Cseh Tamás, a célszemély
Hiába fogadta be az Aczél György patronálta 25. Színház, hiába játszhatott ünnepelt rendezők filmjeiben, hiába jelentek meg lemezei, Cseh Tamás célszemély maradt a Kádár-rezsimben, és az ügynökök 1989-ig le sem szálltak róla. Féltek a dalaitól. Megfigyelésének néhány epizódjáról Szőnyei Tamás Nyilván tartottak című kötete alapján számolunk be. További részletek a HVG csütörtökön megjelenő számában.
Cseh Tamás – egy 1964. március 15-ei „túlzott magyarkodás” okán foganatosított előállítás után – 1967 őszén került a Belügyminisztérium III/III-as főcsoportfőnökségének látókörébe. Az elhárítás ifjúsági ügyekkel foglalkozó alosztályának éber ügynökei a budapesti Liszt Ferenc téren működő lemezlovasklub szervezői, az úgynevezett Kenguru galeri tagjai után szaglásztak, s közben Cseh Tamásba botlottak, aki kocsmabarátságot tartott fenn az ominózus társaság tagjaival.
Cseh akkor már két Bacsó Péter-film, az 1965-ös Szerelmes biciklisták, és az 1967-es Nyár a hegyen betétdalát is jegyezte. Ám az ügynökök még nem a dalnokra, inkább az indiánra lettek kíváncsiak – derül ki Szőnyei Tamás Nyilván tartottak című 2005-ös tanulmánykötetéből, amely a belügy könnyűzenei berkekben folytatott tevékenységét tárja fel. Cseh Tamás alapítója volt ugyanis egy 1961-től a bakonyi rengetegben indiántáborokat szervező, nyaranta az észak-amerikai őslakók életmódját folytató csapatnak. Az állambiztonsági szervek nem nézték jó szemmel az efféle „klerikális reakciót”, miután közvetlenül az 1948-as kommunista hatalomátvétel után betiltották az 1930-as években útjára indított indiánmozgalmat, a vele sok ponton érintkező cserkészettel együtt.
Cseh Tamás mint indián. Bérczes László Beszélgetőkönyvéből |
Két évvel később már nagyobb erővel repült rá Csehre a Cég. A Huszti fedőnevű ügynök állt rá, aki egyebek közt a Galántai György-féle balatonboglári kápolnatárlatokról, és a Nagy Feró vezette Beatricét patronáló, mások mellett Szilágyi Ákos, Temesi Ferenc fémjelezte Fölös példány nevű összművészeti csoportról is jelentett.
C
Cseh Tamás Jancsóval és Ragályi Elemérrel. Bérczes László Beszélgetőkönyvéből |
A III/III-as ügynök alapos munkát végzett. Szőnyei már idézett kötetének tanúsága szerint a belügyi levéltárban máig őrzik az Iskola utcai albérlet precíz alaprajzát, és az ügynök beszámolt egy plafonra lógatott esernyőbe rejtett pisztolyról. Ez utóbbi játékflinta miatt aztán Bereményivel együtt be is idézte a rendőrség Csehet.
A megfigyelések innentől kezdve a Cseh–Bereményi páros szinte minden egyes lépésére kiterjedtek. Nem utolsósorban azért, mert hosszas unszolásra, 1972 őszén leszerződtek a Gyurkó László által alapított 25. Színházhoz, A színházat a moszkvai Taganka mintájára, két évvel korábban hozta létre Gyurkó, aki a szocialista kultúrpápa, Aczél György belső köreihez tartozott. Az újságíró-szövetség Bajza utcai székházának padlásterében működő művészteátrumban elő-adott sanzonestekről, a levezetésként megejtett világmegváltó kocsmázásokról éppúgy jelentéshegyeket írtak szorgos kezek, mint Cseh Tamás későbbi színpadlásairól – egészen a rendszerváltozásig. Mivel – mint az egyik 1980-as ügynöki gépiratban olvasható – „kezdetben protest songgal lépett fel, majd tiltakozása egyre inkább a társadalmi rendünk bírálata irányába hajlott”.
A Havasi Zoltán fedőnevű ügynök jelentéséből ugyancsak Szőnyei Tamás Nyilván tartottak című kötetéből idézünk: „1985. május 10-én, 19 órai kezdettel került sor Pakson, az Ifjúsági Házban Cseh Tamás énekes-zeneszerző és Csengey Dénes író műsoros estjére. A programra – noha az előzetes propaganda minimális volt, meghívók nem készültek, plakát is csak egy, amely az utolsó pillanatban került ki az Ifjúsági Ház elé – sok néző, mintegy száz-száztíz fő vett részt, zömében gimnazisták, az ERBE (Erőműberuházási Vállalat) fiatal dolgozói, illetve a fiatal paksi írók és baráti körük.
A műsor első részében Cseh Tamás szerepelt (…) A második részben Csengey Dénes vezetésével beszélgetés következett Cseh Tamás produkciója kapcsán. Ezen kb. 40-en maradtak ott, de aktívan a beszélgetésben csak négyen-öten vettek részt.
Csengey Dénes mindenekelőtt a történelmi tudatról, az egyes nemzedékek társadalmi beilleszkedéséről beszélt. Elmondta, hogy az ötvenes években született nemzedék, különösen annak az értelmiségi réteghez tartozó része, nehezen találja a helyét a mai magyar társadalomban, történelemszünetet érez, nincsenek, mert nem lehetnek konkrét történelmi tapasztalatai, ez okozza azt a tévelygést, talajvesztést, identitáshiányt, amelyről a dalok is szóltak. (…)”
Illusztrációképpen íme egy "veszélyes" dal 1980-ból, címe: Születtem Magyarországon.