Kiszámíthatatlan lesz a vonatközlekedés
Hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ)határozatlan időre hirdetette meg a munkabeszüntetést; kiszámíthatatlan vontközlekedésre lehet számítani. Több Volán-társaság mentesítő járatokat indít és elfogadja a MÁV-bérleteket az érintett vonalakon. A közlekedési miniszter szerint korai és elhamarkodott a sztrájk, a tárgyalásokat október 20-án folytatják.
Az üzemkezdet időpontja területenként eltérő, 0 és 6 óra között lehet, e szerint a határozatlan ideig tartó, úgynevezett gördülő sztrájk eltérő időpontokban kezdődhet - jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke vasárnap. A munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakoznak - indokolta a sztrájkot a VDSZSZ elnöke. Kitért arra, hogy szombaton 18 óra után a MÁV-tól elektronikusan megkapták a jövő évi menetrend tervezetet, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is, e szerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben.
Paródiának nevezte, ahogyan a vasútvonalak bezárását kezeli a szaktárca. Tapasztalatuk szerint ahol a "pártember" erősen "odacsapott az asztalra", ott nincs vonalbezárás. A VDSZSZ visszautasítja, hogy "bratyi módon" döntsenek a vasutasok tízezreit, az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről - mondta Gaskó István, hozzátéve, a pályavasútnál mintegy 5 ezer dolgozót - többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket érint a leépítés, de MÁV-csoportszinten ez akár tízezer is lehet.
Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter az MTI-nek úgy nyilatkozott, korainak és elhamarkodottnak tartja a sztrájkot. Elmondta, a tárgyalások folyamatban vannak, legközelebb október 20-án egyeztetnek a vasutas érdekképviseletekkel. Hangsúlyozta: van még idő vitatkozni a vasút átalakításáról, a döntések nem születtek meg a menetrendről, vannak még nyitott kérdések. A szakszervezeteknek szombaton megküldték a menetrendi javaslatot, amely még munkaanyag, október 31-éig kell eldönteni, hol legyen vasúti közszolgáltatás.
Nem igaz, hogy összesen 3 ezer kilométeren fogják megrendelni a vasúti közszolgáltatást jövőre, a szakszervezetek megküldött anyagból ugyanis kiderül, hogy ennek a duplájáról van szó - jelentette ki a tárcavezető. Néhány vonalon azért nem rendelnének közszolgáltatást, mert kevés az utas, és párhuzamosan járna a vasút az ugyancsak állami forrásból finanszírozott autóbusszal.
A miniszter hangsúlyozta: minden vonalon, ahol eddig volt közszolgálati személyszállítás, ott ez megmarad, a párhuzamosság szűnik meg. Hónig Péter kiemelte, ahol nem kívánják jövőre megrendelni a vasúti közszolgáltatást, ott a teherforgalom továbbra is megmarad, és ha valaki üzleti alapon akarja végezni a személyszállítást, arra is lesz lehetőség.
A BKV azt közölte az MTI-vel, hogy az esetleges utasforgalom-növekedés miatt járműátcsoportosítást hajt végre, továbbá a BKV egyes járataira fel lehet szállni a vasúti bérlettel. Így lehet utazni bérlettel a 2-es, illetve 3-as metrón, a Gödöllői és Ráckevei HÉV-en, az 1, 1A, 3, 4, 6, 12, 14, 19, 28, 37, 37A, 62, 62A villamosokon és a 7, 7E, 33, 33E, 54, 55, 68, 84E, 88, 89E, 94E, 97E, 98, 98E, 103, 114, 160, 161, 161A, 162, 162A, 262, 168E, 169E, 172E, 173, 173E, 176E, 198, 200E, 201E, 202E, 213, 214, 260, 261E, 272, 276E és 294E jelzésű autóbuszokon.
Több Volán-társaság mentesítő járatokat indít, hogy enyhítsen a hétfőn üzemkezdettől folytatódó vasutassztrájk miatti közlekedési gondokon, és segítsen úti céljukhoz eljuttatni az embereket. Mások mellett a Pannon Volán, a Tisza Volán, a Kunság Volán és a Szabolcs Volán indít mentesítő járatokat. Hajdú-Bihar megyében a forgalmi helyzettől teszi függővé a Volán, hogy indít-e pótlóbuszokat; ha a MÁV helyi vezetői kérik, akkor a sztrájk által érintett vonalakon a vasúti utazási igazolványokat elfogadják - mondta az MTI érdeklődésére Balogh Gyula, a Hajdú Volán Zrt. forgalmi és marketingigazgatója. Hozzátette: most még nem tudják, hogy mely vonalakon lesz szükség pótbuszok forgalomba állítására, ez majd hétfőn derül ki, ahogy az is, hogy indítanak-e Debrecen-Budapest buszjáratot. Utóbbira csak akkor lesz szükség, ha a két város között nem járnak az InterCity vonatok.
A Zala Volán egyelőre nem tervezi mentesítő járatok indítását és nem fogadja el buszjáratain a vasúti bérleteket a sztrájk idején - mondta el az MTI érdeklődésére a társaság személyközlekedési üzletágának igazgatója. Busa Csaba közölte: amíg a MÁV nem keresi meg a Zala Volánt, addig nem fogadják el a vasúti bérleteket, bár erre van egy élő szerződésük. Ez a korábbiakban is akkor lépett életbe, amikor a vasúttársaság indítványozta. Hozzátette, hogy a korábbi vasutas-munkabeszüntetések tapasztalata alapján ezúttal sem tervezik, hogy hétfőtől mentesítő buszjáratokat indítanának. Erre a korábbiakban sem mutatkozott nagy igény, ugyanis a vasúti személyforgalom Zala megyében nem olyan jelentős, hogy a vonatok leállása miatt tömegek választanák a buszközlekedést.