2010. január. 07. 16:42 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. január. 07. 17:46 Itthon

Demszkynek nem tetszik a BKV-s sofőrök akciója

Elítélte és elfogadhatatlannak nevezte a BKV-nál hétfő óta tartó "vadsztrájkot"a főpolgármester csütörtöki sajtótájékoztatóján. Kocsis István, a BKV vezérigazgatója is részt vett az eseményen. Ő azt hangsúlyozta, hogy a cég stabilitásának megőrzése az elsődleges, mert ha csődhelyzetbe kerülnének, akkor a céget felszámolnák.

Demszky Gábor szerint nem őszinték azok, akik ezt a munkalassító akciót vezetik, ugyanis amit csinálnak, nem más, mint egy durva, törvénytelen eszköz a bérharcban. A sztrájk következményeiért a felelősséget azoknak a szakszervezeti vezetőknek kell vállalniuk, akik megszervezték - jelentette ki a főpolgármester. Demszky Gábor szerint nem őszinték azok, akik ezt a munkalassító akciót vezetik, ugyanis amit csinálnak, nem más, mint durva, törvénytelen eszköz a bérharcban. A sztrájk következményeiért a felelősséget azoknak a szakszervezeti vezetőknek kell vállalniuk, akik megszervezték - jelentette ki a főpolgármester.

Demszky Gábor szerint a sztrájkot szervezők nem a valódi okokról beszélnek, az autóbuszpark rossz állapotát hivatkozási alapnak használják. Hozzáállásuk fennakadást okoz Budapest életében és a szakszervezeti vezetők a saját tagságukat is megtévesztik, amikor azzal "hitegetik" őket, hogy van lehetőség átlag fölötti béremelésre. A főpolgármester tisztességtelennek nevezte, ami az elmúlt napokban történt, a vadsztrájkkal, mint mondta, bizonytalanságban tartják a lakosságot és azt - a legális sztrájkkal ellentétben - nem a sztrájkalapból finanszírozzák, hanem az utasokkal fizettetik meg.

Kitért arra is, hogy ha a BKV menedzsmentje teljesítené a követeléseket, a cég nem lenne képes azoknak a buszoknak a felújítására, illetve újak vásárlására, amelyek csereérettek. Hozzátette: a BKV buszsofőrei 34 százalékkal keresnek jobban az országos átlagnál; 246 ezer forint átlagosan a fizetésük, míg a Volán-társaságoknál átlagosan 169 ezer forintot keresnek a sofőrök. Hangsúlyozta: a BKV nem kaphat több hitelt és az állami, valamint fővárosi támogatás összege sem emelkedhet. Ha tovább növelik a BKV adósságállományát, akkor elveszítik a kormány támogatását - fűzte hozzá. Ha a szakszervezetek jelentős része elfogadná a BKV ajánlatát, akkor 13 százalékkal több nettó bért kapnának. Demszky Gábor azt kérte, hogy a buszsofőrök vegyék fel a munkát, ne folytassák a vadsztrájkot és ne sztrájkoljanak jövő kedden sem, a sztrájkot szervezők pedig üljenek le tárgyalni a BKV-val.

Kocsis István, a BKV vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a cég stabilitásának megőrzése az elsődleges, mert ha csődhelyzetbe kerülnének, akkor a céget felszámolnák. Hozzátette: bár az, amit ajánlanak az új kollektív szerződésben (ksz) kevesebb, mint ami a régiben szerepelt, de több annál, mint amit a munka törvénykönyve biztosít. Nettó félmillió forinttal többet vihetnének haza a dolgozók évente, ha elfogadnák a BKV ksz-ajánlatát - közölte.

A napokban tapasztalható buszmeghibásodásokkal kapcsolatban a vezérigazgató reményét fejezte ki, hogy nem szabotázsról van szó. Közölte: a BKV feljelentést tett a rendőrségen ismeretlen tettesek ellen közszolgáltatás akadályozása, közvagyon rongálása, a közlekedés és az utasbiztonság veszélyeztetésének gyanúja miatt.

Takács Péter, a cég műszaki vezérigazgató-helyettese kérdésre válaszolva ezzel kapcsolatban közölte: két buszsofőrnek mondtak fel és csütörtökön 5 vizsgálatot indítottak.

Január elsejétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik, mert a szakszervezetekkel nem sikerült megállapodni a 2009 év végén lejárt kollektív szerződés megújított szövegéről. Emiatt a szakszervezetek szerint jelentős változások álltak be a BKV működésében.

Hétfő óta minden nap jelentős járatkimaradások voltak a buszközlekedésben, a szakszervezetek tájékoztatása szerint azért, mert a dolgozók szigorúan a munka törvénykönyve szerint dolgoznak. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek kedden azt mondta: elfogyott a lojalitás a BKV dolgozóiból.

Hirdetés
hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.