Több tízezer kritikus biciklista Budapesten
Harmincezer kerekező vett részt a Critical Mass Budapest biciklis felvonuláson, amely a XI. kerületi Pázmány Péter sétányon indult szombaton délután. Kóka és Hagyó több kerékpárutat ígért.
Kerekezők az Autómentes Napon Dinamikusan nő a számuk © MTI |
A szervezők előzetes bejelentése alapján a "kritikus tömeg" a budai alsó rakpart - Attila út - Alagút - Lánchíd - Kossuth tér - Alkotmány utca - Király utca - Bajza utca - Damjanich utca érintésével a városligeti Nagyrétre érkezett.
A hvg.hu tudósítója szerint - aki több helyszínen a közlekedési rendőrökkel együtt figyeli, figyelte a történéseket - a két mai demonstráció, azaz a kerékpárosok és a motorosok tömege "nem ért össze", s mindkét rendben, kirívó esemény nélkül zajlott. Az autósok azonban az előzetes figyelmeztetések ellenére több helyütt idegesen vették tudomásul a forgalmi nehézségeket, és azt, hpgy makét nagy demonstráció is zajlott a fővárosban. A hvg.hu úgy értesült, a motorosok felvonulását eredetileg a rendezők a Hungaroringre vitték volna, de oda ne kaptak engedélyt. Ezért került sor a motoros felvonulásra is Budapest belvárosában.
Két demonstráció egy napon Motorizált nemzedék © hvg.hu |
A Critical Mass Budapest kezdetben egy alkalmi kerékpáros felvonulásnak indult 2004-ben. A felvonulás résztvevői a közlekedési célú mindennapos kerékpározás népszerűsítéséért, a várost érő forgalmi terhelés és szmog csökkenéséért demonstrálnak. Szeretnék, hogy Budapesten is emelkedjen a kerékpárral közlekedők aránya. Ehhez az is szükséges, hogy magyarországi és fővárosi kerékpáros struktúra az európai példákat követve tovább bővüljön, biztosítva a káros hatások nélkül is hatékony közlekedési mód elterjedését.
Az MTI híradása szerint szombaton a rendőrök igazoltatták Polgár Tamást, internetes naplójából - és provokációiról, szélsőséges nézeteiről, rendbontásairól is - ismert Tomcatet, aki felmászott a Lánchíd szerkezetére, mielőtt a Critical Mass Budapest biciklis felvonulás mezőnye a hídhoz ért volna.
A tavalyi autómentes napon a fővárosban elmaradt a Critical Mass rendezvény, mivel a szervezők nem akarták, hogy bármilyen módon fel lehessen használni az igazi üzenetétől eltérő célokra a biciklis felvonulást. 2005-ben 32 ezren vettek részt a rendezvényen.
Kóka János azt szeretné, ha 2013-ig a mostaninak a duplája, négyezer kilométer hosszú kerékpárút-hálózat lenne Magyarországon. Erről a közlekedési és gazdasági miniszter a Critical Mass biciklis felvonulás apropóján beszélt szombaton az MTI-nek.
A meglévőket, mint például a Balaton és a Fertő-tó környékieket pedig felújítani tervezik. Minderre 2013-ig megközelítőleg 60 milliárd forint, döntően uniós forrás áll rendelkezésre - tette hozzá.
A program részeként nemcsak a meglévő kerékpárút-hálózatot és a meglévők felújítását, hanem az ehhez kapcsoló infrastruktúrát is fejleszteni szeretné a tárca a jövőben.
Kóka János beszámolt arról, sikeres volt a Bringázz a munkába pályázat, valamint a tárca támogatja azon munkahelyeket, amelyek preferálják azt, hogy a munkatársak kerékpárral járjanak munkába. Mint fogalmazott: szemléletváltásra van szükség, mert azt szeretné, ha "vírusként terjedne" a kerékpározás kultúrája Magyarországon.
Kóka János kifejtette, nagyjából egy kilométer kerékpárút megépítése 20-30 millió forintba kerül, így az erre szánt 60 milliárd elegendő forrás lesz. Ehhez hozzátette: a tárca jövőbeni terveiben az szerepel, hogy minden út úgy épülne meg, hogy mellette rögtön kialakítanak a kerékpárosoknak is egy részt. Példaként a 67-es út építését említette a gazdasági miniszter, aki egyébként magánemberként sokat biciklizik.
Az Andrássy úton a Magyar Kerékpáros Klub elnökével közösen tartott nyílt fórumon Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes kifejtette, hogy jelenleg 160 kilométer kerékpáros út áll a biciklisek rendelkezésére a fővárosban, s ezt szeretnék 2015-ig megduplázni.
Hozzátette, hogy a biciklis életmód előretöréséhez, fejlődéséhez azonban nem csak utakra, de szemléletváltásra is szükség van: miután - a tervek szerint 2008-ra - elkészül az M0-ás autópálya keleti szektora és a Megyeri híd, a főváros elkerülhetővé válik a teherforgalom számára, így már szigorúbb korlátozásokat is be lehet vezetni például a kamionokra.
László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke az MTI-nek elmondta, hogy nincs még egy olyan ország Európában, ahol olyan ütemben bővülne a biciklisek száma mint hazánkban: évente szinte megduplázódik ez a szám. Hozzátette: a cél, hogy minél több biciklis és gyalogos legyen és egyre kevesebb autós.