával szemben szavaznak.
Az Országgyűlésben viszont minden bizottságban szeretnének helyet kapni, annak ellenére, hogy azokban akarnak leginkább részt venni, amelyek a választási programjuk kiemelt pontjaihoz kapcsolódnak. A kampányfőnök azt reméli, hogy egy vagy két elnöki posztot is kaphatnak és kézenfekvőnek tartaná, ha az LMP vezetné a környezetvédelmi bizottságot. Emellett az esélyteremtésre, az emberi jogok védelmére, illetve az önkormányzati bizottságra helyezne nagyobb hangsúlyt.
Reméli, hogy az övék lesz az egyik legfelkészültebb és leglelkesebb frakció. Megjegyezte, hogy Mile Lajost leszámítva nincsenek közöttük igazi politikai rutinnal rendelkezők, de közéleti és szakmai tapasztalatuk van. A hamarosan kezdődő munkáról azt mondta, hogy a párttól korábban megszokott performanszokat alapvetően kívül tartják az Országház falain, de szeretnének egy "kicsit mosolygósabb parlamentet".