Vita a képviselői költségtérítésről
Reprodukáljuk Juhász Gábornak a HVG november 16-ai számában megjelent cikkét, hogy azok is el tudják olvasni, akik még nem regisztráltak a hvg.hu oldalán. A cikk megjelenése óta létrejött a megállapodás a számla-bemutatásra továbbra sem kötelezett képviselők költségeinek 15 százalékos adójáról, ám az írás továbbra is aktuális.
© parlament.hu |
Szó, ami szó, az Egyesült Államokban sem hirtelenkedték el: 203 év kellett hozzá, amíg a szabály bekerült az alkotmányba. A javaslat ugyanis már 1789. szeptember 29-én megszületett, ám a szövetségi államok egy részének nem tetszett, ezért aztán egészen 1992-ig kellett várni a háromnegyedes többségig s így a módosítás hatálybalépéséig. Magyarországon ennél egyszerűbb ugyan egy ilyen szabály elfogadtatásának a jogi procedúrája, ám politikai okokból másfél évtizede húzódik a képviselői javadalmazási rendszer átalakítása. A kilencvenes évek közepére nyilvánvalóvá vált, hogy a mellékállású törvényhozók kora lejárt. Az országgyűlési munka főállású politikusokat kívánt - még ha azok megosztják is idejüket különböző közéleti posztjaik között -, ám ehhez igazított nyílt fizetésemelésre nem került sor. Az alapdíj az inflációnál lassabban emelkedett, közben pedig egyre nőtt a költségtérítés szerepe. Teljesen nyilvánvalóvá vált ez 1998 és 2000 között: ekkor megháromszorozták az átalány összegét, így aztán ez az adó- és elszámolásmentes bevétel lett a képviselők fő jövedelemforrása (lásd ábránkat). Ráadásul 2002-ben, a Medgyessy-kormány idején úgy módosítottak a törvényen, hogy a szállásköltség-térítéshez se kelljen számlát hozni (a nyilatkozatuk szerint budapesti lakással nem rendelkező képviselők kaphatnak e címen pénzt).
A Gyurcsány-kormány próbálkozott ugyan közjogi reformtörekvései között a szisztéma átalakításával, ám mindössze arra jutott, hogy pártközi egyeztetés után 2006 májusában az Országgyűlés nagy egyetértésben pontosított a szövegen, kizárva, hogy a képviselők arcátlanul trükközzenek a költségátalánnyal, ami például attól függ, milyen messze lakik valaki a fővárostól. A törvényhozók némelyike a pluszpénz érdekében hozzácsapott 20-30 kilométert a tényleges távolsághoz - így került Miskolc 200 kilométernél is messzebbre Budapesttől. A módosítás nyomán most már a "legrövidebb közúti távolság" alapján utalják az átalányt, ám annak adómentessége nem változott. Igaz, a kabinet tavaly próbálkozott azzal, hogy e kiváltságot megszüntesse: megháromszorozta volna a bruttó alapdíjat, a költségtérítést pedig csökkentette és adókötelessé tette volna (HVG, 2007. november 17.), de a terv megbukott, mivel remény sem volt a szükséges kétharmados többség megszerzésére.
HVG |
Az eddigi elképzelések mintha csak az időnyerést szolgálnák: mutatni kell a választóknak, hogy magunkon is spórolni akarunk, s nemcsak mások pénzügyeit fehérítjük, de a magunkét is. Ebben a lebegtetésben a magyar politika szereplői meglehetősen gyakorlottak, ami könnyen azzal járhat, hogy ha születik is átfogó törvényjavaslat, az nem jut el a végszavazásig, hanem ott porosodik majd testvére, a pártfinanszírozásról született tervezet mellett.
Juhász Gábor