2009. augusztus. 18. 14:05 Utolsó frissítés: 2010. május. 21. 16:16 Itthon

Miért ugrálnak a bringások?

Kedden este láncot alkotva tüntetnek a budapesti Margit híd déli járdáján a kerékpárosok, miután a korábbi tervekkel ellentétes jelenlegi koncepció szerint a felújított hídnak csak az északi oldalán épül kerékpárút. Érti-e a főváros vezetése, hogy mi a főváros és a fővárosiak érdeke?

A Margit hídon jelenleg semmilyen kerékpárút nem vezet keresztül, a bicikliseket a rakparton vezető utak egyenesen a híd déli járdájára vezetik föl. Bár járdán kerékpározni tilos, tulajdonképpen mindenki ezt teszi. Kerékpárút híján kézenfekvőbb volna persze az úttesten közlekedni, de a sávok szűkek, a kerékpárosokat a zsúfoltság miatt sávváltás nélkül kikerülő gépkocsik gyakran nem tartják be a kellő oldaltávolságot, ez pedig balesetveszélyes. A déli oldal járdája pedig azért is népszerűbb, mert arra gyérebb gyalogosforgalom jut (a Margitszigetre tartók az északi járdát használják). 

A Margit híd felújítási terveiben eredetileg két kerékpárút szerepelt: az egyik, kétirányú sáv a híd északi oldalán futna, míg egy Budáról Pestre vezető egyirányú bicikliút vezetne a déli oldalon. Az északi két sáv azért indokolt, mert a margitszigeti lejáró így a Duna minkét partjáról elérhető a kerékpárosoknak is. A déli kerékpársávot pedig - akár még a kompromisszumos egyirányú változatban is - azért szorgalmazzák a kerékpáros szervezetek, mert Budáról Pestre hajtva a felújított hídon csak nagy kerülővel lehetne áthajtani. Miután a kerékpárosút használata kötelező, egy Margit körút felől érkező bringásnak előbb a híd alatt átvezető bicikliúton át kell térnie az északi oldalra, onnan nagy ívű kerülővel felhajtania a kétirányú bicikliútra, majd a pesti oldalra átérve ugyanezt a nyolcast leírhatja, miközben amúgy csak egyenesen folytatná útját. A Kerékpáros Klub - általunk nem ellenőrzött - számításai szerint ami a déli kerékpársáv esetén 1 kilométer volna, az annak szabotálásával 2,5 kilométeres távra nő, ráadásul ezalatt nyolc, közlekedési lámpával súlyosbított kereszteződésen kellene áthajtaniuk. Márpedig a legújabb tervrajzokról a déli bringautat egyszerűen eltüntették. 

A Margit híd a kedd délutáni dugóban.
Legalább a kerékpárosok haladhatnának

A Kerékpáros Klub évek óta - amióta a Margit híd halaszthatatlan felújítása napirenden szerepel - egyeztet a lehetséges megoldásokról. Azt állítják, ez mégis meglepetésként érte őket. Most László János, a klub vezetője nyílt levelet intézett Hagyó Miklósnak, azt állítva, a főpolgármester-helyettes 2007 óta csak hitegette a kerékpárosokat.

László levelére Hagyó is élesen reagált,
a fővárosi tervtanácsra mutogatva, amely nem járult hozzá a híd déli oldalának kiszélesítéséhez (az északiéhoz igen), ezért nem fér el ott a bicikliút. Hagyó végül megígérte, szól a tanácsnak, hogy tűzzék újra napirendre a kérdést, Beleznay Éva főépítész pedig megígérte, hogy augusztus 20. utáni ülésükön napirendre tűzik.

Az ügyben Demszky Gábor is közleményt adott ki. A főpolgármester szerint a terveket „két kerékpársávval fogadták el, ennek alapján készültek az engedélyek, és eszerint lát munkához néhány nap múlva a kivitelező”, és ezért indokolatlan a kerékpárút miatt tervezett demonstráció. Magyarán nem lesz déli szakasz, csak a két sávos északi.

 

A politika is ráugrott a témára (Oldaltörés)

A témára az MDF is ráugrott, szerintük az egyre növekvő számú budapesti biciklistának jogos elvárása, hogy „az - európai szinten is megdöbbentő összegből, 30 milliárd forintból - újjáépülő Margit hídon végre megvalósulhasson a biztonságot és a gyors áthaladást garantáló kerékpáros közlekedés”. Az ellenzéki párt szerint Demszky Gábor és Hagyó Miklós most egyszerűen letagadják, vagy a fővárosi tervtanácsra hárítják át a felelősséget, míg a főváros vezetése azzal replikázik, hogy a tervekről az MDF is mindvégig tudhatott.

A kerékpárosok - a klub, illetve a Critical Mass mozgalom - kedd délutánra terveznek demonstrációt: fél hatkor találkoznak a híd déli járdáján, majd a tervek szerint tesznek egy-két kört a híd sávjain is. Így kívánják demonstrálni, mennyire szükségesnek érzik a déli oldalon a kerékpárutat. A kerékpárosok egyébiránt azt is jobb ötletnek tartanák, ha az északi oldalon nem a járdával azonos szintű kerékpárút vezetne (ilyet találni ma a Bajcsy-Zsilinszky úton), hanem önálló, a bóklászó gyalogosoktól akár szintben is elválasztott kerékpársáv. (A demonstrációt a forgalomellenőrző kamerák képein is követhetik, a linket itt érik el.)

Demszky járdán, szabálytalanul.
© Stiller Ákos

Fejlettebb kerékpáros kultúrájú városokban ugyan megszokott, hogy egy egész sáv áll a kerékpárosok rendelkezésére, Budapest útjain a kevesebb biciklis miatt ez egyelőre nem tűnik indokoltnak.

A budapesti hidak - s elsősorban a Margit híd - azonban mégis viszonylag nagy kerékpáros forgalmat bonyolítanak, érthetetlen tehát, hogy miért kezeli másodrendű kérdésként a korábbi tervek betartását a főváros. 

A gond ugyanis minden bizonnyal nem a 2,5 kilométeres távval van, hanem azzal, hogy a főváros vezetése - minden szólam ellenére - keveset értett meg abból, hogy mi a főváros, s a budapestiek érdeke. Az autóforgalom nyomán keletkező elviselhetetlen zsúfoltságot ugyanis a kerékpáros közlekedés segítésével, a kerekezők számára kedvező döntésekkel lehetne enyhíteni. Amíg félig átgondolt, a praktikus szempontokat nélkülöző döntések születnek (lásd légkondícionáló nélkül vásárolt, augusztusban üzembe helyezett Combino-villamosok), addig a budapesti kerékpározás nem is tűnik majd vonzó perspektívának.

Lehetséges persze, hogy a főpolgármester számára a kerékpározás ügye csak PR-szempontokat szolgál. Remek példa volt erre a Margit híd felújításával kapcsolatos májusi sajtótájékoztató. Demszky - amolyan Boris Johnsonként - fotósok kereszttüzében, bicajjal érkezett a rendezvényre. De a szinte ugyanakkor átadott felújított Szabadság hídra a másfél éves, több mint 5 milliárd forintba kerülő rekonstrukció során nem épült egy méter bicikliút sem.

K. G.

Hirdetés