2007. január. 16. 16:03 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. január. 16. 16:43 Itthon

Lap helyett pardont kapnak az előfizetők

Még mindig címlapon szabadkoznak napilapok, mert az előfizetők nem kapják meg időben újságjaikat. A január 2. óta tartó fennakadást a Sanoma, a Ringier, a Népszabadság és az F-Log AG által megalapított új lapterjesztő cég, a MédiaLOG okozta, amelyet az eddigi hegemón terjesztő Magyar Posta konkurenciájaként hoztak létre.

A Ringier Kiadó lapjai is megszenvedték a MédiaLOG Fige Logisztikai Zrt.-nél immáron két hete tapasztalható hiányosságokat. A napilapokat mostanság sokszor „másnaposan”, avas hírekkel kapták meg az előfizetők, ami miatt a Népszabadság folyamatosan címlapon eszkuzálja magát. Átmeneti átállási nehézségekre hivatkozva teljes körű és méltányos árkompenzációt ígérnek. Bulyáki Iván, a Ringier és Népszabadság terjesztési vezetője a hvg.hu kérdésére megerősítette a „bocsánat kéréseket”: „A kiadók és a MédiaLOG kompenzációs csomagot készít elő, hogy kárpótolja, a kezdeti nehézségek elszenvedőit. Az előfizetői díjak különböző mértékű jóváírásáról folynak jelenleg a tárgyalások, de febuárban az érintettek már biztosan megkapják.”

A Posta tiltakozott

A Magyar Posta (MP) visszautasította azokat a feltételezéseket, miszerint az adatokkal manipulált volna: az új terjesztőcéggel kötött megállapodása értelmében 2006. október 24-én átadta a teljes előfizetői állományt, valamint 1100 munkatársat is a MédiaLog Fiege Zrt.-nek. Az MP elmondása szerint az átadott kollegák a településeken „akár évtizedes helyismereti és kézbesítési gyakorlattal rendelkeznek, így ők szintén nem okolhatók a kialakult helyzetért” – nyilatkozta az MP. Az átadott előfizetői adatbázissal kapcsolatban a Magyar Posta egyéves garanciát vállalt. A MédiaLog az eddigi konkrét reklamációkat követő ellenőrzések során a Posta által átadott adatbázisban nem talált hibát vagy adathiányt, amely az MP szerint egyértelműen bizonyítja, hogy a terjesztési problémákért a MédiaLog okolható.

Az országos napilapok közül a Blikket, a Nemzeti Sportot, illetve  a Népszabadságot részben tulajdonló Ringier konszern célja az volt, hogy a postai terjesztést nívósabbra és főleg olcsóbbra cserélje. „A politikai közéleti lapok esetében jelentős igazán az előfizetők száma, mert a bulvárlapok utcai árusításban fogynak jobban. A Népszabadságnál az elmúlt években - mint a minőségi lappiacon általában - csökkenést tapasztalnunk az előfizetői számok terén, ezért a MédiaLOG-tól azt várjuk, hogy segítse a kiadók azon törekvését, hogy a negatív tendencia megforduljon. A január 2-tól indult vállalkozásnál két fő problémával küzdött a MédiaLOG-tól kapott tájékoztatás szerint. Az egyik adatbázisjellegű. A másik gond az volt, hogy kezdetben a nyomdából átvett lapok kiosztását nem sikerült hiba nélkül megoldani" - magyarázta nehézségeiket Bulyáki. A terjesztési vezér nem vél felfedezni semmi szándékosságot az immár konkurens Magyar Posta (MP) által az új cégnek prezentált adatbázis a szokásostól kissé eltérő tartalmában. Ugyanakkor valószínűsíti, hogy a Posta hírlapterjesztési üzletága tavalyi rekordnyereségének csak töredékére számíthat idén. Paradox módon éppen azokból az alvállalkozói díjakból, amelyet a MédiaLOG-gal kötött szerződés alapján kifizetnek ki majd neki.

