Kész az első magyar Gripen
A svéd Saab hadiipari cég lingköpingi törzsgyárában ünnepélyes külsőségek között kedden kigördül a magyar légierő számára gyártott első Gripen vadászgép. A kecskeméti katonai bázis betonjára legkésőbb 2008 végéig összesen 14 ilyen magyar felségjelű harci repülőnek kell leszállnia, hogy 2009-től átvegyék az ország légterének védelmét a ma szolgáló MIG-29-esektől.
A svéd gyártó képviselői a mostani ceremónián is kiemelték: a legújabb, a negyedik generációs vadászgépekhez tartozó Gripen többcélú, vagyis egy azon gép a fegyverzet gyors cseréjével lehet elfogó vadász, bevethető földi célok ellen bombázóként és szolgálhat felderítőként is.
© Dudás Szabolcs |
Az átfazonírozott Gripen ugyanakkor mintegy 15 százalékkal feljebb lökte a hadiszámlát. A 15 éves futamidejű lizingkonstrukció keretében a program költsége 210-230 milliárd forint között alakulhat. Az eredeti megállapodáshoz képest lényeges változás az is, hogy a futamidő végén a gépek maradványértéken a magyar állam tulajdonába kerülnek, s ezután a Gripenek még további 25 évig hadrendben tarthatók.
A gépbeszerzések előbb említett lizingdíja azonban nem tartalmazza a fegyvereket: arra 2011-ig 27,3 milliárd forintot irányozott elő a honvédelmi tárca. Tavaly már közel hét milliárd forint értékben 28 darab AMRAAM légvédelmi rakétát vásároltak a washingtoni kormányon át az amerikai Raytheon hadicégtől.
A gépbérlet módosítása maga után vonta a Gripen-üzlethez szorosan kapcsolódó ofszet, vagy magyarul ellentételezési megállapodás változását is. A szállító Gripen International, a Saab és a British Aaerospace közös vállalata arra vállalt kötelezettséget, hogy a lizingdíj 110 százalékáért „ellentételezi” a magyar hadibeszerzést. Így 14 év alatt 191 milliárd forint értékben tőkeberuházásokat végez, és (export)árukat vásárol. Eddig a magyar hatóságok már 40 százalék körüli ofszetteljesítést ismertek el, legutóbb az Electrolux hűtőgépgyár minap felavatott 35 millió eurós nyíregyházi üzemét.
Heimer György/Linköping