Marketing Centrum: tovább erősödött a Fidesz
Az elmúlt öt hónapban minden pártnál mindvégig a becslési bizonytalanságon belül maradtak a kisebb változások. Ugyanakkor a köztársasági-elnök választás eredménye egy kicsit növelte a Fidesz népszerűségét, és csökkentette az MSZP támogatói táborát.
Kudlik Júlia és Orbán Viktor © Túry Gergely |
A Marketing Centrum július eleji felmérése a júniusi belpolitikai események hatásait tükrözi. Ezek közül nyilvánvalóan a köztársasági-elnökválasztás volt a legjelentősebb, és ez az ellenzék számára sikert, az MSZP számára pedig kudarcot hozott. Így aztán nem túl meglepő, hogy 8 százalékpontról 13 százalékpontra növekedett a Fidesz előnye az MSZP-vel szemben. Ugyanakkor külön-külön nézve a pártok támogatottságát immáron öt hónapja a becslési bizonytalanságon belül maradtak a kisebb ingadozások, így nem beszélhetünk a pártpolitikai erőtér átrendeződéséről.
Június legeleje óta elsősorban a kisebb vidéki városokban és a községekben növelte az MSZP-vel szembeni előnyét a Fidesz. Másrészt a politika iránt nagyon érdeklődők körében határozottan növekedett, az egyáltalán nem érdeklődők körében viszont csökkent a két nagy párt támogatottsága közötti különbség.
A két kisebbik parlamenti párt esetében semmilyen kimutatható hatása sincs a köztársasági-elnökválasztásnak. Mindazonáltal az MDF lakossági támogatottsága jelenleg megegyezik az SZDSZ-ével, míg az év első hónapjaiban a kisebbik kormánypárt határozottan több támogatót tudhatott maga mögött, mint a kisebbik ellenzéki párt. Ugyanakkor a parlamenti küszöb átlépésére változatlanul jobbak az SZDSZ-, mint az MDF esélyei. Elsősorban azért, mert az MDF támogatók körében változatlanul kisebb a választási részvételi valószínűségek átlaga, mint a két nagy párt és az SZDSZ hívei körében.
A Fidesz–MPSZ támogatottsága az összes választó körében július elején 38, az MSZP-é 25, az SZDSZ-é és az MDF-é 3—3 százalék volt. A biztos pártválasztók közt a Fidesz–MPSZ 44, az MSZP 28, az SZDSZ 4, míg az MDF 3 százalékon állt.