"Még nem nulla hibaszázalékkal dolgozunk ugyan, de a múlt héten komoly javulás volt és reményeink szerint rövid időn belül teljesen rendeződik a helyzet”– nyilatkozta kincstári optimizmussal Balla Ágnes, a Sanoma előfizetéses terjesztési igazgatója a hvg.hu-nak. A zavar okának a Magyar Posta és a kiadók adatbázisának rendezetlenségét tartja. „Az eltérő szisztéma szerint felvitt adatok, az új előfizetők vagy az előfizetések hosszabbítása is eltérő rendszerben szerepelt a különböző adatbázisokban, mindenütt másképpen dolgozták fel az adatokat” - magyarázza azzal kapcsolatban, hogy a Posta és a velük együttműködő kisebb kiadók adatbázisa hogyan nehezíthette a munkájukat.

Néhány nappal ezelőtt Lengyel L. László, a MédiaLOG igazgatóságának elnöke a Magyar Postától kapott adatok „rendezettségéről” nyilatkozva elmondta, hogy az előfizetői történetet is megkapták, vagyis a háromezres, aktuális előfizetői adatbázis helyett ez negyvenezres adattömeget jelentett, vagyis „túl sok” lett a feldolgozandó információ. Úgy tudni azonban, a Posta éppen azt és annyi adatot adott át az új cégnek, amit és amennyit az kért tőle. 

Az átadott adatok "zavarosságát" illetően Balla Ágnes sem feltételez szándékosságot az MP részéről. A céglapításról megjegyzi: azért döntöttek úgy a kiadók, hogy saját lapterjesztőt hoznak létre, mert nem akarták megvárni, amíg a Posta újra jelentősen emeli a terjesztési árakat. A jó viszony feltehetően érdeke mindkét félnek, mivel a MédiaLog jelenleg csak 104 településre és Budapestre szállít, és azokon a helyeken ahol nincsenek jelen, ott a Posta alvállalkozóként terjeszti a lapokat.

A MédiaLOG néhány napilap kivételével átvette a teljes napilapterjesztést, és a színes lapoknak is közel a felét. Ez nem jött a legjobban a Magyar Postának, de azt azért tagadják, hogy ezzel a legjövedelmezőbb üzletágukat vesztették volna el. Szivi László üzleti vezérigazgató-helyettes szerint így is várhatóan 7 milliárd forint nyereséggel zárják az idei évet. Szivi nem tudja, mit ért a MédiaLOG a tőlük kapott adatbázis kuszaságán. „Mi a szerződés szerint kézbesítettük az adatokat. Elképzelhető, hogy az ottani informatikai rendszer nem tudta kezelni az adathalmazt” – erősíti meg a terjesztői körökben terjedő hreszteléseket Szivi.

A Magyar Posta évekig „panaszkodott”, hogy ráfizetéses a lapterjesztés és lapárusítás. Amikor azonban az árusítást megvásárolta a francia HDS, és nyereségesen működtette, akkor kiderült, hogy akár a terjesztés üzletág is lehet eredményes. Idén biztosan nehéz lesz. Már csak azért is, mert az egykori hegemón terjesztőtől, úgy hírlik, hogy a MédiaLognak sikerült számos szakembert is átcsábítania.

A HVG terjesztési munkatársai szerint a Csehországban és Németországban is működő szoftver, amivel a MédiaLOG is dolgozni kezdett, alapvetően jól működő, profi rendszer, a terjesztési fennakadás úgy lett volna talán elkerülhető, ha várnak még néhány hónapot az indulással. Az év eleje amúgy is speciális időszak, az új előfizetők miatt még a bejáratott szisztémáknál is előfordulhatnak fennakadások.

Hirdetés
hvg360 Farkas Zoltán 2025. január. 16. 12:16

A magyar kormányból teljesen hiányzik az önkritika, pedig elég gyatra a bizonyítványa – interjú Kopits György közgazdásszal

Új és új gazdaságpolitika között is nagy a különbség. Az argentin elnök teljesen szakított a peronista múlttal, míg a magyar kormány nem ismeri el a hibáit. Bár azt állította, hogy Magyarország jobban teljesít, de ez nem igaz – mondja Kopits György közgazdász, a Költségvetési Tanács első, 2011-ben lemondásra kényszerített elnöke, aki egy Buenos Aires-i magánegyetemen tart kurzust egyebek mellett az EU stabilizációs tapasztalatairól, eredményeiről és kudarcairól.