2007. szeptember. 22. 18:12 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. május. 21. 15:35 Itthon

Több tízezer kritikus biciklista Budapesten

Harmincezer kerekező vett részt a Critical Mass Budapest biciklis felvonuláson, amely a XI. kerületi Pázmány Péter sétányon indult szombaton délután. Kóka és Hagyó több kerékpárutat ígért.


Kerekezők az Autómentes Napon
Dinamikusan nő a számuk
© MTI
Az európai autómentes napon rendezett felvonuláson mintegy 30 ezer ember vett részt. Az emberek nemcsak kétkerekűekkel, hanem monociklivel (egykerekű), triciklivel, tandembiciklivel, bringó hintóval, gördeszkával és görkorcsolyával is felvonultak rendőri biztosítás mellett.

A szervezők előzetes bejelentése alapján a "kritikus tömeg" a budai alsó rakpart - Attila út - Alagút - Lánchíd - Kossuth tér - Alkotmány utca - Király utca - Bajza utca - Damjanich utca érintésével a városligeti Nagyrétre érkezett. 

A hvg.hu tudósítója szerint - aki több helyszínen a közlekedési rendőrökkel együtt figyeli, figyelte a történéseket - a két mai demonstráció, azaz a kerékpárosok és a motorosok tömege "nem ért össze", s mindkét rendben, kirívó esemény nélkül zajlott. Az autósok azonban az előzetes figyelmeztetések ellenére több helyütt  idegesen vették tudomásul a forgalmi nehézségeket, és azt, hpgy makét nagy demonstráció is zajlott a fővárosban. A hvg.hu úgy értesült, a motorosok felvonulását eredetileg a rendezők a Hungaroringre vitték volna, de oda ne kaptak engedélyt. Ezért került sor a motoros felvonulásra is Budapest belvárosában.
    

Két demonstráció egy napon
Motorizált nemzedék
© hvg.hu

A Critical Mass Budapest kezdetben egy alkalmi kerékpáros felvonulásnak indult 2004-ben. A felvonulás résztvevői a közlekedési célú mindennapos kerékpározás népszerűsítéséért, a várost érő forgalmi terhelés és szmog csökkenéséért demonstrálnak. Szeretnék, hogy Budapesten is emelkedjen a kerékpárral közlekedők aránya. Ehhez az is szükséges, hogy magyarországi és fővárosi kerékpáros struktúra az európai példákat követve tovább bővüljön, biztosítva  a káros hatások nélkül is hatékony közlekedési mód elterjedését. 

Az MTI híradása szerint szombaton a rendőrök igazoltatták Polgár Tamást, internetes naplójából - és provokációiról, szélsőséges nézeteiről, rendbontásairól is - ismert Tomcatet, aki felmászott a Lánchíd szerkezetére, mielőtt a Critical Mass Budapest biciklis felvonulás mezőnye a hídhoz ért volna.

A tavalyi autómentes napon a fővárosban elmaradt a Critical Mass rendezvény, mivel a szervezők nem akarták, hogy  bármilyen módon fel lehessen használni az igazi üzenetétől eltérő célokra a biciklis felvonulást. 2005-ben 32 ezren vettek részt a rendezvényen.

Kóka János azt szeretné, ha 2013-ig a mostaninak a duplája, négyezer kilométer hosszú kerékpárút-hálózat lenne Magyarországon. Erről a közlekedési és gazdasági miniszter a Critical Mass biciklis felvonulás apropóján beszélt szombaton az MTI-nek.

A meglévőket, mint például a Balaton és a Fertő-tó környékieket pedig felújítani tervezik. Minderre 2013-ig megközelítőleg 60 milliárd forint, döntően uniós forrás áll rendelkezésre - tette hozzá.
   
A program részeként nemcsak a meglévő kerékpárút-hálózatot és a meglévők felújítását, hanem az ehhez kapcsoló infrastruktúrát is fejleszteni szeretné a tárca a jövőben. 
   
Kóka János beszámolt arról, sikeres volt a Bringázz a munkába pályázat, valamint a tárca támogatja azon munkahelyeket, amelyek preferálják azt, hogy a munkatársak kerékpárral járjanak munkába. Mint fogalmazott: szemléletváltásra van szükség, mert azt szeretné, ha "vírusként terjedne" a kerékpározás kultúrája Magyarországon.
   
Kóka János kifejtette, nagyjából egy kilométer kerékpárút megépítése 20-30 millió forintba kerül, így az erre szánt 60 milliárd elegendő forrás lesz. Ehhez hozzátette: a tárca jövőbeni terveiben az szerepel, hogy minden út úgy épülne meg, hogy mellette rögtön kialakítanak a kerékpárosoknak is egy részt. Példaként a 67-es út építését említette a gazdasági miniszter, aki egyébként magánemberként sokat biciklizik.


Az Andrássy úton a Magyar Kerékpáros Klub elnökével közösen tartott nyílt fórumon Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes kifejtette, hogy jelenleg 160 kilométer kerékpáros út áll a biciklisek rendelkezésére a fővárosban, s ezt szeretnék 2015-ig megduplázni. 
     
Hozzátette, hogy a biciklis életmód előretöréséhez, fejlődéséhez azonban nem csak utakra, de szemléletváltásra is szükség van: miután - a tervek szerint 2008-ra - elkészül az M0-ás autópálya keleti szektora és a Megyeri híd, a főváros elkerülhetővé válik a teherforgalom számára, így már szigorúbb korlátozásokat is be lehet vezetni például a kamionokra. 
    
László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke az MTI-nek elmondta, hogy nincs még egy olyan ország Európában, ahol olyan ütemben bővülne a biciklisek száma mint hazánkban: évente szinte megduplázódik ez a szám. Hozzátette: a cél, hogy minél több biciklis és gyalogos legyen és egyre kevesebb autós.

Hirdetés
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.