Ferihegy: egyre rosszabb a helyzet
Egyre több a tanácstalan utas Ferihegyen, a 2B terminál szinte teljesen megtelt az utasbiztonsági ellenőrzésre várakozó utasokkal.
Az MTI helyszíni tudósítója szerint a 2A terminálon a 7 órás műszakváltás előtt zavartalanul folyt az utasfelvétel. A korán reggel 6 és 7 óra között az A terminálra érkező utasok közül sokan nem is tudták, hogy a biztonsági ellenőrzés a B terminálon folyik, és a repülőtéri hangosbemondó sem tájékoztatta őket a változásról, csupán arról, hogy sztrájk van.
A B terminálon kialakult nagy tömeg ellenére az utasok reménykednek, hogy ha sokat kell is várniuk, de átjutnak a biztonsági ellenőrzésen és felszállhatnak.
Egy román baráti társaság a sztrájk miatt már hajnali 4 órára kijött a 10-kor induló oslói járathoz. Egyikük elmondta, hogy hasonló sztrájkhelyzet bármelyik országban előfordulhat, és reménykednek, hogy eljutnak úticéljukhoz.
Lichtenberger Tamás, a Lufthansa állomásvezetője elmondta, hogy szerda óta nem lett jobb a helyzet, sőt több nehézséggel szembesülnek jelenleg, hiszen péntek lévén még többen szeretnének hazajutni, és üzleti utasuk is több van ma. A sztrájk ellenére az utasok bizonyos mértékig lojálisak, elég jól kezelik a helyzetet és nagyrészt megértőek. A Lufthansa mindent megtesz azért, hogy minden utasát eljuttassa a célállomásra. Folytatják a szerdán kialakított gyakorlatot: azokat az utasokat, akik Ferihegyről nem tudnak felszállni, buszokkal Bécsbe szállítják, és ott keresnek számukra továbbutazási lehetőséget. Hozzátette: már megrendelték az első buszt.
Egy másik légitársaság információs pultjánál a B terminálon azt mondták, egyre idegesebbek az utasaik, és az utasbiztonsági ellenőrzés kiszámíthatatlansága miatt nekik, tájékoztatóknak sem könnyű a helyzetük.
A sztrájk támogatottsága ma is magas lesz a szakszervezetek szerint. Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője elmondta, hogy 22 induló és 21 érkező járat lesz délig, utóbbiak várhatóan időben szállnak le, az indulásoknál azonban jelentős csúszásokra kell számítani. A szóvivő közölte azt is, hogy a Budapest Airport az internetes oldalán fél 9-től naprakész információkat közöl a járatokról és a várakozási időkről. Az információk a helyzetjelentés címszó alatt olvashatók.
A sztrájkot két szakszervezet hirdette meg, miután eredmény nélkül zárultak az egyeztetések a munkáltatóval. Az érdekképviseletek egyebek között a BA átalakításának leállítását, a létszám megtartását és új kollektív szerződést követelnek. A BA irreálisnak tartja a szakszervezeti követeléseket, és nem adja fel az átalakítási terveit. Péntekig a felek nem egyeztettek, mivel a BA jelezte: csak akkor ül le tárgyalni, ha a szakszervezetek felfüggesztik a sztrájkot.
A határozatlan idejű sztrájk első napján, szerdán a 250 járatból 50-et töröltek, jelentősek voltak a késések, csütörtökön azonban kedvezőbb volt a helyzet nap közben, estére azonban ismét hosszú sorok alakultak ki, járattörlésről főleg a Malév döntött.
A szakszervezetek azzal vádolták meg a BA-t, hogy szakképzetlen sztrájktörőket alkalmaz, ezzel veszélyezteti a repülés biztonságát, ezt azonban a BA és az ellenőrzést végző Nemzeti Közlekedési Hatóság is cáfolta.