Kaltenbach: nemzeti sorskérdés a roma tanulók integrációja
Nemcsak emberi jogi, hanem nemzeti sorskérdés is a roma tanulók integrációja - mondta a kisebbségi ombudsman a tavalyi évre vonatkozó beszámolójában a parlamentben.
URLguru |
Mint mondta, a magyar iskolarendszer nem befogadó, hanem inkább versenyorientált jellegű, vagyis nem kiegyenlít és integrál, hanem a hátrányokat tovább fokozza, ezzel további súlyos következményeket okoz, például a hátrányos helyzetűek későbbi foglalkoztatásában. A pedagógiai módszernek tehát befogadónak kell lennie, és nemcsak az érintettek, hanem az egész társadalom érdekeit szolgálni – hangsúlyozta a parlamenti biztos.
Kaltenbach az utóbbi évek tapasztalataként elmondta: az iskolai szegregációt vagy diszkriminációt saját környezetében kell kezelni, mert minden integrációs program kudarcra van ítélve, ha a környezete nem támogatja.
A kisebbségi ombudsman felhívta a figyelmet arra, a lakhatás ügye szorosan összefügg az iskolaüggyel, hiszen nyilvánvaló, hogy képtelenség jó iskolai teljesítményt nyújtani rossz lakáskörülmények, rossz családi háttér mellett.
Az ombudsman sajnálatos ténynek nevezte, hogy 17 évvel rendszerváltás után még mindig családok ezrei laknak "harmadik világbeli" lakáskörülmények között. A szociális lakásügy gyakorlatilag eltűnt, a kilakoltatás és a hajléktalanság mindennapos dolog lett, az önkormányzatok pedig vagy nem rendelkeznek elegendő forrásokkal, vagy nem megfelelően használják fel azokat.
Kaltenbach Jenő beszélt arról is, hogy a kisebbségi választási rendszer módosítása nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.