Akadálymentesítésbe kezd a BKV
A közösségi közlekedést használók 25 százaléka valamilyen módon korlátozott, ezért a legfőbb célunk a fizikai akadálymentesítés - mondta Bősze Sándor, a BKV főosztályvezetője szerdán sajtótájékoztatón. Az intézkedések között szerepel a járműbeszerzés, a meglévő járművek átalakítása, valamint a peronok, járdaszegélyek, épületek akadálymentesítése. A törvényben meghatározott időpont határideje a közlekedési rendszerek átalakításának 2010 január elseje.
"A teljes akadálymentesítés Budapest átalakítását jelenti, amelyben a jármű csak egy apró pont. Hozzátartozik többek között a megállóhelyek megközelíthetősége, a felszállást könnyítő elemek elhelyezése, és a járművek belső kialakítása oly módon, hogy mindenkinek könnyen használható legyen" - mondta Bősze Sándor.
Tervezik, hogy a látássérültek számára kialakítanak egy műholdas helymeghatározáson alapuló forgalomirányítási rendszerhez kapcsolódó eszközt. Ez egy bankkártya méretű rendszer, amely bármely busz helyzetét 10 méteres pontossággal érzékeli, jelzi, hogy hányas számú busz érkezik a megállóba, s hogy hány perce ment el az előző. A rendszert hamarosan a 86-os autóbusz vonalán tesztelik.
A BKV 58 vonalán közlekedik olyan jármű (részben vagy egészben), amelyre kerekesszékkel és babakocsival is könnyen fel lehet szállni: összesen 344 busz, 22 trolibusz, és 33 villamosszerelvény alacsony padlós. 2001-ben csupán 25, 2005-ben 41 vonalon jártak ilyen járművek.
1995 óta közlekednek autóbuszok taxi rendszerben. Kezdetben 2, 2001 óta 4 autóbusz áll a mozgáskorlátozottak rendelkezésére. A taxirendszert évente körülbelül 3000 ember veszi igénybe. Napi kétszeri igénybevétellel ez havi 17610 forintba kerül, mivel bérlet nem váltható ezekre a buszokra.
A metróvonalakon is folynak a munkálatok: a 2-es metró nyolc állomásán már sikerrel működik az úgynevezett hangjelző tájékoztatási rendszer (ATS rendszer), amely hangjelzéssel vezet el a mozgólépcsőhöz. Elsőként a Blaha Lujza téren, majd további hét állomáson tervezik az állomásliftek kialakítását. A 3-as metró vonalán is tervezik a felújítást, a 4-es metró pedig már mozgáskorlátozottak számára kedvezően épül: minden állomáson utcaliftek épülnek, tapintható és hangos tájékoztató rendszereket építenek ki.
A Combino villamosokon jármű-átalakításokkal lehet javítani az elérhetőséget, és terveik szerint hamarosan az 1-es villamosok három kocsijából a középső kocsit alacsony padlósra cserélik. Tavaszra 12 darab új trolibuszt vásárolnak, amelyek már teljesen alacsony padlósak lesznek.
Az észak-déli gyorsvasút akadálymentes kialakításának első ütemében új járművek kerülnek a szentendrei HÉV vonalára, a továbbiakban pedig a három HÉV-vonal összekapcsolása a céljuk. 2010-ig körülbelül 300 alacsonypadlós jármű beszerzését tervezik. A BKV járművek teljes hálózathossza 2283 kilométer 4859 megállóhellyel, 3014 jármű közlekedik, és 1,35 milliárd utas fordul meg évente. Az utasok 41,3 százaléka buszon, 26,4 százaléka villamoson, 22 százaléka metrón és földalattin, 5,9 százaléka trolibuszon, és 4,4 százaléka HÉV-en utazik.