2007. április. 26. 12:55 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. március. 04. 14:26 Itthon

Nem minden Fidesz-közeli, ami annak látszik

Nem számít Fidesz-közeli cégnek a hódmezővásárhelyi önkormányzat kampányát bonyolító reklámügynökség – állítja a cégvezető Várhegyi Attila, aki a Fidesz-kormányzat idején a kulturális tárca államtitkára volt.

Lázár János. A megbízó nevében
© Horváth Szabolcs

Várhegyi Attila volt fideszes államtitkár az ügyvezetője a Prestige Média Reklámügynökség Kft.-nek, annak a reklámcégnek, amely márciusban tíz hónapra városmarketingre kötött szerződést a hódmezővásárhelyi önkormányzattal. A cég vásárhelyi megbízása akkor került az érdeklődés homlokterébe, amikor pár napja Nyakó István MSZP-szóvivő felvetette: Várhegyi cége adott kommunikációs tanácsokat Lázár János, időnként nagyokat mondó polgármesternek is a mentőben elhunyt mindszenti beteg halálával kapcsolatban is (lásd "az egészségügyi reform első halálos áldozata").

A Közbeszerzési Értesítő 2007. február 12-i számában jelent meg Hódmezővásárhely önkormányzatának közbeszerzési kiírása a városmarketinggel kapcsolatos feladatokra. Gyorsított eljárással, amit azzal indokoltak, hogy az önkormányzat marketingcég híján van, a Nemzeti Fejlesztési Terv II. pályázatainak beadási ideje viszont vészesen közeleg, tehát az ehhez szükséges tájékoztató anyagok elkészítése is időszerű. Ráadásul nyakunkon a 2007-es turistaszezon, amely sürgős munkakezdést igényel, plusz az Emlékpont Múzeum kapcsán lezajlott reklámkampány mellé direktmarketing feladatokat is rendelnének. Érdekesség: az Emlékpont Múzeum Schmidt Mária szakértő keze munkáját dicséri, lánya, Ungár Anna pedig Várhegyi felesége mellett cégtulajdonos a tavaly májusban alapított Prestige-ben. 

A pályázatra két vállalkozás jelentkezett:  a Prestige Média Reklámügynökség Kft. és a Flavius Marketing Kft. Mindkét cég budapesti bejegyzésű. A Flavius regionális marketinggel foglalkozik, így például Siófok városmarketingjében is ők vesznek részt. A céget formai és tartalmi kifogások miatt zárták ki a pályázatból, ám kérdésünkre azt felelték, nem emeltek kifogást, mivel valóban félreértették az egyik kritériumot. (Egy másiknak pedig nem feleltek meg.)

A Prestige Média nevét egyébként a rivális is a pályázatbontáskor hallotta először, s ezzel sokan így vannak a szakmában: Várhegyi cégét a marketingkommunikációs piac szereplői - tegyük hozzá: egyelőre - nem tartják tényezőnek. Referenciákat a cég saját honlapján sem közöl: „Mi az ügyfelekre, vagyis barátainkra bízzuk, hogy büszkék-e munkáinkra, de magunk nem tehetjük meg, hogy közkincsé (sic!) tegyük nevüket. Pedig szívesen tennénk” – írják az egy évnél fiatalabb cég büszkeségeiről.

A sajtóhírek egyébként egy Nógrád megyei megrendelést említenek még, bizonyára azért, mert Nyakó István is utalt rá, valamint ezt még a Google is kidobja. Nógrád megye – egyébként fideszes többségű – közgyűlése még 2006 decemberében adott megbízást Becsó Zsolt elnöknek arra, hogy megállapodjon Várhegyi cégével. A megye sajtóosztályán arról tájékoztatták lapunkat: a három hónapra kötött, havonta nettó 700 ezer forintos szerződés értelmében a Prestige azt vállalta, hogy első körben kidolgozza Nógrád megye általános marketingkommunikációs stratégiáját, majd a megye külső és belső marketingtevékenységét tervezi meg, végül a megye külső és belső kommunikációs rendszerét. Mindezek közül csak az elsőt tették le az asztalra, s eddig csak ezt fizette ki Nógrád megye – közölték a sajtóosztályon, hozzátéve: a Prestige egy szponzorpénzekből finanszírozott hagyományteremtő ádventi koncert szervezésében is részt vett, és megtervezték, hogyan jelenjen meg a megye az Utazás 2007 kiállításon.

A nógrádi megbízás azért is jött jól Várhegyi cégének, mivel a vásárhelyi pályázat egyik feltétele éppen az volt, hogy a referenciaigazolások között legyen egy 45 ezer főnél népesebb várostól származó. Ebből két dolog következhet, vagy a kiíró nem ragaszkodott következetesen a települési önkormányzathoz, és elfogadta a 214 ezer lakosú Nógrád megyeit is, vagy a Prestige egy másik (vagy több) nagyobb várossal is szerződésben áll. Ilyen egyébként Vásárhelyen kívül mindösszesen 22 van az országban. A Prestige-nek Balassagyarmat önkormányzata is adott megbízást telefonmarketing-feladatokra, a szerződés szerint 129 ezer forint plusz áfáért, de ez a település is jóval alacsonyabb lélekszámú, mint 45 ezer.

A szocialista szóvivő közleményében a "90 ezer vizitdíjjal" megegyező összegű, 27 milliós vásárhelyi megbízást hánytorgatja fel (valójában végül 24 millió forintért szerződött a cég tíz hónapra), Várhegyi azonban emlékeztet rá: megbízását egyhangú képviselőtestületi döntés előzte meg, s munkájával nem is a fideszes többségnek, hanem az egész városnak szolgáltat. Más kérdés, mondják a hvg.hu által megkérdezett városi ellenzéki képviselők, hogy nem tudták, kinek a vállalkozásáról van szó. Első látásra a 24 millió forint tíz hónapra kissé sok - éreztetik a kommunikációs szakmában dolgozó forrásaink, de másképp látja a tenderen kihullott Flavius, amelynek client managere, June Attila úgy tartja, az ellenérték a kiírt feladatokhoz mérten reális volt.

A bajnokcsapat 2001-ben
Első sor: Várhegyi, Kövér, Áder
Hátsó sor: Pokorni, Illés
© Túry Gergely

Hogy pontosan mit csinál a Prestige Média, az már csak azért is érdekes, mert a szocialista szóvivő - kérdésbe süllyesztve vélelmezését - felvetette: vajon a Prestige Média ötlete volt-e, hogy politikai ügyet csináljanak egy beteg halálából? Ezt feszegető kérdésünkre az egykori államtitkár hangsúlyozta: nem várható el egyetlen reklámügynökségtől sem, hogy a működés belső dolgairól beszéljen. Szerinte egyébként nem lehet tervezettnek tekinteni a "reform első áldozata" című akciót, mivel Lázár János polgármester egy riporter telefonhívására válaszolva rögtönzött. (Lehet, de: még aznap este az Országos Sajtószolgálaton keresztül közzétette "Az egészségügyi reform első áldozata" címet viselő közleményét, amelyben jelzi, ügyészségi vizsgálatot kér a halálesettel kapcsolatban.) 

"Az önkormányzat és a hozzájuk tartozó valamennyi intézmény, gazdasági társaság marketingjén dolgozunk, kommunikációs tanácsadással és reklámmal együtt" - sorolja vásárhelyi feladatait Várhegyi, megemlítve: úgy jelenik meg munkájuk a város arculatának alakításában, ahogyan Bruck Gábor munkája megjelent a Budapestében. Reformellenes kampányt nem végzünk - mondta a hvg.hu-nak Várhegyi Attila.

Hirdetés