A világ világossága
Húsvétkor ünnepli a kereszténység Jézus Krisztus feltámadását. A húsvét a legrégibb keresztény ünnep és egyúttal a legjelentősebb is az egyházi év ünnepeinek sorában. A húsvét gyökerei azonban messze visszanyúlnak a pogány hagyományokba is, ezért – ha csak jelképekbe (tojás, nyúl) fogalmazva is – a tél elmúlását, a természet megújulását és a termékenységet is ilyenkor ünnepeljük.
A nagycsütörtök Krisztusnak az Olajfák-hegyén történt elfogatását idézi emlékezetünkbe. Nagypéntek Krisztus Pilátus általi halálra ítélésének, megostorozásának és kereszthalálának a napja.
Nagyszombat este körmenetekkel emlékezik meg a keresztény világ arról, hogy Jézus – amint azt előre megmondta – harmadnap, azaz húsvétvasárnap hajnalán feltámadt halottaiból.
Igen sok keresztény templomban éjszakai szertartáson ünneplik Krisztus feltámadását. Ekkor gyújtják meg a húsvéti gyertyát, amely azután pünkösd ünnepéig minden szertartáson – különösen keresztelésekkor – ott ég az oltár mellett. A IV. század óta jött szokásba, hogy a húsvétvasárnapra virradó éjjelen szentelik meg a templomokban a keresztvizet.
A kereszténység első évszázadaitól fogva szokássá lett, hogy a nagycsütörtök esti szentmisét követően elnémulnak – „Rómába mennek" – a katolikus templomok harangjai, és csak a nagyszombat esti szertartáson szólalnak meg újra, jelezve Krisztus feltámadását.
Jézus Krisztus feltámadásának ünnepe a keresztény egyházak legrégibb, a zsidó pészahra visszavezethető ünnepe. A nagyszombat esti feltámadási körmeneten a hívők égő gyertyákkal vonulnak, jelezve, hogy hitük szerint Jézus – mint maga mondta – a világ világossága.
Josephus Flavius Krisztusról |
„Ebben az időben élt Jézus, ez a bölcs ember, ha ugyan szabad őt embernek neveznünk. Ugyanis csodákat művelt és tanította az embereket, akik szívesen hallgatják az igazságot és sok zsidót és sok görögöt megnyert. Ő volt a Krisztus. És ámbár főembereink följelentésére Pilatus keresztre feszíttette, most is hívek maradtak hozzá azok, akik addig szerették. Mert harmadnap feltámadt és megjelent közöttük, mint ahogy Istentől küldött próféták ezt és sok más csodálatos dolgot előre megjövendöltek felőle. S még ma is megvan a keresztények felekezete, amely róla vette a nevét.” Josephus Flavius: A zsidók története, XVIII. 3.3 A Feltámadás jelentése |
Miután az Ószövetség elbeszélése szerint az egyiptomi kivonulás éjszaka történt, az ünnep előestéjén tartják meg a széderestét. Ekkor előírásos rend (héberül: széder) szerint fogyasztják el családi körben a vacsorát: kovásztalan kenyeret, keserűfüvet (tormát) és hajdan bárányt ettek. A vacsora római szokás szerint tojással kezdődött és csemegével fejeződött be. A szédereste lényege, hogy az apa a gyermek kérdéseire elbeszéli az egyiptomi kivonulás eseményeit. Sokan azt állítják, hogy az újszövetségi evangéliumokban szereplő utolsó vacsora története valójában egy korabeli szédereste leírása, illetve átértelmezése volt. Az ókori Izraelben a húsvét második napján kezdődött az aratás, ami pünkösdig tartott. Így a két ünnep összekapcsolódott.
Jézus is megünnepelte a húsvétot, tanítványaival együtt költötte el halála előtt a húsvéti bárányvacsorát (peszah), amelyet a keresztények azóta úrvacsorának neveznek, és Krisztus halálának az emlékeként ünnepelnek. A zsidó pászkaünnep helyébe a kereszténységben Krisztus halálának és feltámadásának emlékünnepe, a húsvét lépett. A keresztények a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnapon ünneplik a húsvétot.
Meister des Hausbuchs: Utolsó vacsora |
Miután elfogyasztották a húsvéti bárányt, a keserű- és gyümölcssalátát, és negyedszer is kiürítették a borospoharakat, búcsút vettek a vendégek, és imádkozva, énekelve elmentek az éjszakába. A tanítványok nem tudták, hogy ez volt Jézus utolsó húsvéti vacsorája. Halála után azonban már csak így emlegették. Később az is szokásba jött közöttük, hogy amikor összegyűltek, hogy együtt egyenek és imádkozzanak, megismételték Jézus szavait, amit akkor mondott, amikor az utolsó vacsorán a kenyeret és a bort megáldotta és odaadta nekik.
*Összeállításunkban részleteket használtunk fel a sulinet.hu anyagaiból.
