2006. július. 14. 10:13 MTI Utolsó frissítés: 2006. július. 14. 10:13 Itthon

80 éves a Hullámvasút

Idén ünnepli működésének nyolcvanadik évét a Vidám Park egyik legkedveltebb játéka a Hullámvasút.

980 méter hosszú
A Vidám Park a gyermekkor álmainak helye, nincs is talán olyan magyar ember, aki ne lett volna legalább egyszer a parkban, és ne próbálta volna ki a Hullámvasutat. 

Ez a játék Európa leghosszabb favázas szerkezete, a 980 méter hosszú pályán és 9 hullámon átrobogó utasok - maximum 28 fő - öt percig élvezik, vagy izgulják végig az utat. A szerkezet legmagasabb pontja 17 méter magasan van, a játék maximális sebessége 40 kilométer/óra.

A hullámvasutat 1922-ben készítették Dragon Ervin tervei alapján, végleges formáját 1926-ban nyerte el. Megépítésétől kezdve az egyik legnépszerűbb játék. "A legnagyobb attrakcióhoz, a hullámvasúthoz csak testi épség megrongálásával lehetett közeledni" - olvasható a Budapesti Vidám Park története című könyvben lévő 1935-ös Pesti Futár cikk részlete. 

Ezt az óriási sikert megőrizte a favázas szerkezet a hetvenes években is, miután automaták és különböző elektromos játékok kerültek a Parkba. Minden harmadik látogató felült rá, 1974-ben például egy millióan kocsiztak a favázas pályán. Most a forgalmasabb napokon 2000-2500 fő ül fel rá - nyilatkozta a Vidám park egyik munkatársa. 

Népszerűségéből azután sem vesztett, miután mellé telepítették a Ciklont, az olasz gyártású, modernebb vasutat, amely kezdetben hihetetlen érdeklődést váltott ki, majd 12 év szolgálat után csupán már csak az emlékekben él.

A Ciklont 1986-ban lebontották, mert fém alkatrészei elkoptak, megrozsdásodtak. A játékot egy külföldi cégnek adták el, amely feltehetően felújította. Helyén 2000 óta működik a Looping Star, az átfordulós, fémvázas hullámvasút, amely szintén nagyon népszerű. Látogatottsága a favázas hullámvasúténak körülbelül 80 százaléka.

A régi játék úgy tűnik "túléli" fémvázas modern társait, igaz ezért sokat is tesz a Vidám Park: 2000-ben kezdett meg egy felújítási programot, amelynek során évente átlagosan 100 köbméternyi fát cserélnek ki, a munkát várhatóan 2007-re fejezik be, továbbá naponta ellenőrzik a pálya minden elemét.

Egyébként ez az egyetlen természetes színű játék a parkban, mert a nyersfát biztonsági okokból sosem festik színesre, hiszen minden repedés veszélyt jelez, amit azonnal javítani, cserélni kell - árulta el a Vidám Park munkatársa.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.