Rendelet a zöldkártyáról
A környezetvédelmi felülvizsgálat technikai szabályait, valamint a vizsgabiztosokkal szembeni követelményeket tartalmazza a közlekedési-, az igazságügyi-, valamint a környezetvédelmi miniszter – Magyar Közönyben megjelent – közös rendelete, amely nem szól a díjakról, illetve a zöld kártya elkészítésének gyakoriságáról.
A közlekedési tárca már korábban jelezte, hogy a műszaki vizsgát és a zöld kártya elkészítését – a környezetvédelmi felülvizsgálatot – összevonja. A mostani rendelet erről csak annyit mond, hogy a jármű környezetszennyezési jellemzőit a műszaki vizsga keretében kell megvizsgálni.
Ha a jármű tulajdonosa 30 napnál nem régebbi környezetvédelmi adatlapot visz a műszaki vizsgára, akkor a vizsgaállomás azt köteles elfogadni. Az új kocsiknál sem kell elvégezni a környezetvédelmi felülvizsgálatot, ha a gyártó, vagy a vezérképviselet nyilatkozik a jármű környezetvédelmi osztályba sorolásáról.
A környezetvédelmi felülvizsgálat során a kipufogógáz szennyezőanyag tartalmának megengedett legnagyobb értéke nem haladhatja meg a gyári értéket. Ha ilyen nincs, akkor a rendelet mellékletébe foglalt értékeket kell betartani. Az 1980 előtt gyártott, négyütemű Otto motorral szerelt kocsiknál a lehető legkisebb kibocsátási szintre kell beszabályozni a motort, és akkor minden külön követelmény nélkül megfelelőnek kell minősíteni azt.
A vizsgáló állomásnak rendelkeznie kell a megfelelő technológiával, sőt a jövő év közepétől ISO tanúsítvánnyal is. A rendelet felsorolja még, hogy a vizsgabiztosnak milyen képesítéssel kell rendelkeznie. A rendelet szabályait – az említett kivétellel – 2010 első napjától kell alkalmazni.