TVE: közepes, de így is a legetikusabb a Reál és a G'Roby
A Reál és a G'Roby a legetikusabb magyar márkák a környezetvédelmi és társadalmi teljesítmény, valamint az állatjóléti szempontok tekintetében. A Csemege-Match, a Lidl, a Penny Market, a Spar és a Tesco az utóbbi években több tucat esetben sértették meg a törvényeket - közölte a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) hétfőn.
A Tudatos Vásárlók Egyesületének Cégmérce elnevezésű adatbázisa ezúttal a 21 legnépszerűbb magyarországi élelmiszer-áruházlánc publikus, az utóbbi 5 évben nyújtott környezeti és társadalmi teljesítményére vonatkozó adatokat értékelte, és ez alapján rangsorolta a vállalatokat.
Ezek alapján a legjobb, legetikusabb márka a Reál és a G’Roby lett, bár pontszámaik alapján ezeknek a cégeknek is csak közepes az etikai, környezeti teljesítményük, míg a felelős szupermarketek rangsorában a legkevesebb pontot a Tesco, a Lidl és az Aldi kapta.
A vállalatok környezetvédelmi teljesítményének vizsgálata során kiderült, hogy a 21 vizsgált cég közül egyiknek sincs internetes oldalán elérhető, magyar nyelvű környezeti vagy fenntarthatósági jelentése. Az áruházépítésekkel összefüggésben a Spar, a Lidl, illetve a Tesco egyes beruházásai a helyi lakosság szerint a forgalomnövekedés vagy a városkép rombolása miatt ártanak a környezetüknek - olvasható a TVE közleményében.
A cégek társadalmi teljesítményének vizsgálatakor kiderült, hogy sok lánc rendszeresen megtéveszti a fogyasztókat, figyelmen kívül hagyja a minőségi vagy higiéniai előírásokat, munkaügyi vétségeket követ el. A törvénysértések sokszor ráadásul a hatósági szankciók ellenére is megismétlődnek.
A Csemege-Match, a Lidl, a Penny Market, a Spar és a Tesco az utóbbi években több tucat esetben sértették meg a törvényeket - a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Felügyelőség (OMMF) adatai szerint is. Gyakori, hogy egy üzlet tévesen tünteti fel az árat, romlott vagy rossz minőségű terméket tart a polcon, vagy megtévesztő információkat használ a reklámokban.
A Tescóra magyarországi működése során a hatóságok több mint 370 millió forint bírságot szabtak ki, de jelentős büntetést kapott az Auchan, a Spar, a Metro és a Cora is. Ezenkívül rendszeresek a munkavállalók rovására elkövetett szabálytalanságok is, ami főleg a munkaidő, illetve a szabadságolások terén jelentkezik. A cégek szinte mindegyikét elmarasztalta már az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Felügyelőség.
Az Auchant és a Tescót egyéb munkavállalói jogok, illetve az egyenlő bánásmód elvének megsértése miatt is elmarasztalták, a Lidl pedig 2008-ban dolgozóinak megfigyeléséről, zaklatásáról szóló hírekkel került fel az újságok címlapjaira.
A láncok többségének honlapján nincs magyar nyelvű etikai kódex. Korrupcióval, illetve pénzügyi visszaélésekkel kapcsolatban a Metro, az Auchan és az Aldi szerepelt a sajtóban.
Az állatjóléti szempontok vizsgálatakor egyedül a Spart jutalmazták, mivel olyan saját biotermékeket kínál, amelynek előállításakor a gazdálkodó az állatjóléti szempontokra is figyel.
A Cégmércét a Tudatos Vásárlók Egyesülete azért hozta létre, hogy "segítsen a tudatos vásárlóknak az etikus és környezetbarát márkák azonosításában, hogy a fogyasztók gyorsan és egyszerűen megtalálják a támogatandó, etikus és az elkerülendő, kritizált márkákat és vállalatokat".