Javuló helyzet a vasúton
A hétfő reggeli műszakváltás után országszerte sok helyen javult a vasúti közlekedés. A sztrájk karácsonyi folytatását a szakszervezet még mindig lebegteti, a kérdés a délutáni egyeztetésen dől el.
Hétfő délelőtt Budapest mindhárom pályaudvarán és Miskolcon is közlekednek vonatok. A szolnoki, ceglédi és veszprémi pályaudvar üzemel, Debrecen és Nyíregyháza környékén is közlekednek a vonatok, Miskolc térségében egy vágányon Bz-motorvonatok járnak.
Szeged állomás továbbra sem indít és fogad vonatokat, a sztrájk Kaposvár, Szombathely és Celldömölk térségében is akadályozza a közlekedést.
A fokozódó feszültséget jelzi, hogy hétfő reggel feltörték a VDSZSZ honlapját, és hamis információkkal írták tele. A honlapra a támadók azt az üzenetet helyezték el: "a VDSZSZ december 22-én 8 órakor határozott időre befejezi a sztrájkot, és soha többé nem kezdi újra".
A MÁV hétfő reggel közzétett közlekedési statisztikái szerint vasárnap, december 21-én a 2.661 kijelölt vonatból 1.465 járat közlekedett, így a vonatok 55 százaléka szállította az utasokat. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete december 14-én éjféltől folytatja a februárban megkezdett, és már többször felfüggesztett sztrájkot.
A szakszervezet 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, amely bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7 között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak.
A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki. A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ez kiegészült a december 14-én életbe lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.
A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.
A MÁV-csoport - amelynek főbb tagjai a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV Trakció Zrt., a MÁV Gépészet Zrt. - 35 ezer munkavállalójából több mint 11 ezer a VDSZSZ tagja. Nem tagja már a MÁV-csoportnak a 3.400 munkavállalót foglalkoztató MÁV Cargo. A MÁV Zrt.-nél 2008. decemberi adatok szerint 6.000, a MÁV Cargónál 1050, a MÁV-START-nál 3.000, a MÁV Gépészetnél 1.000 taggal rendelkezett a VDSZSZ.
A MÁV-csoport 2007. évi mérleg szerinti konszolidált eredménye minusz 12 milliárd 471 millió forint volt. Az idén pozitív zárás várható, a MÁV-csoportnál 18 milliárd 201 millió forint mérleg szerinti konszolidált eredmény lehet.