Tart a sztrájk a vasútnál, napi 600 milliós veszteség
Kedden folytatódott a VDSZSZ által meghirdetett sztrájk, a MÁV vonalain a hétfőihez hasonlóan alig volt forgalom. A MÁV a sztrájk miatt bírósághoz fordult, a szakminiszter politikai zavarkeltésnek nevezte a munkabeszüntetést.
© Stiller Ákos |
Miskolc környékén bizonytalan a vonatközlekedés, miként Szerencs és Sátoraljaújhely térségében is. Az egri vasútállomásról egyetlen vonat indult el reggel, az is csak a közeli Füzesabonyig szállította az utasokat. Debrecenben és Nyíregyházán is változatlan a helyzet, áll a forgalom. Szeged és Kiskundorozsma között az utasokat autóbuszok szállítják. A Tiszatenyő-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó vonalon a vonatközlekedés Martfűig működik. A Kecskemét-Lajosmizse-Kőbánya-Kispest vonalon nincs közlekedés. Bizonytalan a nemzetközi forgalom a lőkösházi és kürtösi kocsivizsgálók munkabeszüntetése miatt. Szombathely nem indít és nem fogad vonatokat, Celldömölk, Budapest és Csorna felé Vépig, valamint Nagykanizsa felé Püspökmolnáriig vonatpótló autóbuszok járnak. Komárom-Esztergom megyében is leállt a vasúti közlekedés.
A Volán-társaságok közül a Volánbusz Zrt., a Bakony, a Somló, a Tisza, a Nógrád és a Balaton Volán elfogadja az érvényes vonatbérleteket. Az Agria, a Mátra, a Vértes és a Hajdú Volán meghatározott viszonylatok között fogadja el őket – minderről a MÁV Start honlapján tájékozódhatnak az utasok. Elsősorban az elővárosi vonalakon emelkedett a Budapesti Közlekedési Zrt. járatait igénybe vevők száma a vasutasok sztrájkja miatt. A forgalom elsősorban a HÉV-vonalakon – főként Ráckeve és Gödöllő felől – nőtt meg, de a szokásosnál sokkal többen utaznak a külvárosi buszjáratokkal is. A HÉV-járatokon és az elővárosi buszvonalakon a BKV elfogadja a MÁV-bérleteket, ami a közlekedési vállalatnak pluszköltséget okoz.
A MÁV Cargo tájékoztatása szerint a VDSZSZ-sztrájk a cégnek komoly veszteségeket okoz. A korábbi tapasztalatok alapján az első nap körülbelül 60 millió forint veszteséget jelent a legnagyobb hazai árufuvarozó társaságnak, de ez a szám a továbbiakban meredeken növekedhet. A sztrájk nemcsak a belföldi szállítás, hanem a határforgalom esetében is jelentős anyagi károkat és presztízsveszteséget okozhat. A MÁV-csoport napi vesztesége 600 millió forint körül alakul – közölte a vasúttársaság.
A VDSZSZ és a MÁV Zrt., illetve MÁV-Start személyszállító cég képviselői között hétfőn nem született megállapodás se a bérkövetelésekkel kapcsolatban, se a sztrájk idejére nyújtandó elégséges szolgáltatásról. Az egyeztetések kedden a MÁV Zrt. és a VDSZSZ megbízottai között tovább folytatódnak, a MÁV-Start és a VDSZSZ tárgyaló delegációi valószínűleg csak szerdán ülnek ismét tárgyalóasztalhoz.
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter politikai zavarkeltésnek nevezte a sztrájkot. A miniszter szerint a munkabeszüntetés a Fidesz által kezdeményezett márciusi népszavazásig elhúzódhat. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke visszautasította ezt az állítást. A miniszter szerint 30 milliárd forintba kerülne a VDSZSZ követeléseinek teljesítése. A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a VDSZSZ sokáig tudja folytatni a sztrájkot, "az emberek által összegyűjtött fillérekből" a sztrájksegélyt is ki tudja fizetni.
A MÁV kedd délelőtt a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult a szakszervezetek Munka Törvénykönyvében meghatározott együttműködési kötelezettségének, továbbá rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének megsértése, valamint a sztrájkjoggal való visszaélés miatt.