MSZP-s képviselő beszélt az integrált oktatás kudarcáról
Vannak olyan jelek, hogy az integrált oktatás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket - mondta Tatai-Tóth András, az MSZP-frakció oktatási munkacsoportjának vezetője csütörtökön budapesti sajtótájékoztatóján.
A szocialista politikus azon véleményének adott hangot, hogy előbb szakmai, pedagógiai megoldásokat kell találni a problémákra, és azok megvalósításához kell majd jogszabályokat alkotni. Hozzátette: olyan érzése van, mintha az utóbbi években törvényekkel akartak volna elintézni olyan dolgokat, amelyeket csak szakmai, pedagógiai módon lehetséges.
Tatai-Tóth András kifejtette: ha nem teremtették meg az adott intézményben az integráció feltételeit, akkor az együttnevelés jogi elrendelése gyakran azzal járt együtt, hogy a nem roma származású, illetve a tehetősebb roma származású szülők elvitték az iskolából a gyerekeket, ahol magukra maradtak a hátrányos, valamint a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, köztük sok roma tanuló.
Az integráció nemcsak teremméret vagy a pedagóguslétszám kérdése, hanem az érintettek, a tanárok, a szülők, az önkormányzatok felkészítésén is múlik - jegyezte meg. A szocialista politikus szerint arra is van példa, hogy a megfelelő előkészítés után megvalósított integráció sikeres, de ennek ellenére át kell tekinteni a helyzetet, és a szülők, az érdekképviseletek egyetértésével ki kell alakítani egy olyan megoldást, amely a gyermekek érdekét hatékonyabban szolgálja.
Az MSZP alapelvként továbbra is az együttnevelést hirdeti, a fő cél pedig a társadalmi integráció - mondta. Tatai-Tóth András közölte: ha a pécsi Gandhi Gimnáziumban tanuló fiatalok társadalmi integrációja sikeres, akkor támogatni kell azt a törekvést, hogy megyénként, régiónként legyen egy ilyen intézmény. Az 1994-ben alapított pécsi Gandhi Közalapítványi Gimnázium és Kollégium - az intézmény honlapja szerint - Magyarország és egyben Európa első roma nemzetiségi, érettségit adó intézménye.
Kitért arra is, hogy a Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által bejelentett intézkedések nem érintik az oktatás területét, de a szakemberek nem dőlhetnek hátra, számos területen további gondolkodásra van szükség. A szocialista politikus szerint a felsőoktatás kapacitásának minőségi szelekcióval kell igazodnia a társadalmi szükségletekhez, s közben ennek minőségjavulással is együtt kell járnia. Az egyes intézmények bezárását nem lehet megoldani - tette hozzá. Az, hogy egyre felkészületlenebbül érkeznek a fiatalok a felsőoktatásba, azért van, mert a középiskolában nem fordítanak kellő gondot a felkészülésre - vélekedett.