18 milliós bírság az OTP Életjáradéknak
A fogyasztók megtévesztése miatt 18 millió forintos bírságot vetett ki az OTP Életjáradék Zrt.-re a Gazdasági Versenyhivatal - jelenti a HavariaPress.
A hivatal szerint ugyanis a pénzintézet az "OTP Életjáradék" konstrukcióról adott egyes tájékoztatásaival megtévesztette a fogyasztókat. A vállalkozás egyebek mellett a lakásbiztosítással, a karbantartással, a gondozással és a közös költséggel kapcsolatban tett megtévesztő állításokat. A jogsértés miatt az OTP Életjáradék Zrt.-nek 18 millió forint bírságot kell fizetnie.
A GVH még 2007. márciusában indított eljárást az OTP Életjáradék Zrt. ellen, mivel felmerült annak gyanúja, hogy a vállalkozás megtévesztő állításokat tett közzé az Életjáradék konstrukciójáról szóló reklámokban. Az eljárás során kiderült, hogy a társaság több helyütt is azt közölte a fogyasztókkal, hogy életjáradéki szerződés megkötése esetén a járadékfolyósító fizeti a lakásbiztosítást, illetõleg a lakás biztosítását. A GVH szerint a "lakásbiztosítás", illetõleg a "lakás biztosítása" kifejezéseknek a mindennapi életben elfogadott általános jelentése alapján a fogyasztók arra a következtetésre juthattak, hogy a járadékfolyósító az általuk korábban megkötött lakásbiztosítás díját vállalja át. Ezzel szemben a járadékfolyósító által fizetett biztosítás kizárólag az ingatlanbiztosítási fedezetet foglalja magában, így például az ingóságbiztosítást továbbra is az ügyfélnek kell fizetnie.
Ennek megfelelõen a Versenyhivatal megállapította, hogy a biztosítási díjról adott tájékoztatás nem minõsül jogszerûnek. Álláspontjuk szerint ezen az sem változtat, hogy a fogyasztó a szerzõdéskötés késõbbi szakaszában tájékoztatást kap a járadékfolyósító által átvállalt díjjal fedezett biztosításról - amely tájékoztatóban már nem lakásbiztosításról, hanem ingatlan biztosításról van szó.
A vállalkozás ugyanakkor a tájékoztatásaiban díjmentes karbantartást is ígért a fogyasztóknak, s a hirdetések erre vonatkozóan semmilyen korlátozást nem tartalmaztak. Így a fogyasztók arra következtethettek, hogy minden, a mindennapi életben karbantartásnak minõsülõ munka költségét átvállalja a cég. Mivel ez a valóságban nem így van, a GVH a díjmentes karbantartást ígérõ szlogeneket is a fogyasztók megtévesztésére alkalmasnak találta. Ugyancsak megtévesztõnek találta a versenyhatóság a járadékosnak gondozást ígérõ állításokat, valamint az inflációkövetõ járadékra és a közös költség átvállalására vonatkozó ígéreteket is. Terméke reklámozásakor ráadásul az OTP Életjáradék Zrt. azt is állította, hogy kizárólag az általuk kínált életjáradék szerzõdés felel meg a PSZÁF iránymutatásának, holott a PSZÁF nem is adhatott ki ilyen kötelezõ jellegû iránymutatást.
Mindezen jogsértések miatt az OTP Életjáradék Zrt.-t 18 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a versenyhatóság. A bírság összegének meghatározásakor a GVH figyelembe vette az eljárás alá vont vállalkozás piaci helyzetét, a jogsértés idõtartamát, a hirdetésekre fordított összeg nagyságát, a megcélzott fogyasztók körét. A versenyhatóság tekintetbe vette azt is, hogy a célcsoportnak minõsülõ fogyasztói réteg sérülékeny, kiszolgáltatott. Enyhítõ körülménynek ítélték ugyanakkor, hogy az OTP Életjáradék Zrt. az eljárás megindulását követõen részben módosította hirdetéseit.
Fellebbez az OTP Életjáradék Zrt. a bírság ellen
Az OTP Életjáradék Zrt. fontosnak tartja rögzíteni azt a tényt, hogy az ingatlanban található ingóság nem kerül a Társaság tulajdonába, ezért nem is biztosíthatja azt. A társaság szerződött ügyfelei számára – amennyiben igénylik – 20 százalékos kedvezménnyel teszi elérhetővé az ingóságbiztosítás lehetőségét. Az OTP Életjáradék a teljes törvényes közös költséget fizeti meg, beleértve a közös költség fogyasztástól függő részeit is – a víz-, csatorna-, szemétdíj esetében. A fűtés díja nem része a társasházi közös költségnek.
A Versenyhivatal álláspontja szerint az állagmegóvó karbantartásként hirdetett szolgáltatás félreérthető. A társaság a szerződésben rögzített állagmegóvással kapcsolatos munkák költségét fedezi, így a műszaki és gépészeti munkákat. Az állagmegóvás körébe tartozó munkákat a szerződéskötés előtt tételesen ismerteti az ügyfelekkel, illetve az Általános Szerződési Feltételek részletesen tartalmazza azokat.
A társaság, megítélése szerint, a becsült mintegy 40 százalékos piaci részesedésével az életjáradék piacon a vezető szolgáltatók közé sorolható, ugyanakkor azt nem vitatja, hogy a piacon még nem léteznek olyan objektív mérők, illetve elfogadott szempontrendszer, amely alapján a piacvezető szerepet általánosságban, egyértelműen meg lehetne határozni.
A Versenytanács álláspontja szerint a fogyasztók számára megtévesztő lehet az az állítás, mely szerint az OTP Életjáradék Zrt. a piacon egyedüliként felel meg a PSZÁF iránymutatásának, mivel az nem felügyeleti szerve az OTP Életjáradék Zrt.-nek.
Az életjáradék-szolgáltatók szabályozásának hiányában az OTP Életjáradék a PSZÁF 2005 végén az ügyfelek védelmében megfogalmazott alapvető kritériumait elfogadta és beemelte szerződéseibe, különös tekintettel arra, hogy ezek a kritériumok a fogyasztók védelmét szolgálták egy szabályozatlan, kialakulóban levő piacon.
A határozat nem jogerős, ellene a kézbesítéstől számított 30 napon belül bírósági felülvizsgálati kérelem terjeszthető elő, és ezzel a jogorvoslati lehetőséggel az OTP Életjáradék élni kíván.