A Volánbusz és a BKV a sztrájk idején elfogadja a vasúti bérleteket
A MÁV-START megállapodott írásban a budapesti székhelyű Volánbusz társasággal, illetve szóban a Budapesti Közlekedési Vállalattal (BKV), hogy hétfőtől, a vasutassztrájk idején a budapesti régióban járataikon elfogadják az érvényes dolgozói és tanuló vasúti bérletet - mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója vasárnap a fővárosban.
Ha tartós marad a sztrájk, akkor ha kell, pótszolgáltatást rendelnek a Budapesti Közlekedési Vállalattól, illetve a Volánbusz Zrt.-től - mondta el a vezérigazgató. Hozzátette: a többi személyszállító Volán-társasággal hétfőn kezdődnek a tárgyalások helyi szinten a vasúti bérlet elfogadásáról, illetve arról, hogy esetleg autóbuszokat állítsanak be a vonatok helyett.
A sajtótájékoztatón Heinczinger István megerősítette, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ)azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak - a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.
A MÁV-társaságoknál bejegyezett 15 szakszervezet közül egyedül a VDSZSZ állt elő "irreális követelésekkel", és folytat sztrájkot - mondta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy a MÁV 6,9 százalékos bérfejlesztési ajánlata megfelel az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlásának.
Megismételte korábbi álláspontját, hogy nincs jogalapja a VDSZSZ követeléseinek, és esélyt sem lát arra, hogy a túlzott és megalapozatalan bérkövetelésnek eleget tudjanak tenni. A részletekről szólva a MÁV Zrt. vezérigazgatója kifejtette: a privatizációs törvény nem teszi lehetővé más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.
A 10 százalékos többletbérköveteléssel kapcsolatban Heinczinger István elmondta: korábbi megállapodásban azért szerepelt a 10 százalékos bérfejlesztés, mert a tevékenység kihelyezésénél a korábbi MÁV-dolgozók elestek juttatásoktól. A most kiszervezett társaságok a MÁV-tulajdonában maradtak és vitték magukkal a kollektív szerződésben rögzített juttatásokat.
Kérdésre válaszolva elmondta: a MÁV-nak a MÁV Cargo privatizációs bevételének felhasználásáról a magyar állammal kell elszámolnia, és nem a szakszervezettel. Megjegyezte: továbbra sem tud olyan írásos megállapodásról, amely alapján a privatizációs bevételéből a Cargo munkatársain kívül másnak is részesednie kellene valamilyen tulajdoni formán keresztül. Heinczinger István kitért arra, hogy nincs megállapodás az elégséges szolgáltatásról sem, mert a szakszervezet által ajánlott közlekedést elégtelennek ítéli a vasúttársaság.