Az asztalnál vacsora közben Jézus kijelentette: "Bizony mondom nektek, egyiketek elárul engem, egy, aki eszik velem. Elszomorodtak és sorra kérdezték: "Csak nem én? Így válaszolt: "Tizenkettőtök közül az egyik, aki velem egyszerre nyúl a tálba. Az Emberfia elmegy ugyan, amint meg van róla írva, de jaj annak az embernek, aki elárulja az Emberfiát. Jobb lett volna neki, ha meg sem születik. Vacsora közben kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte és ezekkel a szavakkal adta nekik: "Vegyétek, ez az én testem. Majd fogta a kelyhet, hálát adott, odanyújtotta nekik. Mindnyájan ittak belőle. Majd pedig így szólt: "Ez az én vérem, a szövetségé, amelyet sokakért kiontanak. Bizony mondom nektek, hogy nem iszom többé a szőlő terméséből addig, amíg majd az újat nem iszom az Isten országában." Ezután elimádkozták a hálaadó zsoltárt, és kimentek az Olajfák-hegyére. Ott Jézus megmondta: "Mindnyájan megbotránkoztok, ahogy meg van írva: Megverem a pásztort és szétszélednek a juhok. De feltámadásom után majd előttetek megyek Galileába." Péter erősködött: "Ha mindnyájan megbotránkoznak is, én akkor sem."Jézus csak ennyit mondott: "Bizony mondom neked, hogy még ma éjjel, mielőtt a kakas másodszor szólna, háromszor megtagadsz." Erre még jobban fogadkozott: "Ha meg kell is veled halnom, nem tagadlak meg." Ugyanígy fogadkoztak a többiek is.
Giotto: Júdás csókja |
Andrea Mantegna: Kálvária |
A katonák bekísérték a palota belsejébe, a pretoriumba, és egybehívták az egész helyőrséget. "Bíborba öltöztették, tövisből font koszorút tettek a fejére, és így köszöntötték: "Üdvözlégy, zsidók királya!" A fejét náddal verték, leköpdösték és gúnyból térdet hajtva hódoltak előtte. Azután, hogy így kigúnyolták, levették róla a bíbort és a saját ruháját adták rá. Ezután kivezették, hogy keresztre feszítsék. Az egyik arra menő embert, a cirenei Simont, Alexander és Rufus apját, aki éppen a mezőről jött, kényszeríttették, hogy vigye a keresztjét. Így vezették ki egy Golgota nevű helyre, ami a Koponyák hegyét jelenti. Mirhával kevert bort adtak neki inni, de nem fogadta el. Keresztre feszítették, majd megosztoztak ruháján, sorsot vetve, hogy kinek mi jusson. Három óra volt, amikor keresztre feszítették. Az elítélésének okát jelző táblára ezt írták: A zsidók királya. Vele együtt két gonosztevőt is fölfeszítettek az egyiket jobb, a másikat bal felől. Így beteljesedett az Írás: A gonoszok közé sorolták.
Rubens: Feltámadás |
Az Újszövetség elbeszélése szerint Jézus meghalt a kereszten, de halála után a harmadik napon Isten feltámasztotta. Feltámadása után többször is megjelent a tanítványoknak, akik mindenkinek elmondták, hogy Jézus újra él, és találkoztak vele. A feltámadt Jézus a Biblia szerint utoljára húsvét után a negyvenedik napon jelent meg tanítványainak. Kihívta őket a városból, együtt felmentek egy hegyre, s ott elbúcsúzott tőlük. Megígérte nekik, hogy hamarosan megkapják a Szentlelket. A Szentlélek erejével eltelve tanúságot tesznek majd Jézusról, és minden embernek hirdetni fogják az ő örömhírét. E szavak után szemük láttára fölemelkedett és felhő takarta el őt szemük elől.
Részlet Erdő Péter érsek előadásából a Mindentudás Egyetemén
Az Eucharisztia |
A Feltámadás hitét sokféle módon kifejezi az egyház liturgiája, az egyház ünneplése is. A Feltámadás egyik legrégibb ünnepe az Eucharisztia. Ennek ünneplését ma szentmisének nevezzük. Amikor a szentmisében az egyház Krisztus húsvéti vacsoráját ismételve és megújítva az Eucharisztiát ünnepli, mindig Krisztus haláláról és Feltámadásáról emlékezik meg. A kenyér és a bor átváltoztatásának szavai Krisztustól erednek. „Ez az én testem, mely értetek adatik, ez az én vérem, mely értetek kiontatik”. A bűnök bocsánatára kiontott vér, a bűnök bocsánatára odaadott test Krisztusnak mint áldozatnak, Krisztusnak mint Húsvéti Báránynak a valóságát állítja középpontba. |
Ez a megváltás, pedig szabadulást jelent a bűntől, sőt a haláltól is. Utat nyit az embernek az örök boldogságra. Jézus kereszthalálának leírásakor azt a jelenetet, hogy a római katonák nem törik meg a már meghalt Krisztus lábszárcsontját, az újszövetségi szerző úgy értelmezi, hogy így teljesedett be az ószövetségi előírás: "csontot ne törjetek benne" (Jn 19, 33-37, vö. Kiv 12,46; Zsolt 34,21), vagyis Krisztus személyében a húsvéti bárány előképének beteljesedését fedezik fel.
Ezek alapján felmerül a kérdés, hogy keresztények és zsidók ugyanazt ünneplik-e húsvétkor, vagy teljesen különböző dolgokat? A válasz keresztény ember számára nem lehet más, mint az, hogy egyszerre ugyanazt – a szabadulást –, és mást is: a keresztények Krisztus Feltámadását. Az ünnep középpontjában a keresztény ember számára is Isten szabadító szeretete áll. Így az Ó- és Újszövetség húsvétja más eseményről szól ugyan, de közös üzenetet hordoz: Izrael számára Isten szabadító szeretete a szolgaságtól, a keresztények számára Isten szabadító szeretete a bűntől és a haláltól.