2008. január. 06. 19:04 MTI Utolsó frissítés: 2008. január. 06. 19:14 Itthon

Emelkedett a hőmérséklet, javult a közlekedési helyzet

Vasárnap tartósan ónos eső hullott Magyarországra, s a jéggé fagyó csapadék nagyon megnehezítette az útra kelők dolgát. Egyes vonalakon késtek a helyi és távolsági buszjáratok, a MÁV dolgozói sokhelyütt az eljegesedett váltókkal küszködtek. A mentőknél is nagyüzem volt, országszerte mintegy félezer embert szállítottak be kéz- vagy lábtöréssel illetve bokaficammal az ambulanciákra, halálos közlekedési baleset kora estig nem történt.

Felszórják a jégpályává vált járdát
Veszprémben. Kész kéz- és lábtörés
© MTI
A több mint fél napon át tartó ónos eső megbénította a magyarországi települések többségét: az utcákon alig-alig lehetett gyalogosokat látni, mindenütt gyér volt a közúti forgalom. Aki gyalogosan mégis kimerészkedett az utcára, leginkább az úttesten, a járműkerekek taposta nyomvonalakon, vagy a közútkezelők által felszórt úton próbált előre jutni, mert a járdák többsége nem látott sót, vagy homokot, hiába szólt a figyelmeztetés több illetékestől is a háztulajdonosokhoz illetve a társasházak üzemeltetőihez, hogy az ingatlanok előtti járdákat – a balesetek elkerülése érdekében – nekik kell megtisztítaniuk. Vasárnap lévén az intézmények előtti járdaszakaszok többsége is takarítatlan maradt.

Ezen a hétvégi napon egyértelműen az időjárás határozta meg az emberek életét. Sokan választottak kényszerűen más elfoglaltságot, elmaradtak családi találkozók, kirándulások és más, szabadtérre tervezett programok. Nem nyitott ki például a Velencei-tavi két kijelölt korcsolyapálya sem. A délelőtti szertartásokon is valamivel kevesebben voltak mint más vasárnapokon, a templomba járók valószínűleg a délutáni vagy az esti istentiszteleteket választották.

Délutánra, kora estére sokat javult a helyzet, mert emelkedett a hőmérséklet, így az eső már nem fagyott az utakra. Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) délután már csak az ország középső és keleti részén tartotta fenn harmadfokú, piros riasztását, amelyet eredetileg vasárnap éjfélig hirdetett meg. A tűzoltók is kevesebb segélykérő telefonhívást kaptak utakról lecsúszott autók mentéséhez, jégcsapok eltávolításához. Az OMSZ délután Közép-Magyarországon harmadfokúról másodfokúra, míg a Nyugat-Dunántúlon elsőfokúra mérsékelte a meteorológiai riasztás fokát.

A Balaton Volán Zrt. diszpécsere délután arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a Mencshely-Barnag-Vöröstó, valamint a Nagyvázsony-Zánka útvonalon még mindig nem tudnak közlekedni a buszok. A térségben több mellékútvonal is jeges, járművekkel szinte járhatatlan, ezért továbbra sem ajánlatos gépkocsival elindulni a Balaton-felvidéki utakon. A Zala Volán autóbuszainak közlekedésében is több helyen fennakadásokat okozott az ónos eső.

A társaság autóbuszai több települést nem tudtak elérni, a távolabbról érkező járatok sokat késtek. A szűk, emelkedős utakra fagyott ónos eső miatt Zalaboldogfára, Nemesapátiba, Nemessándorházára és Nemeshetésre a buszok délelőtt nem tudtak eljutni. A Pápáról Keszthelyen át Zalaegerszegig közlekedő járat nagy késéssel is csak a Balaton-parti városig jutott, innen vissza is fordult. Vas megyéből a Pécsig közlekedő autóbusz délelőtt hetven perces késéssel érkezett Zalaegerszegre és indult tovább a célállomására.

Délután lett, mire a Keleti pályaudvaron megszűntek a jegesedés okozta váltóállítási problémák, amelyek miatt 30-40 percet késtek az onnan induló, vagy oda érkező vonatok. A MÁV több váltótisztító munkást hívott be, így tudott úrrá lenni a helyzeten. Valószínűleg szintén az időjárás miatt történt áramkimaradás a Budapest-Pécs vasútvonalon, az Abaliget és Godisa közötti szakaszon. A felső vezeték helyreállításáig dízelmozdonyok segítik a vonatok áthaladását.

A mentőket kora délutánig 450 elcsúszásos balesethez riasztották az országban, a hívások száma délutánra harmadára csökkent. Az azonos körzetben megsérülteket kettesével, hármasával szállították az ügyeletes kórházakba. Azokon a területeken, ahol nem esett az ónos eső, csak egy-két baleset történt, míg például Székesfehérvárott vagy Szolnokon ennek a húszszorosa.

Az egyik fővárosi ügyeletes gyógyintézet, a János kórház traumatológiájának ügyeletvezetője arról számolt be, hogy a betegeknek több órát kell ugyan várakozniuk, de a többség nagyon türelmes. Budapesten a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. nyolcvan munkagépe dolgozott, elsősorban a fő- és tömegközlekedési útvonalakat, hidakat és felüljárókat, az egészségügyi intézményekhez vezető mellékutakat szórták különféle anyagokkal a síkosság ellen.

Hirdetés