Nem járnak a vasutak az ország több pontján
A vasúti közlekedés az ország több pontján szünetel hétfőn 0.00 órától a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetéhez (VDSZSZ) tartozó vasutasok munkabeszüntetése miatt, a sztrájk támogatottsága a Dunántúlon kisebb, mint az ország többi részében.
Budapesten a Nyugati pályaudvarra 2-3 vonat érkezett, illetve indult onnan hétfőn reggel. A Keleti pályaudvarról nem indult és oda nem is érkezett vonat, a sínek mellé a "Sztrájk, nincs megállás" felirat van kifüggesztve. A Déli pályaudvaron több utas várakozik, a pénztárak üzemelnek. A forgalmi irodában arról tájékoztattak, hogy a vonatok 80 százaléka jár.
Miskolc központi pályaudvara, a Tiszai indít és fogad is úgynevezett Bz típusú motorkocsikat. Kovács Ferenc, a VDSZSZ területi ügyvivője az MTI-nek elmondta, hogy a motorkocsik közlekedéséhez nem kell kocsivizsgáló, ezért közlekedhetnek a kocsivizsgálók sztrájkja ellenére. Ózdra, Szerencsre, Füzesabonyba, Hidasnémetibe indulnak, igaz, általában kiszámíthatatlan menetrend szerint.
A térségben - Miskolc, Eger, Vámosgyörk, Szerencs környékén - valamennyi kocsivizsgáló sztrájkol, a forgalmi szolgálattevőket viszont hajnali 4 és 5 óra között mindenhol leváltották. Helyükre főnökök, főnök-helyettesek, illetve olyanok álltak, akik elfogadták a vasúttársaság által felajánlott 5 ezer forint különjuttatást - tette hozzá a szakszervezeti vezető. A Tiszai pályaudvaron néhány tucat utas volt reggel, egy-két pénztár, valamint az információs ablak volt nyitva.
Szombathelyről a személyszállító vonatok több mint 90 százaléka elindult hétfőn reggel - tájékoztatta az MTI-t Fábián Kálmán, a VDSZSZ területi vezetője. Azt egyelőre nem kívánta közölni, hogy Szombathelyen a VDSZSZ tagjainak hány százaléka támogatja a sztrájkot. A szombathelyi vasútállomáson hétfőn reggel kevés volt az utas, főleg diákok vártak az induló szerelvényekre. Az utasokat hangosbeszélőn tájékoztatták, hogy sztrájk van és késésekre kell számítaniuk, de ez a gyakorlatban nem nagyon látszott, egymás után indultak el a szerelvények.
A GYSEV vonalain menetrend szerint közlekedtek a vonatok, Jákra és Acsádra vonatpótló autóbuszokkal szállították az utasokat. Az InterCity vonat is elindult reggel 6 óra után Budapestre, de alig akadt rajta utas. Szegeden az éjszakai műszakban dolgozó vasutasok 70 százaléka nem vette fel a munkát, így az állomás nem indít és nem fogad vonatot - mondta Veréb Olga, a VDSZSZ helyi ügyvivője. A főváros felé a kiskundorozsmai, Békéscsaba irányába pedig Szeged-Rókus állomásról indulnak szerelvények - tette hozzá.
Hétfőn reggel a szegedi pályaudvar szinte kihalt volt, az információs táblák sem működtek, s a büfé sem nyitott ki. Az épület előtt csupán néhány ember várt arra, hogy vonatpótló autóbusszal eljusson Kiskundorozsmára, majd onnan Budapestre.
A Vasi Volán a szokásos egy helyett két autóbuszt indított el hétfőn reggel a vasutassztrájk miatt Szombathelyről Budapestre, Sárváron pedig megtelt egy harmadik autóbusz a főváros irányába - közölte Molnár Tamás diszpécser. Elmondta: az utasforgalmon érezhető a vasutasok sztrájkjának hatása, vannak vonalak, amelyeken a szokásos utaslétszám másfélszeresét szállítják, szükség esetén kisegítő járatokat indítanak. A VDSZSZ ügyeletese elmondta, hogy Debrecen, Záhony és Miskolc állomásokon nem közlekednek vonatok, Pécsett a kocsivizsgálók sztrájkolnak és a Gyékényes-Dombóvár járat sem közlekedik.
Debrecen térségében 100 százalékos a kocsivizsgálók sztrájkja, de a vasúti utazószemélyzet 98 százaléka sem vette fel a munkát - közölte Szabó Mónika, a VDSZSZ területi vezetője, helyettes ügyvivő. Elmondása szerint a debreceni állomás nem indít és nem is fogad vonatokat. Kivételek ez alól a Bz motorvonatok, amelyek kocsivizsgálat nélkül, úgynevezett műhelyvizsgálat után is elindulhatnak.
A Debrecen-Budapest kiegészítő járatuk reggel 7 órakor elindult, ha szükség lesz rá, akkor 10 és 12 órakor újabbat indítanak, amelyek ez esetben 12, 15 és 17 órakor indulnak vissza a fővárosból. Plusz járatot indítottak Debrecenből Nyíregyházára, Hajdúböszörménybe és Hajdúszoboszlóra, illetve Biharkeresztes és Berettyóújfalu, Püspökladány, Nádudvar és Hajdúszoboszló, Kaba és Hajdúszoboszló, valamint Hajdúszoboszló és Hajdúszovát között is.
Komárom-Esztergom megyében menetrend szerint járnak a vonatok. A sztrájknak nincs érezhető hatása, ugyanis nagyon kevesen csatlakoztak a munkabeszüntetéshez, Tatabányán csupán egyetlen jegyvizsgáló sztrájkol - mondta el hétfőn Vass István, a VDSZSZ helyi ügyvivője.
A MÁV korábban azt közölte, hogy előzetes felmérései szerint akár a vonatok 65-70 százaléka is közlekedhet a sztrájk ideje alatt. Míg a jegyvizsgálók és a kocsivizsgálók többsége nem vette fel a munkát hétfőn, a mozdonyvezetők valamennyien dolgoznak. A VDSZSZ hétfőn nulla órától kezdte újra a február elsején határozatlan időre meghirdetett és időközben többször felfüggesztett országos sztrájkot.
A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, valamint a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Időközben a sztrájkkövetelés kiegészült azzal, hogy a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a pénzügyminiszter által a közelmúltban bejelentett további inflációnövekedést. Követelik továbbá, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás.
A MÁV álláspontja szerint nincs jogi és gazdasági alapja a követelések teljesítésének. A tárgyalás a felek között hétfőn 8 órakor folytatódott Herczog László államtitkár mint közvetítő bevonásával.