Megbukott a budapesti parkolás új rendeletterve
Nem támogatta a 12 éve hatályos parkolási szabályozás felváltására készült rendelettervezetet keddi ülésén a fővárosi önkormányzat szakbizottsága.
A testület, amely a főpolgármesternek ez ügyben tartott sajtótájékoztatójával egy időben ülésezett, közgyűlési tárgyalásra alkalmatlannak minősítette a javaslatot. Az órákig tartó ülés végén tárgyalt parkolási téma vitájakor többségbe kerültek az ellenzéki képviselők, akik egy szocialista társukkal együtt elutasították az előterjesztést.
Szálka Miklós (Fidesz) alelnök részben azt nehezményezte a szocialistákkal együtt, hogy a képviselők csak a múlt hét végén kapták meg a tervezetet, amelyet így most első olvasatban tárgyalhatott csak a testület.
Az ellenzéki politikus szerint kiürített, túl általános, a döntően közérzetjavító elemeket tartalmazó előterjesztés. Legnagyobb hiányosságnak azt tartotta, hogy nem ad választ arra, a jelenleg működő három önálló parkolási céget miként lehetne jogszerűen rávenni az egységes működésre.
Megvalósíthatatlannak találta a tervezetnek azt a részét is, hogy a helyi lakókat parkolóházakba, mélygarázsokba kényszerítsék. Nincs ugyanis meg az a bevételi háttér, amiből kompenzálhatnák a mélygarázs-tulajdonosokat, s nem készült számítás sem ennek az összegnek a nagyságára - tette hozzá.
Nem változna az alapdíj
Átláthatóbb és jobb parkolási rendszert, tisztább és rendezettebb Budapestet remélnek a fővárosi önkormányzat vezetői a 12 éves parkolási rendelet csütörtökön várható újraszabályozásától - jelentette ki a főpolgármester.
Demszky Gábor és Vajda Pál főpolgármester-helyettes kifejtette: az élethez igazított rendelet július 1-jén hatályba lépő szabályozásának keretében a kerületek kérésére néhol bővítik, másutt szűkítik a fizető övezeteket. Az évekkel ezelőtt megállapított 480 forintos parkolási alapdíj maximuma nem változik, mivel nem a bevételek növelése a cél, hanem a parkolás jobb megszervezése.
Az új rendeletben megmarad az ingyenes lakossági parkolás lehetősége. A jövőben szeretnék azonban a mélygarázsokba, parkolóházakba szorítani az utcákról a helyi lakókat. A felszínen így csak az üzleti jellegű fizetőparkolás maradna, amelynek bevételéből támogatnák a mélygarázsok építtetőit, hogy rentábilis legyen számukra a helyi lakók parkoltatása - mondták.
Egyebek mellett változást jelent, hogy a helyi lakók nem csak a saját, hanem a lízingelt és a céges autóikhoz is kaphatnak parkolási engedélyt. A belvárosi védett övezeten kívül az eddigi kétórás várakozási időt három-négy órára, illetve több helyen időtartam nélkülire bővítik. Rendeletileg erősítik meg a karácsony és új év közötti, valamint a szombati ingyenes parkolást.
Egységes parkolási ügyfélszolgálatok
Változás az is, hogy az egy óránál hosszabb parkolás lejártakor 15 perces türelmi időt kell a parkolóőröknek biztosítaniuk a büntetés előtt. Az őrzött P+R parkolókban nappal egy BKV-jegy áráért, 160 forintért lehet majd várakozni. Igazságosabbá válik a kerékbilincselés, amit a jövőben kizárólag csak a balesetveszélyt nem okozó, és a forgalmat nem akadályozó esetekben lehet alkalmazni. Esetenként 7.500 forintba kerül majd a kerékbilincs eltávolítása, a pótdíjazás mértéke pedig az egyórás tarifa tízszerese lesz, ha öt napon belül befizetik.
A rendelet szerint a jelenleg 10 kerületben működő három parkolási társulásnak egységes ügyfélszolgálatot kell működtetnie. Rövidesen be kell vezetniük az egységes parkolókártyákat és az egységes mobiltelefonos díjfizetést. A célok között szerepel egy új, egységes parkolási szövetség létrehozása. A rendelet alapján létrehoznak egy parkolás-fejlesztési alapot, amelybe a főváros azonnal minden parkolási bevételét beforgatja, a kerületek pedig folyamatosan növekvő összeggel járulnak hozzá.