Alacsony osztályzat a magyar egészségügyi ellátásnak
Alacsony osztályzatot ad a magyarországi egészségügyi rendszernek a "fogyasztó", azaz a beteg szemszögéből egy svéd jogi személyiségű magáncég tucatnyi európai országot felölelő egészségügyi indexe.
A brüsszeli székhelyű Egészségügyi Fogyasztói Kutatóközpont (Health Consumer Powerhouse) tizenkét európai országot vizsgáló felmérése szerint a magyar egészségügyi rendszer a tizedik helyezést érte el - "fogyasztói" szemszögből. A győztes Hollandia lett, Svájc második helyezést ért el, és Németország lett a harmadik. Az örök elsők, Franciaország és Svédország, amelyek a nemzetközi rangsorokban mindig előkelő helyet foglalnak el, csak közepes eredményt értek el egy új, Euro-egészségügyi Fogyasztói Index alapján.
Magyarország az elérhető 60 pontból 35-öt kapott, megelőzve Olaszországot és a sereghajtó Lengyelországot, de lemaradva Nagy-Britannia mögött. Maximális pontszámot a húsz kategóriában csupán három esetben ért el: a betegjogi törvény, a saját egészségügyi adatokhoz történő hozzáférés, illetve a fizetési módok kényelmessége tekintetében. A várakozási idővel is számoló, ellátáshoz való hozzáférési mutató közepes eredményt jelez. Tizenkét évnél hosszabb idő kell ahhoz, hogy a felülről tervezett gazdaság egészségügyi rendszere fogyasztó-orientált, betegközpontú rendszerré alakuljon át - állítja Arne Bjornberg, a svéd magáncég igazgatója. Hozzátette, hogy amennyiben figyelembe vesszük, hogy Magyarországon hatvan éve létezik állami finanszírozású egészségügyi rendszer, a magyar fogyasztó bizony jogosan várna el magasabb színvonalú szolgáltatásokat és jobb eredményességet.
A magyarországi eredmények nagyjából a lengyel, (25 pont) az olasz (29 pont) és az angliai (36 pont) eredményekkel mozognak egy szinten. Hollandia, a felmérés győztese 48 pontot kapott. Az EuroHealth Fogyasztói Index húsz olyan jellemző tükrében vizsgálja a nemzeti egészségügyi ellátó rendszereket, amelyek a fogyasztó szempontjából öt kulcsfontosságú területet fednek le, így a betegjog és betegtájékoztatás, a rutinkezelésre való várakozási idő, a kezelés eredményessége, az egészségügyi személyzet szívélyessége, valamint a gyógyszerekhez való hozzáférés.