Július 1-től 80 százalékban magyar áru lesz az áruházak polcain
A nagy áruházláncok polcain július 1-jétől 80 százalékban magyar élelmiszert találhat a fogyasztó, miután a termelői, feldolgozói és kereskedői szakmai, valamint az érdekképviseleti szervezetek megbízottai csütörtökön a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumban (FVM) aláírták az élelmiszer etikai kódexet.
A kódex aláírásával július 1-jétől a magyar áru részesedése 80 százalékra emelkedik a nagy áruházláncok üzleteinek polcain a jelenlegi mintegy 75 százalékról. A kódex megalkotását a miniszter a termelők, a feldolgozók és a kereskedők közös felelősségvállalásának nevezte: az ágazati szereplők nem a konfrontációt, hanem az együttműködést keresik.
Gráf József, az agrártárca vezetője elmondta, hogy a kódex aláírásával több hónapos egyeztetési folyamat zárult le, amelynek eredményeként a magyar élelmiszervertikum szereplői rögzítették az együttműködés szabályait. A miniszter jelezte azt is, hogy az etikai kódexhez a szaktárca mellékletet csatolt, amelyet ő maga ír alá, és ebben az FVM garantálja az etikai kódex működésének feltételeit. Az etikai kódex célja, hogy a magyar fogyasztókat egészséges magyar élelmiszerrel lehessen ellátni - mondta Gráf József, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy ez nem jelenti a külföldi áruk száműzését a polcokról.
A Lidl még hezitál |
Még fontolgatja a Lidl, hogy aláírja-e az egyezményt - írja a pénteki Népszabadság. Az Országos Kereskedelmi Szövetség tagjai (így a Tesco és az Auchan is) alkalmazni fogják a 80 százalékos szabályt, ám a Lidl, az Aldi és a CBA nem tagja a szövetségnek. A CBA a napilapnak azt nyilatkozta, az elvekkel egyetért, de kérdéses, hogy sikerül-e a hazai termelőknek az adott szintre feltölteniük a boltokat. |
Újságírói kérdésre válaszolva Gráf József közölte: éppen az uniós kritikák elkerülése érdekében alkották meg a kódexet, ugyanis az önként vállalt önkorlátozáson alapul, ezt pedig az EU nem tiltja.
A magyar termék meghatározásában is egyezség született a felek között. E szerint magyar terméknek kell lennie a közvetlenül a mezőgazdasági termelőtől az üzletekbe került árunak, azaz például a zöldségnek, gyümölcsnek. Továbbá az úgynevezett homogén, azaz egykomponensű termékek - például a sajtfélék - alapanyagának is Magyarországról kell származnia. A többkomponensű termékek esetében Magyarországon kell gyártani azt, amit magyar terméknek tekintenek, továbbá a komponensek között magyar alapanyagnak is lennie kell.
Jelezte azt is, hogy az élelmiszerek ára esetleg némileg emelkedhet, mivel több lesz a polcokon a magyar termék. Megjegyezte azonban, hogy ez a minőség szempontjából mindenképpen megéri a vásárlóknak. Hozzátette: a magyar mezőgazdasági termékeknek van piaca bel- és külföldön egyaránt, ebben az ágazatban a gazdasági válság kevésbé érezteti hatását és jelentős visszaesést a termelésben nem lehet tapasztalni.